Gå til innhold

Dere med tre barn/eller som venter nr tre???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to jenter eldste blir fire i desember og minste blir to om noen uker.Hvor stor alders forskjell er det på barna??? Vi har begynnt å tenke på nr tre, men skal bygge hus nå, så jeg er litt i tvil om å fjerne spiralen nå eller når huset er ferdig... Tenker litt på at det ikke skal bli for mangen år mellom de.. Trenger noens meninger? Hva ville dere gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi får nr.3 i jula! Og da er det 3 skoleår mellom alle 3=) passe det synes vi!

Skrevet

har 2 fedre på mine, så derfor litt aldersforskjell. Mine to fra før er 6,5 år og 9 år, men samboer har en på 4, så alle de tre er ganske like aldersforskjell i mellom. Så blir det 4 år mellom den lille fellese og hans sønn da. Så ikke så ille det heller, men han er ikke her så ofte da.

Men hans sønn og mine to de går veldig godt sammen.

Så vil si de tre er veldig passelig aldersforskjell på. mine to er 2 år og 9 mnd, og mi minste og hans sønn er 2,5 år imellom.

Skrevet

Vi har 3,5 år mellom største og minste. Jeg har alltid vært opptatt av å få tett. Og har personlig ikke så sansen for et stort gap mellom ungene.

Men ser jo på vennepar som har valgt det i stede. De har det jo mye friere og bedagelig enn oss.

Men de får ikke et slikt samhold mellom ungene som vi.

Fordeler og ulemper med alt.

Men har lagt merke til at 4+ mellom søsken så får de ikke noe gjensideig vennskap før de nærmer seg voksen alder. Stort sett.

Skrevet

Hei.

Jeg har tre barn, men de er ikke så veldig tette. Jeg hadde lyst til å ha tre tette barn, men så ble det ikke slik. Eldste har jeg fra et tidligere forhold. Han var 6 år da mellomste jente ble født. Det var kanskje mange år i mellom, men da hadde han fått det meste av min oppmerksomhet og når han var 6 så var han veldig selvstendig og opptatt med sine egne ting så han ble ikke sjalu på lillesøstra. I tillegg fikk vi brukt mye tid på babyen.

Når nr 3 ble født så var eldste 10 år og mellomste 4. Det ser jeg som praktisk nå i etterkant. Vi fikk brukt mye oppmerksomhet og nyta babytida med hun mellomste før minste kom. Og nå som minste er 1 år ser vi at storebror gjør mye nytte som barnevakt og trøst hvis noe skjer. Storebror er best! Mellomste er også selvstendig og trenger ikke så mye oppmerksomhet, men hun er heller ikke for gammel til å leke seg med lillesøstera.

Fordelen med tre tette skjønner jeg er at man er ferdig tidligere med småbarnsåra, barna er aldersmessig tett og leker ofte sammen. Ulempen er kanskje at de ikke får like mye oppmerksomhet hver av foreldrene, altså lite en - til - en samvær... Du får kanskje heller ikke nytt babytiden med nr 2 og 3 så godt som du gjorde med nr 1...

Fordelen med tre barn, født med større års mellomrom, er at man får nytt babytiden med dem og man får gitt mer en - til - en oppmerksomhet. Den/de eldste er selvstendig og kan også være til hjelp. Man slipper flere bleiebarn på en gang.

Ulempen er at man på en måte er i tre "tidsepoker" samtidig (tenker da tenåring - trass - baby)...og at man har små barn over en lengre periode enn når man har tre tette.

Min erfaring er at selv om det er 4 år i mellom, så leker de seg like godt sammen som om det skulle vært bare 2 år i mellom. Forskjellen kan kanskje være hvis det er forskjellig kjønn, som f.eks at dere får en gutt neste gang.

Vil i alle fall si at hus krever myyyye jobb! Det kan jeg si med sikkerhet... :) Så du kan jo tenke litt på hvor mye du har tenkt å delta på det...

Ellers vil jeg si at dere må bare føle dere fram selv. Ingen fasitsvar på dette egentlig.

Skrevet

Ville ventet til dere var ferdige med å bygge hus. Myyye jobb dersom dere skal gjøre en del selv...

Venter nr. 4, og du verden så deilig det er å ha mannen litt hjemme også, i stedet for opptatt med bygging som han var forrige gang.

Skrevet

3 år og 2 mnd mellom nr 1 og nr 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...