Gå til innhold

Vekstkontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir dere sendt på vekstkontroll? Var på vanlig kontroll i dag, og sf målet mitt var godt over det "skraverte området" selv hvis man så på uke 40 (er 36+2).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sf-mål har ikke noe med størrelsen på babyen å gjøre. Noen har høye sf-mål med små babyer mens andre har lav sf-mål med stor baby.

De som får vekstkontroll er sånne som meg, som ikke kan føde et barn over 4 kg, det ble funnet ut ved første fødsel som endte i hastesnitt.

Også er det for de som har sv.skapsdiabetes, for de har tendens til å føde store babyer.

Skrevet

Sf-målet kan si noe om babyens størrelse, men behøver ikke å gjøre det. Det ble oppdaget liten baby hos meg pga sf målet flatet ut i mitt første svangerskapet. Uten sf målet hadde ikke dette blitt oppdaget. Men mange har høyt sf mål uten å ha stort barn i magen.

Skrevet

Var egentlig det jeg mente, at sf-mål BØR ikke ha noe å si om str. på babyen, men kan det.....hehe

Litt fjern i dag : )

Skrevet

Takk for svar.. Betryggende at ungen ikke trenger å bli så stor :-)

Legen har mål "feil" før (jm kommenterte kort at hun ikke skjønte hva han hadde målt), og sa han var litt usikker denne gangen og.

Skrevet

hei makko! hva var sf målet ditt på? håper du slipper å føde en stor baby, for som sagt, sf målet trenger ikke å ha noe å si på om hvor stor babyen din er, heldigvis:) mitt sf mål var under gjennomsnittet, men babyen var, i følge vekstkontroll, 2,75% over gjennomsnittet.

jeg var forresten på vekstkontroll siden det var 20 dager forskjell mellom mens og ul termin.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at babyen min var 20% over da jeg var på 3D ul 26+5. Er det "gyldig grunn" til å få vekstkontroll tro? Babyen blir jo muligens veldig stor hvis den fortsetter å vokse mye og jeg går over tida......

Skrevet

Jenta88-gutt 180808 høygravid, sf målet mitt ble i dag målt til 37-38 mot 32 for 3 uker siden...

Skrevet

Jeg er overvektig og får vekstestimeringer av den grunn. Jeg var livredd for å få en enorm "sukkerbaby", DET ville gitt meg fødselsangst, og vekstestimeringene har vært meget beroligende i den sammenheng. Dagen før termin ble gullgutten min målt til å være 4 % under gjennomsnittet, hvilket er ganske så perfekt, så jeg er ikke bekymret. Uten vekstestimeringen ville jeg ha vært MEGET bekymret for dette....

Andre grunner til å få vekstestimering kan være lave eller høye SF-mål, avflatende SF-mål eller bakenforliggende sykdommer hos mor, som diabetes, eller om man finner ut at mor har smalt bekken f.eks...

Du kan jo høre med jordmor om du kunne få en vekstestimering?

Skrevet

okei, men du kunne jo spurt om å bli henvist til vekstkontroll, så får du se hvor stor babyen er.

Skrevet

Jeg ringte føden pga at jeg hadde kjent lite liv de siste to dagene, å fikk da komme med en gang. Tok flere undersøkelse (standar prosedyre), å en av dem var vekstkontroll, var da i uke 34+6. Fikk da vite at lillemann var 9% over gjennomsnittet, og jeg har under hele sv.skapet hatt et høyt sf mål:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...