Gå til innhold

Olgamor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lest om rotet med skoleplass for deg...du har kun 3 år på deg forsto jeg det som, og skulle studere til lektor? (tror jeg?)

Hva med Nla i Bergen, de har ledig plass på allmennlærer.... Så kan du heller bygge på litt på lærerutdannelsen etterhvert....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei=) Takk skal du ha. Jeg har allerede sett på det. Og jeg tenker litt på det, men tror alt i alt blir det ett år mindre for meg av mine 3 år som er innvilget. Ergo har jeg da 3 år jeg må studere fulltid og jobbe mye ved siden av i tillegg til barn, mann og hus (lektorutdanningen er 5 år).

Jeg har gravd meg litt ned i dag og ikke fulgt med i tråden jeg skrev før i dag, så jeg vet ikke om det har kommet noe nytt der. Synes jammen jeg har lov til å deppe litt i dag altså :/

Men tusen takk skal du ha for at du tenkte nok på meg til å skrive til meg=) Det varmer i dag.

Skrevet

På nla er de i allefall litt "runde i kantene" sånn i forhold til firkandede uib.

Gått på nla selv, og det er superkjekt å være lærer! :) Og studiet der er ikke sånn at du sliter deg helt ut, du kan sikkert jobbe litt i ny og ne utenom.

Og om du vil bli lektor, så kan du bare bygge på litt etterhvert.

jaja, du får tenke på det og deppe. :) Lov å deppe.

Skrevet

Hehe, UiB er jææævlig firkanta. Jeg er kvalifisert, men siden jeg tydeligvis har krysset av i feil boks, så kommer jeg ikke inn, enda jeg har alle papirene på det (bortsett fra at papiret har feilt navn).

*sykt*

Men må jo spørre deg siden du har vært elev der selv og dermed vet hva du snakker om; jeg har lyst å bli norsk- og engelsklærer. Men ser at nla gir KRL, norsk, et valgfritt fag (engelsk står ikke der) og matematikk. Det er jo flere fag enn hva jeg egentlig er interessert i.

Må jeg gå alle årene på nla og evt bygge videre med fag på UiB, eller kan jeg ta ett år hos dem, og dermed gå videre på UiB og få norsk og pedagogikk litt kortet ned der?

Kronglete måte å spørre på:/ Har litt problemer med å formulere meg, hehe.

Skrevet

Allmennlærer = du kan lite om mye....haha.

Allmennlærer er et 4-årig studium. Dersom du kommer inn på NLA nå, (kanskje i morgen ?? :-) ) så har du da komme inn for 3 år, og har fagene nsm, pedagogikk, norsk, matte, krl og musikk/k&h eller kroppsøving, litt etter som hva du velger.

Dersom du vil bli norsk eller engelsklærer, så kan du bruke 4 året ditt til å fordype deg i norsk eller engelsk. Dette kan du gjøre ved uib f.eks.

Du kan også studere 5 år, da blir du adjunkt med opprykk, du kan studere norsk 4. året og engelsk 5. året, f.eks.... Du står fri til å kombinere en hel del slik som du vil, etter at du har tatt de 3 første årene.

Jeg har tatt 4 år ved Nla, (tok it og naturfag som 4. år) og nå i høst begynner jeg på 5. års studim ved hib, jeg skal da studere engelsk, jeg vil gjerne ha det i utdanningen min.

Lykke til med valget. :)

Skrevet

Ok. For litt av poenget mitt med å bli lektor, er det at jeg vil ha voksne elever, ikke uengasjerte fjortiser som driter i Ibsen, hehe.

Så, 3 år som allmennlærer, så fordypning i fagene jeg er mest interessert i. Men hva skal til for å bli lektor?

Skrevet

Hvis det er lærer på vgs du vil bli, er mitt forslag som følger: Hiv deg på telefonen til NLA og meld deg på et årsstudium der, feks religion et eller annet. Da kan du undervise i religion på vgs. Neste år søker du (med kryss i riktig boks) UiB og tar årsstudier i nordisk og engelsk. Etterpå tar du ppu (Ja, det er det fjerde året, men du kan sikkert jobbe en del ved siden av). Da har du undervisningskompetanse i hele tre fag på vgs, og du vil sikkert bli ettertraktet.

For å bli lektor trenger du så en master i norsk eller engelsk. Det kan du jo ta hvis du ikke får jobb på vgs etter ppu. Det går også an å ta master over litt tid seinere hvis du vil / får jobb.

Dette klarer du. Du skal se at dette var det beste som kunne skje! (Når du tenker på det om fire-fem år vel og merke...)

Skrevet

"De som har bygd sin lektorutdanning på allmennlærerutdanningen har formell kompetanse til å undervise i de fleste fag i grunnskolen, men ikke i videregående skole."

Så, hvis jeg går denne veien, er jeg da stuck med uengasjerte fjortiser... correct me if I'm wrong?

Skrevet

eller master i religion selvfølgelig, men du sa du likte norsk og engelsk...

Skrevet

Ja du så det sikkert på denne lenken, du studerer samme faget i 2 år etter 3-årig allmennlærer....

Skrevet

For å undervise på vgs må du ha minimum et års fordypning i de fagene du skal undervise. Det går an å bygge på allmennlærerutdanningen med noen studiepoeng i en del fag sånn at du får undervisningskompetanse, men jeg holder en knapp på forslaget mitt under her. Du kan også garantert finne et eller annet årsstudium å begynne med et annet sted, feks Volda, dersom religion ikke er interessant.

Skrevet

"Etter fireårig bestått allmennlærerutdanning er du utdannet lærer og adjunkt og kvalifisert for arbeid i grunnskolen. Men du kan også velge å gå videre og utdanne deg til lektor ved å ta en mastergrad. Med en master er du kvalifisert for undervisning i videregående skole.

En annen vei til lektorkompetanse er å få utstedt et bachelorvitnemål etter tredje året i allmennlærerutdanningen, og med det søke opptak til et masterstudium."

Tror jeg skal ringe Nav i morgen og snakke med dem, før jeg ringer NLA. Kanskje det blir skole på meg til høsten likevel=)

Takk damer, dere er gode å ha! :D

Skrevet

"Correct me if I`m wrong" --- etter min mening tar du feil. Du er stuck med _engasjerte_ fjortiser. Det er faktisk kjempemorsomt å undervise i norsk i ungdomsskolen, tro det eller ei. Å diskutere litteratur med dem er noe av det herligste jeg gjør i jobben min :-)

Skrevet

Si hvordan det går i morgen :-)

og nå ser du sant? Alt var ikke helsvart likevel..... :))

Skrevet

Nei, det var visst mer mørkegrått=)

Eneste som er dumt er at skolen ligger uhorvelig langt unna meg:/ Jeg ringer dem i morgen jeg, kanskje er det fortsatt ledig plass=)

Skrevet

wonderfull var nicket mitt før, husker du jeg sendte spørsmål om hus ved deg på pm? Derfor vet jeg hvor du bor...hehe...så husk, du kjører mot køen fra senrum og ut...undervisningen begynner kl 9, så du må ikke opp kl 5. (med mindre ungene dine våkner da.) Når jeg gikk der (noen år siden nå....) så sluttet vi ca kl 14...så da kommer du deg hjemover også før den verste køen kommer fra sentrum og ut til deg.

Det er undervisning 4 dager i uken, en dag er det fri, eller dvs studiedag. Da kan du studere hjemmefra.

6 uker i året er det praksis, du vil sikkert kunne klare å ordne deg i en praksisgruppe som ikke er så langt fra der du bor.

Og om du heller vil studere noe i en årsenhet, for å bli lektor på en annen måte, så er jo nla i sandvken nærmere.....

Skrevet

Ah, syntes dette var et nytt nick ja=) Hvordan gikk det med huset du viste meg?

Godt at det ikke er så lange dager der, særlig siden jeg har litt reisevei. Og en studiedag høres veldig deilig ut=)

Jeg har latt tanken modne litt nå, og selv om det ikke var heeelt sånn jeg planla det, så er det godt nok=) Og særlig biten om at jeg kunne ta bachelor etter tredje året og deretter ta master for å bli lektor, det var rosinen i pølsa.

Nla i sandviken? Men det er bare årsenheter der? Altså, jeg kan ikke ta utdannelsen der?

Skrevet

Håper du får ordnet det...

Du bør nok uansett forberede deg på at det kanskje ikke er så lett å komme rett inn i vgs som nyutdannet.

Fjortiser er veldig artige å ha som elever. Jeg har vært 6,5 år i ungdomsskolen, og det er gøy!

Skrevet

Nei, det er jo sant. Må jo begynne ett sted. Og kanskje jeg også kommer til den konklusjonen at fjortiser ikke er så verst likevel? ;-)

Har bare så utrolig godt meg selv og klassen jeg gikk i friskt i minne, det var en nokså uengasjert og frekk gjeng, meg selv inkludert, hehe.

Skrevet

Ja, men det blir noe annet når du står bak kateteret...

Lykke til.

Skrevet

Du kan kun ta årsenhet (og mer også da...om det er de fagene de har der du vil studere) på nla i sandviken.

Nla åsane har allmennlærer og førskolelærer. men du kan jo gå begge veiene....ta 3-årig allmenn først, og så 2 årig master i noe etter det, eller begynne med årsenhet i sandviken og så ta uib neste år igjen...

huset der er i dass, og det ser det ut om om ekteskapet mitt også er.

:(

Ser på leiligheter nå til meg og ungene i stedet for..

Skrevet

Oi:/ Det høres ikke noe særlig ut=(

Synes fortsatt du kan komme ut her jeg:) Jeg kan friste med landlig, bhg-plass, jobb og du kan hjelpe meg med oppgaver, hehe:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...