Eha80 Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg bor i Trondheim og her er det som kjent stor mangel på jordmor. Dermed står jeg enda på venteliste og regner egentlig ikke med å få en heller. Er nå i uke 32 og blir litt nervøs når jeg leser om alle kontrollene dere andre går til..... Jeg har bare gått til min fastlege og der er det 5 min inne, så ut igjen. Hun sjekker urinen, blodtrykket og magemålet( og hører på hjertelyden til bebisen). Er dette nok da? Skal jeg ikke inn til noen som helst kontroll før fødselen, for å se hvordan babyen ligger i magen og at alt er ok???? Er førstegangsfødende...
lillebell&lillemor Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Hei, Jeg går bare til fastlegen. Gjorde det forrige svangerskap også. Da jeg var ca 38 uker ble jeg sendt til ultralyd for å sjekke hvilken vei bebyen lå fordi fastlegen ikke var sikker. Har lurt på om jeg skulle gå til jordmor denne gangen, men tiden flyr og da har det bare blitt sånn. Er nok gret å gå til jordmor. Får nok mer konkrete svar på det man lurer på og litt mer grundig sjekk... Skulle ønske jeg også hadde gått til jordmor denne gangen...
lille lam Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Hei. Bor i Brasil så er sikkert litt anderledes her. Gikk til både lege og jordmor med første svangerskap i norge. Her går jeg bare til lege. Ho sjekker det samme som du skriver utenom urinprøve. Det synes jeg er litt rart. Har tatt to urinprøver i løpet av dette svangerskapet og begge de tok jeg i norge. Er nå 36+5 uker på vei. Tror det er nok det du gjør nå, så det hadde jeg ikke vært bekymret for.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Går kun til lege, gjorde det i forrige sv.skap. Sjekker bare BT, hjertelyden på babyen, urin og måler magen. Føler ikke at jeg trenger noe mer oppfølging jeg. Er frisk. Men hvis du synes at du trenger mer oppfølging så kanskje du kan bestille dobbelttime ?
Frøya77 Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Hei. Jeg er i samme situasjon som deg. jeg har kun vært hos lege. har Heller ikke vært på svangerskapskurs. Har følt meg komfortabel med svangerskapet og det som skal skje. men jeg er nå i uke 33 og føler meg litt mer urolig. Jeg har valgt å sette min lit til jordmødrene på fødeavdelingen.
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Jeg går kun til jordmor, men hun sjekker bare de samme tingene som legen din gjør. Men forskjellen er at det er satt av mer tid, så vi snakker om mye annet også. Men sånn ift om du og ungen har det bra, trenger du ikke bekymre deg, for det vil fastlegen din fange opp i samme grad som en jordmor. Men om det er visse emner som opptar deg, og som du kunne tenke deg å snakke mer rundt, kan du jo si det når du bestiller time hos legen, slik at det blir satt av ekstra tid.
Gem76 Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Jeg bor også i trondheim, og har ikke fått jordmor. Har en veldig ok lege, og har hatt et utrolig lett svangerskap så har ikke savnet å ha en jordmor. Er i uke 36 nå, og formen er topp. Har vært på ekstra ultralyd i uke 34 for å se om morkaken hadde flyttet seg fra åpningen, så føler jeg har fått ekstra info og god oppfølging. Det eneste jeg savner, er å få en omvisning på sykehuset, slik de med jordmor får. Greit å få vite hvor man skal ringe på om man kommer om natta, hvor man kan parkere osv osv. Og har jo aldri sett en fødestue, så det hadde også vært greit å få med seg. Jeg lurer litt på om jeg skal ringe helsestasjonen og spørre om jeg får henge meg på når en av de gruppene som har jordmor skal ha omvisning. Noen som vet om det lar seg gjøre? Begynner å både glede meg og grue meg nå!!!
Trulte76 Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Her i min kommune er det ikke JM, hun har fødselspermisjon, og de har ikke fått tak i ny vikar. Har søkt flere ganger. MEN nå går jeg på sykehuset på kontrol (pga svangerskapdia) Så nå går jeg annen hver uke til JM og lege Men hadde jeg ikke hatt det hadde det kun vært fastlegen. Blir ikke helt det samme nei
tjommis Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Til dere i Trondheim som ønsker omvisning på føden: det går an å ringe på st.olavs etter 16 på dagene for å høre hvor mye de har å gjøre og om de har mulghet for å gi dere en kjapp omvisning:-) Det fikk jeg iallefall beskjed om. Men de ønsker ikke å avtale så lang tid i forveien pga at de ikke vet hvor mye de har å gjøre:-)
Makko med to små gutter Skrevet 22. juli 2008 #11 Skrevet 22. juli 2008 Jeg bor også i trondheim, og har faktisk fått jm. Men kunne godt ha latt være. Har vært hos henne to ganger, trivelig dame, men hun gjør akuratt det samme som legen (- stoffskifteprøver). Men vi har fått endel mer informasjonsmateriell hos jm, noen bøker om svangerskap ol + "prevensjonsveiledning". Veit ikke om dere har hatt det med legen? -Ellers har vi hatt en ammegruppe (der så vi i praksis en video). -"Bryst er best", den får dere lånt på biblioteket. -Et svangerskapskurs på 3 timer. Inget nytt under solen der for min del i allefall (har kun lest litt før), men kanskje sambo fikk mer ut av det? - Omvisning på føden. -Dette var for både meg og sambo helt bortkastet tid. -Men for deg som lurte (tror du kan få omvisning uten jm og, ring føden): - Hvis du kommer på natta skal du henvende deg på mottak føden. Dette ligger rett over (på andre siden av gata) forskningssenteret/blodbanken, -altså på andre siden av huset for den vanlige innganger på kvinne-barn senteret. Det står skilt der. På dagtid henvenderer dere dere oppe i resepsjonen, som ved ultralyd. Men som jm sa haster det og dere er stressa, snakker dere med de på føden når dere nærmerer dere, så blir dere guida gjennom. - Parkering. Det beste er å parkere i parkeringskjelleren (der har de max pris pr døgn), og man betaler i etterkant (far slipper å gå å fylle på parkometeret under fødsel). Men som jm sa hvis dere er sikre på å bli lagt inn, og ikke bor ekstremt langt unna er det greieste å ta taxi/få noen til å kjøre. Far kommer jo også til å oppholde seg på sykehuset til dere skal hjem, og det blir fort en dyr parkeringsregning. Haster det kan man vistnok bare stoppe bilen utenfor mottaket, og levere fra seg nøklene til noen på avdelingen, så skal en portør flytte bilen (dette gjelder vist alltid i forbindelse med hastverk på sykehus). -Men husk å si fra, hvis ikke blir bilen fort taua.... - Fødestuene så ut som et stort vanlig sykehusrom. En stor seng til mor, og en liten divan til far, og en stor og romselig stellebenk (med varmeskap til varme hånkler etc til junior når h*n kommer ut). Det medisinske utstyret var diskre gjemt inne i et skap. Det var en skjermvegg, og bak den en liten pult slik at jm/lege kunne skrive journal etc der. Badet var romselig med stort badekar på alle rom :-) Ungen skal vist ikke bli tatt ut av rommet i det hele tatt etter fødsel, med mindre det er noe veldig kritisk. -Men på stua der vi var var det egen krok for gjennomlivning/kuvøse etc (dette var vist bare to av stuene som hadde). -Ellers kan det vistnok være greit å ta med litt mat om dere kommer på natta, far får vistnok ikke mat (mor gjør). På dagtid er det jo både kiosker og kantine åpen i bygget. Ta også med et rent skift til far (alle tenker jo på at man må ha det til mor!
Gem76 Skrevet 23. juli 2008 #12 Skrevet 23. juli 2008 Tusen takk for kjempebra info! Både til deg Makko og til deg som skrev at jeg kunne kontakte St.Olav direkte. Godt å føle seg litt mer forberedt! Så nå er det bare å håpe at noen jordmødre har tid til å hjelpe lillegutten min ut, for jeg tror ikke gubben vil være til mye hjelp, siden han har lest ca 3 min i svangerskapsbøkene:) Men, han har ennå noen uker på seg heldigvis he he
Makko med to små gutter Skrevet 23. juli 2008 #13 Skrevet 23. juli 2008 Slapp av det går sikkert bra! Disse stakars jordmødrene har det travelt, men har ikke hørt om noen som må føde alene ennå! -De har faktisk større kapasitet nå med 1 av 2 fødestuer åpne enn på den gamle føden. Legen min fikk barn for noen uker siden, og han kunne fortelle at de var helt alene på avdelingen... Ikke sats på at gubben din leser bøkene dine, stor sjanse for at du blir skuffet da ;-) -Bedre å satse på å fortelle han litt hva som skjer.... Tror forresten ikke gubben min heller er til stor hjelp i en slik situasjon til tross for at han er bondesønn og tatt imot x ant kalver...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå