Linnea&Julie Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har prøvd å lage middag (potet og gulrøtter/ potet og brokoli) til Linnea, men den ble så klissete og seig liksom!! Hmm, hva gjør jeg galt?!? ;p
Titania Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Hva bruker du til å mose med? Potet har lett for å bli seig hvis den blir for "hardt" behandlet. Hvis du bruker blender eller stavmikser kan det fort skje. Jeg anbefaler å mose for hånd, med gaffel eller en potetmoser. Du kan for eksempel mose de andre grønnsakene med maskin og så blande inn potetmosen etterpå.
Linnea&Julie Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. juli 2008 ahaa,hehe..hadde jeg ikke tenkt på ;p jeg brukte stavmikseren på alt jeg!!
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Jeg tar å deler grønnsakene opp i biter å koker de, sånn at de er skikkelig møre. Så tar jeg å presser det gjennom en melsil, evt tesil. Presser det gjennom med en skje. Det går kjempefint. Blir skikkelig finmost. Om du synes det er vanskelig å få moset det kan du bruke litt av kokevannet (så lenge du har skrellet grønnsakene), det gjør det lettere å mose det, blir litt bløtere. Etter at jeg har most det å rørt det sammen blander jeg inn kokevann å mm, til det er passe konsistens. Rører inn en liten klatt med plantemargarin til slutt. Fikk et hefte av helsesøster hvor det er beskrevet slik! Funket fint her det altså!:-)
ogladi Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Fryser du dette, eller lager du fra gang til gang? Og når begynte du?
line_n & sara Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 da sara var mellom 6-8 mnd, brukte jeg stavmixern, og moste grønnsakene lenge, sammen med litt kokevann og olivenolje. pleide å gå helt fint, og mosen ble veldig glatt og luftig. du kan også ha oppi litt mm, hvis konsistensen blir for tørr. lager mye, som jeg fryser ned i posjonsposer. lager ofte et par forskjellige retter, så det blir litt variasjon. er heller ikke redd for å ha oppi litt løk, og friske urter som basilikum og rosmarin! nå som sara er blitt 8 mnd, bruker jeg "potetmosestaven" eller hva den nå heter,, og moser rett i gryta etter koking. fortsatt med en skvett olje. vil anbefale deg ren vegetabilsk olje, fremfor margarin, som er behandla olje og fettsyrene er ødelagt, det er det som gjør den stiv i forhold til vanlig olje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå