Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke gift,har barn,hus og lån og alt det der.

Hva skjer da hvis en av oss faller bort?

Kan vi sitte i uskiftet bo når vi ikke er gift?

Må man eventuelt melde fra noen steder om vi ønsker skiftet eller uskiftet bo?

Begynte å tenke på det nå når det ble snakk om arv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har forsikret oss vi, om en av oss dør vil gjelden bli slettet, =) har dere felles barn arver du alt, så dine barn deretter.. ( det må muligens skrives hos advokat) hos oss har jeg en datter fra før, og hun vil automatisk kunne kreve sin mors arv, om ikke hun skriver under på at hun kan vente til evnt min nåværende mann dør, selger huset o.l..

men siden gjelden blir slettet, vil d jo ikke være noe problem å kjøpe henne ut eventuellt...

bank i bordet=)=) håpe d er han som detter ned kjellertrappa først, hehe

Skrevet

Da må dere skrive gjensidig testamente og tinglyse dette!

Samboere har ingen arveplikt, og om en skulle falle bort før dette er i orden går arven automatisk til barna, som igjen gjerne fører til at huset blir solgt pga overformynderiet! :)

Skrevet

det studentinen skriver er ikke automatisk, Det må ordnes ved et testamente hos advokat!

Skrevet

Trodde ikke huset vil bli solgt om overformynderiet skulle bli koblet inn.

Tror vi også har gjeldsforsikring ja.

Skrevet

Man må ha tinglyst gjensidig testament for å være på den sikre siden når det gjelder arv ved samboerskap. Samboere, felles barn el ikke, har ikke automatisk arverett.

Skrevet

Hmm..Må tipse sambo om det siden det ikke blir giftemål.

Skrevet

Man kan bare testamentere bort 1/3 av formuen. Mange som har brent seg på det. De tror de kan skrive gjensidig testamente og så er alt ordnet,- uavhengig av mine, dine, våre barn osv.

Men et testamente gjelder bare 1/3 av formuen obs obs!!!!!

En av grunnene til at vi nå gifter oss ( 8/8) er at man stiller mye sterkere da enn hvis man "kun" er samboer. Uavhengig av et evt testament.

Masse inviklede regler angående min. 6 G osv-

Men man kan aldri testamentere evt formue til en samboer når det finnes arvinger.( Hvis det er barn/ evt andre nære slektninger på hans/hennes side)-

Jeg er ingen jurist- Men det var en stor artikkel ang dette i et ukeblad.

Verdt å sjekke :-)

Skrevet

Kommentarer til Reven31 og andre vedr. arv (jeg hadde rettslære på vdg, og var den gang spesielt interessert i dette med arv, testamente etc. Lite har forandret seg på den fronten, så her kommer litt info):

- har man barn, har de krav på 2/3 av formuen. Det vil si at den siste 1/3 kan man testamentere bort (hvis man vil).

- unntak: hvis man har veldig stor formue, kan man begrense barnas arverett til 1 mill hver (og f.eks. gi resten av millionene til samboer, ei venninne el.l. :-) ). Det gjelder vel kanskje ikke dere? :-)

- unntak 2: hvis man har veldig liten formue og er gift, har evt. ektefelle krav på en viss del (x antall ganger grunnbeløpet i folketrygden). Er husker jeg ikke så godt, men siden dere ikke er gift, er det vel uansett ikke så aktuelt / interessant for dere.

- hvis dere bare er samboere, og en av dere faller fra, arver barna alt (med mindre evt. testamente sier noe annet). Er man samboer og har barn, "MÅ" man med andre ord skrive avtale...

- vedr. uskiftet bo: er man GIFT, og har FELLES BARN: og en av ektefellene faller fra, har gjenlevende ektefelle rett til å sitte i uskiftet bo (automatisk, ingen spesiell avtale er nødvendig). Har avdøde barn fra før (dvs. ikke med gjenlevende ektefelle, men med andre), kan det barnet / barna derimot kreve skifte...

- vedr. uskiftet bo: er man ugift - igjen; SKRIV AVTALE! Slik at dere sikrer dere at gjenlevende part kan bli boende i huset med barna.

Jobber dere, eller er dere studenter? Hvis dere jobber, og er organisert i en fagforening, har disse ofte avtale om 1 times advokatveiledning. F.eks. til hjelp med å sette opp samboeravtale etc.

Er dere studenter - kanskje kan jusbuss, eller andre jus-hjelpforeninger (?) være til hjelp? Eller kanskje kan du skaffe deg annen gratis advokathjelp? Se http://www.dinside.no/php/art.php?id=8224

Du kan (bør?) lese litt om kontrakter, testamente etc på http://www.dinside.no/php/art.php?id=1035

(her henviser de til litt lover som kan være aktuelle, samt sier noe om krav til testamente).

Og her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=3902 finner du kontrakt som dere kanskje kan bruke? Jeg mener man i tillegg til det som står i denne kontrakten, kan / bør skrive noe om at man ønsker at gjenlevende ektefelle skal bli boende i "barnas arv" (hus) - og ta seg av dem.. Her er jeg på usikker grunn - anbefaler advokathjelp.

Lykke til! :-)

Skrevet

Takk til alle for nyttig informasjon.

Tror jeg bare må dra tak i sambo og få gjort noe med den giftegreia :P

Høres jo mye enklere ut det enn å begynne med all slags avtaler og advokater.

Sant,det var ett bra argument for å bli gift. Hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...