Gå til innhold

Apropos "godt arbeidsmarked" (for jobbsøkere)...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det fører jammen ikke bare godt med seg for arbeidsplassene merker jeg... Blir helt sjokkert over enkeltes arbeidsmoral, spesielt på gubbens arbeidsplass. Han jobber i en typisk mannsdominert bedrift, hvor man (så lenge man ikke er sjef eller mekaniker) er nødt til å ha noen spesiell kompentanse for å få jobb (selv om det selvsagt er å foretrekke). Sånn som arbeidsmarkedet er for tiden har de hatt mye trøbbel med folkene sine i det siste 1-2 årene... Folk som kommer for seint uten å unnskylde seg, har sykefravær uten å gi beskjed (inkl 1. arbeidsdag!!!), ikke skjønner at man ikek kan stå ute og røyke hele dagen på jobb, eller ikke gidder å legge noen energi i å lære seg jobben skikkelig; bare setter over til andre når det er noe de ikke vet. Siste var nå en nyansatt som hadde gravid dame. Gravid dame hadde han ikke nevnt noe om før babyen ble født og han samme dag skulle ta ut sine 2 uker lovebestemte "fødselspermisjon". Er det mulig å være så sløv? Hvor er "oppdragelsen"??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..hvor man IKKE er nødt til å ha... skulle det være ang kompentanse...

Skrevet

jeg vil tørre og påstå at det er mange ting som kommer av dårlig arbeidsmoral ut over at det er lett å få jobb.

mange av våre foreldre har oppdratt barn som om de er gullklumper som skal få alt servert i fanget. vi får passe på at vi ikke gjør samme feilen med våre barn...

men selvsakt hadde det vert mangel på jobber hadde det jo vært lettere og ikke ansatt idiotene.

Skrevet

Ja enkelte steder har god gammel arbeidsmoral og yrkesstolthet gått fullstendig til grunne. Eit veldig kompleks problem, i mine auge, og absolutt noko ein må gjer noko med etterkvart. Det blir verre og verre.

Ein nær slektning har jobba i kommunalhelsetenesta i mange år, og ho seier det er store problemer med neste generasjons helsearbeidere. Det er nokon som er heilt fantastisk flinke, og så har du dei som søkte på den skulen fordi det er den einaste i mils omkrets og som egentlig ikkje bryr seg om jobben dei gjer. Ein elev var ho klar til å stryke glatt, for ho ville ikkje signere på denne jenta, og så gå god for at ho skal ta vare på dei eldre og svake i kommunen, men læraren til eleven nekta. Og historiane om denne jenta ville fått håret i nakken til å reise seg hos samtlige. No er det mulig at dette er eit lokalt problem da, sidan dette er ein liten isolert kommune med "få" utdanning og jobb muligheter, for dei som ikkje liker å flytte ein time unna fødestedet.

Skrevet

Ja, det er jo ikke "godt arbeidsmarked" som gjør at folk får dårlig moral, det skjønner jeg jo, men jeg blir likevel sjokkert over holdningene til enkelte (og et sted må de jo komme fra, om det så er "heimen"). Håper virkelig jeg klarer å lære Matilde (og baby i magen) til å gjøre jobben sin skikkelig, go i alle fall lære seg det de ikke kan om det er det som skal til.

Har sagt til gubben at de burde benytte seg av oppsigelse i prøvetid på enkelte, men problemet er jo at den de ansatte var den beste av de som var på intervju, selv etter flere utlysninger... Og jeg må jo si det samme for min arbeidsplass - mange som sender inn søknader som overhodet ikke frister å ta inn til intervju engang. Sånn sett er det kjedelig å jobbe i et "lavtlønnsyrke" hvor man ikke må være ingeniør for å jobbe i - alle de "gode" er jo da opptatt i andre, bedre jobber allerede :o( Men bra for dem, da :o) Og så håper jeg det er bra for meg nrå jeg før eller senere ser meg om etter noe annet...

Uff, ja, folk i omsorgsyrker (eller yrker hvor man jobber direkte med mennesker, feks lærere) burde virkelig ha lista høyt for hvem som blir godkjent. Ei mamma jobbet under i barnehage var faktisk ganske anerkjent fordi hun "våget" å stryke elever i praksis, fordi hun mente at til tross for greie teoretiske kunnskaper passet de ikke (på det tidspunktet) å jobbe med barn på den måten... Det er så mye bedre at man sier i fra, enn at man ødelegger for seg selv og de andre ved å gjøre en dårlig jobb! Lettere å gjøre noe med så lenge noen sier i fra...

Skrevet

Litt strengere sensur i praksisyrker trur eg me alle har godt av. Eg hadde ei streng ei på sjukepleien, og dæven så det hjalp. Eg er sjeleglad for at ho lærte meg alt ho gjorde, og glad for at ho strauk dei ho strauk. Det er eit par som har stått sjukepleien som eg hadde sendt rett ut av rommet om dei kom for å pleie meg eller mine. Synd å sei det.

Eg har og svært god oppdragelse med meg heimante, og trur nok du klarer å oppdra Matilde og den lille i rugekassa godt, særlig sidan du er bevisst på det. Ein vert svært prega av foreldre sine holdninger, håper eg, men samfunnstrenden har og ein viss påvirkning. Me får gjer vårt beste, så får me sjå korleis det går med den kommande generasjonen. =) (eg håper og trur at eg har god arbeidsmoral iallefall)

Skrevet

Du har selvfølgelig rett i det du skriver. Men bør du egentlig legge dette ut på nett? Hvis det er mannen din sin arbeidsplass har han faktisk taushetsplikt overfor sine kollegaer/ansatte. Hvertfall moralsk. Og du er tross alt ikke helt anonym her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...