simsalabima Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Så nyhetene på NRK ang den jenta som ble skadet og foreldrene ikke fikk utbetalt forsikringpenger, men overformyderiet fikk. Må si jeg ble litt skremt! Hva skjer dersom jeg eller mannen min dør. Han har endel penger på bok, samt vi har to hus. Vil da barna våres arve før meg? Og dersom han dør før de er 18 år,, vil da overformynderiet ta pengene og eiendommene?. Blir jo totalt feil dersom det er slik det virker.. Hva gjør dere? Jeg er helt grønn på dette området..
LizzyG Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Faren vår døde når min søster var 12 år. Foreldrene min var skilt, og pappa hadde ny samboer. Det som skjedde med oss var at de pengene min søster arvet fikk overformynderiet ansvar for. Så hverken mamma eller min søster kan røre de pengene uten å måtte søke før søsteren er 18 år eller noe. HVis dere er gift så kan dere sitte i uskiftet bo, slik at barna ikke får noe før den dagen den gjenlevende av dere også dør.
LizzyG Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Faren vår døde når min søster var 12 år. Foreldrene min var skilt, og pappa hadde ny samboer. Det som skjedde med oss var at de pengene min søster arvet fikk overformynderiet ansvar for. Så hverken mamma eller min søster kan røre de pengene uten å måtte søke før søsteren er 18 år eller noe. HVis dere er gift så kan dere sitte i uskiftet bo, slik at barna ikke får noe før den dagen den gjenlevende av dere også dør.
prekæs Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Du arver og sitter i uskiftet bo med barna deres. Overformynderiet er for å sikre barnas formue fra å bli brukt opp av de foresatte. Er derfor det anbefales å spare til barna i eget (foreldrenes) navn bl.a. Si det er slik ar en rik onkel testamenterer alt til barnet ditt. Da vil overformynderiet sørge for at du ikke får tak i pengene til eget bruk, men at de tilfaller barna når de er myndige. Egentlig en fin ordning, selv om det ble veldig feil i det tilfelle du nevner:)
simsalabima Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. juli 2008 Vi er ikke gift enda, men skal gifte oss snart. Så hvis jeg forstår det rett så arver barna faren og dersom vi ikke har skrevet at vi vil ha uskiftet bo så "tar" overformynderiet huset, pengene etc?. Er det sånn at barna arver 2/3 og ektefellen 1/3? Hvor får jeg tak i papirer der vi skriver at vi vil ha uskiftet bo?
prekæs Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Samboere har ikke arverett av hverandre, derfor anbefales gjensidig testamente som begunstiger samboeren. Tror ikke man kan sitte i uskiftet bo før man er gift og har hørt noen skrekkhistorier om at samboere uten barn har måtte gi fra seg halvparten eller mer til andre arvinger (foreldre, søsken av avdøde f.eks) fordi det ikke var skrevet testamente. Viktig å få det i orden. Koster ikke mer enn noen få tusen hos advokat.
mamman til to gutter Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Jeg har ikke sett nrk nyhetene i dag, så kan ikke kommentere det som skjedde med den jenta, bare svare på det andre du lurer på:-) Overformynderiet tar aldri penger eller hus. Den som har arvet, vil alltid eie det. Overformynderiets jobb er å sørge for at foreldrene til barnet (eller evt andre som er verger) ikke skal sløse bort pengene som er barnets. De skal sørge for at pengene brukes på en fornuftig måte som gir best mulig avkastning for barnet. Hvis far dør og verdiene barnet arver ligger i huset mor og far har eid sammen, så vil ikke overformynderiet forlange at huset skal selges for at de skal "passe på" pengene, fordi det er til barnets beste at mor og barnet fortsatt får bo i det samme huset. Og som en annen skriver, har man mulighet for å bruke pengene, men man må da søke og overformynderiet må bestemme om det er til barnets beste å bruke pengene på det eller ikke. Hvis man er gift, har man alltid mulighet til å sitte i uskiftet bo til man evt gifter seg igjen (mulig man må skifte boet hvis man blir samboer også, men det er jeg ikke sikker på).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå