Gå til innhold

Hjemløs katt? Hva gjør jeg......?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hele dag har det gått en liten kattunge ute hos oss. Skrapt på døren, søkt kontakt når vi har vært ute osv. Vi har ikke gitt den noe mat, men allikevel holder den seg her.. Ca 30 min siden jeg hørte den mjaue utenfor sist.

Jeg lurer lissom på hva jeg skal gjøre? Er godt mulig den har et hjem, men jeg syns den virker litt frustrert stakkar. Sommeren er jo høysesong for å kvitte seg med katter i forbindelse med ferier osv, så er så redd for at han ikke hører til noe sted..

Hva ville dere gjort? Jeg er veldig glad i dyr, og ville ikke hatt noe imot å ta den inn hos meg. Kunne gjort det, og skrevet noen annonser på nett og i avis for å høre om den tilhører noen..

Tenkte jeg i det minste skulle få sjekket den for noe form for merking, være seg id-brikke eller tatovering i øret...

Huff, får vondt av den lille fyren og. Spørs faktisk om jeg får sove i natt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt den til meg midlertidig som en slags fostermor, hadde ikke fått sove jeg heller hvis det hadde stått en sånn en liten frustrert tass på utsiden. Ville sjekket om den har et hjem evt og beholdt den hvis ingen svarte på annonsen eller annen etterlysning, er jo som du sier høysesong for å dra fra dyrene i sommerferien, helt hjerterått spør du meg. Sånne ting provoserer meg sånn. Men sjekk om det er noen som savner den og hvis ingen melder seg og poden trives hos deg så har du gjort samfunnet og pusen en enorm tjeneste. Er altfor mange løskatter som ikke er kastrert som lager kull på kull med hjemløse kattunger, er et samfunnsprboblem det der. Lykke til med pelsdotten da uansett hva det blir til. Har selv pus og det er kjempekoselig.

Skrevet

åååå...jeg får så utrolig vondt av å høre sånnt!! hvem gidder å kaste små bebipuser på gata, lissom ?? men nå gidde jo faen meg folk å gjøre MYE sykt med kattene sine... så d er vel bare detta samfunnet har kokt ned til...DESVERRE for våre firbente venner ;o((((

kan du ikke bli midlertidig fostermor da?? =) kanskje der er en avd av dyrebeskyttelsen rundt der du bor, som tar inn "strays" ?? =) jeg syns IKKE at du bare skal late som om den ikke er der, å tenke at den klarer seg selv, for d gjør den faktisk IKKE =((( =) hvis jeg var deg, har selv to snåle, men guuuud så GODE (!!=)) puser som jeg for snart 7 år siden plukka inn fra gata, har ikke angra et sek på den avgjørelsen,å før de hadde jeg en hokatt som å gikk fra dør til dør, i 13 år, før hun desverre døde av kreft, et stoort tap for meg... villle jeg tilbydd stakkaren mat å et godt teppe, å så tatt den med til dyrlegen for å sjekke etter id-merking (som den desverre mest trolig ikke har....) Så villle jeg prøvd å kontake lokale dyrevernavd., for å sjekke sjansen for at dem kunne ta den å prøve å omplassere den... hvis der ikke er noe sånt der du bor, ville jeg beholdt den selv, å prøvdå omplassere den selv, hvis jeg ikke kunne beholde den...

jeg hadde ikke hatt hjerte til å overse den... d er et LIV !!! =))

jeg håper du følger hjertet ditt, å gir denne stakkaren en real sjanse i livet... der er NOK av triste pusehistorier......

Hilsen en engasjert dyreverner ;o))

Skrevet

Kattunger har lett for å rote seg bort når de blir sluppet ut alene for første gang (ofte altfor tidlig!), så det er godt håp om at den faktisk har et hjem. Selv om det, som du sier, dessverre er høysesong både for mengder med kattunger og "plutselig allergi" en uke før ferien starter... *ARGH*

Vær oppmerksom på at hvis du begynner å gi den mat, tar den inn etc, så tar du på deg ansvaret for kattungen. Hvis du ikke finner ut hvem som eier den, har det blitt DIN kattunge. I utgangspunktet synes jeg annonser, plakater på butikken, sjekke om den er merket (veldig usannsynlig, dessverre) etc kombinert med at du tar den inn og gir den mat høres ut som en veldig god idé, men som sagt, du tar på deg et stort ansvar. Jeg har gjort det selv et par ganger, og har aldri angret! :)

Jeg sier dette fordi jeg er dritt lei av folk som tar inn kattunger/katter, evt gir dem mat over en lengre periode, for så å avskrive seg ansvaret. Jeg er dyrlege, har jobbet på smådyrklinikk tidligere og jobber nå i Mattilsynet. Så blir de plutselig lei, katten får kattunger (BOMBE - når de ikke gir den p-piller eller steriliserer den, men de skal jo for guds skyld ikke bruke penger på katten), katten blir syk og trenger behandling etc, og så ringer de klinikken/Mattilsynet og blir fortørnet når vi sier at det er ikke noe vi kan gjøre, de må faktisk betale for enten behandling/sterilisering eller avliving selv. "Men det er jo ikke MIN katt!" Sier de da. Jo, det er det faktisk, du har gitt den mat i ETT ÅR.

At folk ikke bare kan ta litt mer ansvar for dyrene sine! Heldigvis virker det som om du, mor_til_1_snart2_84 er en av dem som tar ansvar, takk for det! :)

Skrevet

hva koster d å kastrere en hannkatt?? mega80-med oktoberbaby?? =)

Skrevet

Det koster ikke så mye... Det varierer litt fra klinikk til klinikk, men 500-800kr er ganske vanlig. Det er et enkelt inngrep som går raskt, og katten kommer seg veldig fort etterpå. Anbefales på det sterkeste. :) Kastrerte hannkatter lever i gjennomsnitt DOBBELT SÅ LENGE som ukastrerte hannkatter! Du kan også vurdere å ID-merke og vaksinere katten med det samme, dersom det ikke er gjort allerede. På mange klinikker vil du da få en gunstig pakkepris.

Hvis en eller begge testikler ikke har kommet ned i pungen blir det et mer omfattende inngrep, som gjerne blir noe dyrere. Men vanligvis er begge ballene der de skal være, heldigvis. :)

Skrevet

Du tar inn pus og gjev pus mat og varm mjølk og gjev pusen ein god heim.

Skrevet

uff får også helt vondt inni meg av sånne mennesker som skaffer seg dyr og så skal de på ferie og så bare setter de dyra ut.. fy sånne folk skulle vært i fenglsen:) hvis du har lyst på en katt så synes jeg bare du skal ta den, eller så kan du jo ringe til dyrebestkyttelsen i ditt område og spørre om de kan ta seg av den, det gjør de sikkert:) jeg ville nok tatt den - jeg elsker katter og har 2 selv som jeg aldri, aldri, aldri kunne vært slem mot!

Skrevet

Ikke gi katten melk, det har ikke magen dens godt av. ;) Det er dessverre ikke dyrebeskyttelse som tar imot hjemløse katter overalt, det kommer an på hvor du bor...

Skrevet

I følge den vetrinærhøyskolen eg studerar på, kan me gje nyfødte katter opp til 6 mnd melk jo, men etterpå det, skal det blandast vatn i mjølka.

Skrevet

Jeg har satt ut en eske med teppe i nå, og mat og vann. Slår den seg til rette utenfor, tar jeg den med inn.

Kommer da til å sjekke om noen eier den. Får jeg ikke respons etter kort tid, tar jeg den med til veterinær for kastrering, id-merking og vaksine. Skulle noen da melde sin interesse for katten, så skal de mer enn gjerne få overta den, men mot at de dekker alle utgifter jeg har hatt.

Var i dyrebutikken istad og kjøpte mat til kattunger, og sjekket priser på sånne katteluker til å ha i døra. Så alt er planlagt hvis den skulle bli boende. Har ikke sett han i dag, men hørte han i natt og på morran, men fikk ikke tak på han...

Vi får se åssen det går. Han er velkommen hit hvis det blir sånn ihvertfall, blir bare litt strev med bikkja. he he. :)

Ville bare høre hva andre ville gjort. Var redd jeg kanskje overreagerte.. Har hatt katter selv, og for meg virker denne katten alt for ung til å være ute alene...

Skrevet

ååå =) nå blei jeg glad ! kjempegodt å høre at dere er så snille å tilby han et godt liv hvis han ikke har noe eller finner noe hjem =)) dere gjør absolutt d rette !! =)

Skrevet

Jeg har selv to katter. Jeg vil IKKE anbefale deg å ta den til deg på noe som helst vis, ei heller gi den mat!!

Det verste jeg vet faktisk, er når andre mennesker "tar til seg" mine katter fordi de "synes synd på dem" og "tror kattene er hjemløse" fordi kattene har vist interesse for dem, ved bl.a å ha gått inn i hus hvor veranda dørene har stått åpne osv, eller oppsøkt folk som sitter og spiser middag på terrassen fordi det da har luktet litt deilig mat som kattene gjerne kunne tenkt seg å smake (selv om de bestandig har tilgang på kattemat hjemme, naturligvis.).. Det viser seg til stadighet at det er folk i umiddelbar nærhet av hjemmet vårt som har tatt seg av dem- vi bor i et tettbegygb område og det er helt naturlig for mine katter å patruljere innenfor ihvertfall en kilometers radius av dette, og de er på ingen måte kommet seg vekk fra hjemmet sitt.

Kattene mine er chipet, og på den måten har jeg bestandig fått dem igjen fra dyrehospitalet her i nærheten, hvor folk har levert dem inn. Synes heller du bør ta med katten til nærmeste dyrlege for å få denne til å lese av om den er chipet, på denne måten kan du kontakte eier. Regner med det vil vise seg at katten ikke bor veldig langt unna deg.. Kattunger vandrer ofte litt og kan miste litt stedsansen i begynnelsen når de er unge og umodne, det betyr ikke nødvendigvis at den lider på noen som helst måte. Den er nok bare litt forviret. :)

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg ble også kjempeglad!!!

Tusen takk for at du bryr deg!! Håper at den tør å komme nærmere dersom den ikke har et hjem den finner frem til. Det er tydelig at pusen vil komme til et veldig godt hjem.

Du må oppdatere og fortelle hva som skjer!

Skrevet

klart, kanskje lillepusen kommer fra ei varm å god stue... meeen... skeptisk !! jeg tror nok heller, desverre, at noen hadde en katt for mye til ferien, å bare satte den utenfor døra.... ;-/

å gi den mat, burde være en selvfølge, når den reker gatelangs å er sulten... hvorfor den er ute å reker, spiller vel egentlig ikke noen rolle, i forhold til d å gi den mat, vel?? ;o) syns veffal ikke jeg...

klart, den må jo sjekkes, om den er chippa å faktisk har et hjem, er jo d suupert !

i de aller fleste tilfeller, er d derimot ikke sånn... desverre.

syns du gjør d rette ved å huse den !

=)

Skrevet

Meg80:

Kan dyrlegen finne ut ca hvor gamle kattungene er. Jeg har selv akkurat overtatt en kattunge som ble funnet ute (ingen viste seg å eie den desverre, men vi var på jakt etter en ny katt). Skulle gjerne likt å vite hvor gammel den er. Den er ikke mange mnd tipper ca 8 -10 uker. Knapt 25 cm lang utenom halen. Den hadde hatt det bra tror jeg for den er veldig tillitsfull og flink til å gå på kasse fra første stund.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg mener også at det ABSOLUTT er riktig å ta den inn. Man kan ikke bare ta sjansen på at den skal finne hjem.

Det å ta den inn avhenger selvsagt av at man, som HI sier at hun skal, tar den til dyrelege for å få sjekket ID (ofte har mange katter en grønn tatovering i øret som forteller at den er chipet, men ikke alle eiere velger å få denne tatoveringen gjort) Har den ikke ID, må man ta bilde og henge opp plakater i nærmiljøet.

Hadde min pus forvillet seg bort fra huset ville jeg satt kjempestor pris på at noen satt i verk tiltak for å gi den husly og for å hjelpe den å finne tilbake. Har ingen eiere meldt seg innen en mnd, og man ikke har sett noen etterlysninger etter katten (det finns vel steder man kan henvende seg for å høre om noen har meldt en katt savnet) så må man gå ut fra at katten ikke har eiere. Dersom jeg hadde mistet min pus hadde i alle fall jeg gjort hva jeg kunne for å finne den tilbake!

Skrevet

Jeg ser helt klart problemet som ble nevnt tidligere her. Syns også det er et vanskelig dilemma, med tanke på at det KAN være noen som eier den. Kommer katten til meg, vil jeg såklart undersøke om den har eiere, så absolutt. Men det er noe med den, som får meg til å føle at den har blitt kastet ut..

Hadde det vært en frisk voksen katt, hadde jeg selvfølgelig bare latt den være i fred. Jeg har hittil verken snekket til den, eller tatt på den, men den holder seg allikevel rett i nærheten.. Det er det jeg syns er rart. Derfor velger jeg nå å præve å få den inn, så jeg kan undersøke om noen savner den. Gjør ingen det, så tar jeg meg den friheten og adopterer den. Mulig jeg ikke hadde vært så mistenksom som jeg er, hadde det ikke vært for at vi er midt i fellesferien... Mange katter lider under det, og jeg tør ikke sjanse på at denne katten sikkert har det bra...

Skrevet

Skjønner problemet med å ta til seg andre sine katter hvis de virkelig har gode hjem. Men aldri i livet om jeg selv hadde klart å la være å ta pusen til meg til jeg fant ut hvor den hørte hjemme. Fant en katt som så skikkelig lost ut her like før ferien. Den vandret langs en noe trafikkert vei, jeg så den samme sted flere ganger den dagen. Prøvde å gå bort til den for å se om den var merket eller hadde halsbånd, men den ble nervøs og jeg var redd for å skremme den ut i veien. På vei til NordNorge neste dag så jeg pusen på samme sted, så fullstendig lost ut. Huff. Jeg tenkte og tenkte og hadde en svær klump i magen. Endte med å ringe dyrebeskyttelsen som skulle se på saken. Har ikke hørt noe fra dem. Kjørte forbi den strekningen igjen en uke etter, to dager på rad, men så ingen pus. Satser på at den kom seg hjem. Hadde den vært der enda hadde jeg tatt den med hjem.

Håper du finner ut av det. Det varmer å høre at du har et hjem klart til den hvis den ikke har noe hjem. :) Hold oss oppdatert!

Skrevet

Nr 5 i september: Dyrlegen kan nok tippe ca hvor gammel den er, men noen nøyaktig alder blir det vanskelig å gi, dessverre...

Skrevet

man kan riktignok gi katter melk, MEN det er en vesentlig forskjell på kattemelk og ku melk... kattunger tåler ikke kumelk, men kattemelk kan kjøpes på de fleste dagligvarebutikker:D har akkurat tatt til meg en liten tass som ikke fikk mat nok av sin mor... hun er en halvvill katt og de får ikke tak i ho sånn at de får gitt henne en markkur.... de får jo gitt i pastaform, men den tar jo heller ikke alle typer orm...

så lille stich har nå fått et nytt hjem.. heldigvis stor nok til å spise og drikke selv, så lever på kokt fisk, boksemat og litt kattemelk:D

Skrevet

Siste oppdatering herfra er at jeg verken har hørt, eller sett den lille pusen noe mer. Så da får jeg bare håpe den har kommet seg hjem, eller at noen andre har tatt den inn hos seg. Jeg har nå ihvertfall en pose med kattemat på lur dersom den skulle henge rundt her i dagesvis igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...