wargirl Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg er i uke 14 med mitt andre barn, er i super form slik jeg var med nummer 1. Har absolutt ingen plager. Svigermor er bekymret for at jeg løfter for mye. Jeg har alltid likt å jobbe og tar del i litt tyngre utearbeid nå om sommeren som plenklipping, stabling av ved, maling etc. Svigermor er bekymret for at jeg spontanaborterer. Kan jeg virkelig ikke gjøre noen ting av slik karakter? Skal jeg gå å bekymre meg for at jeg faktisk kan ta livet av mitt eget barn fordi jeg løfter for mye? Hva syns dere, er jeg uforsiktig og uansvarlig mor?
Mrs. Bouquet Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Det gammel og utgaått lærdom at en kan løfte på seg en spontanabort. Skjer det når en løfter er det fordi det er noe galt med fosteret og det hadde ikke klart seg uansett. Men man er jo ektra myk i leddene og kan lett pådra oss skader og forstrekkinger, så en bør være lit mer forsiktig enn før og lytte til kroppens signaler. Uteatbeid er helt ok så lenge en føler seg i form til det og ikke overdriver så man blir sliten. Men personlig maler jeg ikke når jeg er gravid fordi vi ikke får noe skikkelig svar på om det er ok, fagpersoner (legen/jordmor) har så delte meninger det samme de som arbeider i malerforetninger.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Så lenge du er vant til å løfte og ikke løfter mye mer enn den vekten du klarte før du ble gravid så ser ikke jeg noe problem i å "ta i et tak". Men man må jo kjenne sin egen begrensning. Man trenger jo ikke begynne å løfte biler om man aldri har gjort det før, liksom ;o) Maling hadde jeg nok uansett holdt meg borte fra, av samme grunner som Gutsbestebarn. Tror ikek du får en sa av å male, men man vet jo ikke helt hva slags bivirkninger det kan ha for den lille selv om h*n blir der inne til termin.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Jeg er faktisk litt usikker - i mitt første svangeskap jobbet jeg i stall de første 2 månedene. Og da hadde jeg småblødninger gjennom hele svangerskapet. Jeg måtte sykemelde meg etter 9 uker da kroppen sa stopp og jeg begynte å blø. Så resten av svangerskapet turte jeg ikke å gjøre så mye av frykt for blødninger. Nå har jeg en helt annen jobb og løfter ikke mer enn jeg synes er OK (hvis man er sterk i utgangspunktet tror jeg man kan løfte mer enn "normalen"). Jeg har ikke hatt blødninger eller noen problemer i dette svangerskapet. Så jeg aner ikke om det har noen sammenheng - men jeg tror ikke tungt fysisk arbeid over lengre perioder er å anbefale... Men å gjøre en fysisk jobb sån innimellom er vel ikke noe problem - så lenge man hører på kroppens signaler =0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå