hit og dit Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 mallo vart plutselig så sår. Ho har aldri vert sår før i det heile tatt, og så igår då ho våkna frå kvilen sin på formiddagen så var ho kjempesår og rød. Ved neste bleieskift så var det verre igjen, fordi ho hadde fått avføring på det, og no har huden sprukket. Idag har ho mindre vondt, og eg ser at det gradvis har blitt betre. Det er kun når me skifter bleie at ho griner eller når ho har fått avføring på det. No treng eg sårt gode råd for å få dette til å gå tilbake så fort som mulig. Jenta griner sine modige tårer når me skifter på ho. Stakkars. Nokon som har erfaring? Kor lang tid tok det før det forsvann. Uff, det er så vondt å sjå på, kan ikkje forestille meg kor vondt det er for ho ein gang.
Nit@™ Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Bruk potetmel på rumpa. Sist minsten var så sår på rompa hellte jeg bare litt potetmel i bleia hans, ca 1 ss tenker jeg. Det gikk bare to bleieskift før han var mye bedre. Beste jeg har brukt, og jeg har prøvd masse kremer.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Prøv med canesten-salve. Hvis det er sopp (noe som jentebabyer kan få ofte) forsvinner det etter et par dager med canesten. Datteren min ble også plutselig veldig rød da hun var et par mndr. Jeg smurte med sinksalve, inotyol, natusansalve... ingenting hjalp, og hun var ildrød! huff... Prøvde canesten, og det tok det!!
Septemberstjerna og Martine Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Inotyol!!! Funker kjempebra! Jeg smurte vesla mi med sinksalve, som resulterte i sopp i utslettet. Ikke bra! Sår som blødde.. huff.. Men Inoytol er det beste jeg har vært borti. Utslettet forsvant etter et par dager.
hit og dit Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. juli 2008 Potetmel altså. Beskytter det huden mot bleieinnholdet? Bør eg ha zinksalve i tillegg, eller det blr kanskje berre kliss. Er så redd for at det ikkje skal beskytte, og gjer det verre. Det er nok verdt eit forsøk, men eg er så redd for å gjer noko gale, eller gjer det verre for ho stakkars. Takk =)
Septemberstjerna og Martine Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Og la stumpen få masse luft! Bruk god tid ved bleieskift, og la den lille få gå litt uten bleie...
hit og dit Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2008 oi der stakk det i hjertet. Har brukt zink i dag. Uff, eg er så mammapingle. *manne seg opp* Sopp tviler eg på at det er, men blir det ikkje betre snart så skal eg prøve canesten. Har jobba ein del innen pleie, og "sopprød" er litt ansleis enn denne.
Solitude Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Hmmm,,, høres ut som sopp. Men vanskelig å si når man ikke ser utslettet selv. Men skader ikke å prøve med canesten, ser du bedring etter et par dager så er det nok sopp. Ellers så har jeg brukt potetmel igjennom tidene med mine 3 små, I en periode med minsten smurte jeg zink og potetmel over. Ble skikkeli griseri men gutten ble fin på et blunk
hit og dit Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. juli 2008 Ja det er nesten umulig å sei når ein ikkje ser det sjølv. Eg skal prøve potetmel i morgon, og ser eg ingen bedring så prøver eg med canesten. Eller canesten kan eg kanskje bruke samtidig. Det er ei relativt tynn salve det, eller?
Solitude Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 canesten er hvitt tynt krem, ligner litt på hudkrem
hit og dit Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. juli 2008 Da lar nok den seg blande med potetmel. Den svir ikkje når hudbarrieren er brutt?
Strandnelliken Skrevet 20. juli 2008 #12 Skrevet 20. juli 2008 Ta på krystallfiolett med en bomullsdott morgen og kveld, og smør med sink-salve ved hvert stell. Da har iallefall rompene blitt bra her i huset.
neste*gang Skrevet 20. juli 2008 #13 Skrevet 20. juli 2008 Når babsen min er knallrød på rumpa si, tar jeg olje tror det er seba sin "hudolje" og smører på til stumpen blir blank og glinsende og så har jeg zinksalve oppå der igjen i tjukt lag...det har gjort susen og det flere ganger, junior er veldig utsatt og har ømfintlig hud med sopp og eksem i lange baner..ellers på kroppen.
hit og dit Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. juli 2008 Kva er det som kan forårsake slike såre rumper da? Ho har aldri hatt dette før, og eg trudde me slapp unna eg. Har så vondt av dette, og vil helst ikkje at det skal skje igjen. Ho har ikkje skifta bleiemerke eller vaskeprodukter. Ho har ikkje gått lenge med ei bleie, eller hatt unormal avføring. Me har reist langt i det siste, men det har me gjort før uten problemer. Kan det vera mat ho reagerer på?
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #15 Skrevet 20. juli 2008 Får hun tenner?? Her gir tannfrembrudd skikkelig syre avføring og ditto sår rumpe. Jeg bruker alltid potetmel. Helt naturlig og funker alltid.... unntatt når det utvikler seg sopp.
hit og dit Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. juli 2008 Ho burde få tenner iallefall. ;-) Ho er eit år og har kun to nede. Har ikkje merka noko anna som kan tyde på tenner, men det er mykje mulig. Sist så merka me ingenting til tannframbruddet, dei berre var der ein dag. Sidan ho har så få så kan det jo hende det kjem fleire på ein gang denne gangen.
Zikosu og William Skrevet 20. juli 2008 #17 Skrevet 20. juli 2008 jojobaolje gjør susen her ihvertfall,den er også naturlig som potetmelet,men legger seg som en tynn hinne på huden...
lklk Skrevet 20. juli 2008 #18 Skrevet 20. juli 2008 Inotyol er helt suveren. Kastet alle andre kremer etter at jeg oppdaget den, du får den på apoteket. Har opplevd stumper som pludselig er røde og såre. På med et tykt lag av kremen om kvelden, og det forsvinner like fort som det kommer.
endeli kom supergutten! Skrevet 20. juli 2008 #19 Skrevet 20. juli 2008 Rikshospitalets barnesalve er helt suveren for såre rumper (er også kjent som Apotekenes barnesalve). Fås kjøpt på apoteket. Jeg bruker denne hver gang lillegutt blir sår og til neste bleieskift er han nesten helt bra igjen
Mazza** Skrevet 20. juli 2008 #20 Skrevet 20. juli 2008 Dr skjelbreds barnesalve er helt suveren! fåes på enkelte apotek
Mamsen86 Skrevet 20. juli 2008 #21 Skrevet 20. juli 2008 Snuppa mi sliter med det samme ganske ofte. Og jeg har prøvd alle kremer som går ann å prøve.. Jeg har nå lagt min elsk på ASELLI.. Sårsalve! Om jeg smører hun på kvelden, er stumpen nesten fin neste morgen!!! Geniiiiiial krem, anbefaller den på det sterkeste :-) Du får kjøpt den på apoteket :-)
Zikosu og William Skrevet 20. juli 2008 #22 Skrevet 20. juli 2008 skulle til å nevne den jeg også...den er kjempegod,bruker den når det er skikkelig ille her...husker også at det var den mamma brukte på alt mulig rart når jeg var lita...den hjelper på de fleste typer sår...
Mamsen86 Skrevet 20. juli 2008 #23 Skrevet 20. juli 2008 Hehe ja den kremen hjelper mot alt! Er faktisk ganske så genial på kviser også, if anyone should wonder.. ;-) Skikkelig vidunder-krem!!
mamma sin kompis Skrevet 21. juli 2008 #24 Skrevet 21. juli 2008 talkum/potetmel eller a-krem. bruker a-crem på dagene. zinksalve på natt. har det blitt bedre så buker jeg talkum
hit og dit Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #25 Skrevet 21. juli 2008 Tusen takk for god hjelp alle sammen. Me var på veg til apoteket i dag, for storhandel av kremer og salver, men no ser det ut til at det går bedre. Idag var det ikkje raudt i det heile tatt, men det er eit lite område med lite hud på framleis. Ungen har det betre og ser eg, og sutrer ikkje i dag. (jippi!) Ser ut til at det er fleire gode kremer her som eg skal kjøpe uansett, og ha med i baggen til Ungarn. Inkludert den som funker på rumpe og kviser......litt for alle i familien i den. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå