Gå til innhold

Snuppa er på sommerferie hos far... langt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

To uker sammenhengende skal min snuppe på 9 år være hos sin far. Den ene uka er nå unnagjort. Lørdag møttes snuppa, storesøstera og jeg i byen.. hvor hun hang i armen min og nektet å slippe meg. Da jeg skulle ta buss hjem var hun helt fortvilet og mente at jeg fikk ikke lov til å reise fra henne..

Etterpå, da hun var vel hjemme hos storesøster (21 år), hadde hun sammenbrudd.. Gråt og gråt.. ville ikke tilbake til faren sin.

Fordi hun ikke er glad i far? Nei.. men fordi hun føler seg utrygg og veldig utilpass hos stemor. Hun fortalte at far og stemor hadde stygge krangler (noe far også er åpen om når vi snakker).. hvor det er skriking og gråting. Det skjer jo ikke bare en sjelden gang, men hele tiden! Tidligere hadde vi 50/50, men det fungerte ikke grunnet det dårlige forholdet i hjemmet der.

Snuppa ringte meg den kvelden, for å si natta. Da fortalte hun at stemor hadde reist vekk for å gå tur, men hadde ikke kommet tilbake. Kanskje hun skulle overnatte hos broren sin, fordi hun var så sliten.

Må innrømme at jeg har fryktelig vondt pga dette jeg.. Når 9-åringen sier til far at hun vil hjem til meg pga stemor hele tiden er så sur og sint.. Hun som gledet seg så veldig til å reise til far, løp rundt og sang og pakket inn gave til dem før hun ble hentet her.. Hun sier at hun så gjerne vil være hos far, men ikke så lenge stemor er der.

Det skal sies at stemor her har store psykiske problemer og er under behandling. Far har sagt et år at han skal flytte derfra. Til og med til 9-åringen har han sagt han skal flytte, men det skjer ingenting!

Jeg har ikke lyst til å sende henne dit mer jeg. Hun mistrives så sterkt, får ikke lov til noenting. Nå i sommerferien må hun legge seg halv ni, hun får ikke se tv, hun får ikke bruke pc, hun får ikke stå opp når hun vil om morgenen. De bor 9 km unna meg og hun har ingen vennekrets der heller..

Noen som har forslag til å gjøre denne situasjonen bedre? (Må bare presisere at dette ikke handler om sjalusi fra min side, det er 5 år siden vi gikk fra hverandre).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt en privat samtale med pappan om dette (uten hans samboer eller noen barn)

Håper virkelig dette løser seg da dette hørtes ut som en trist situasjon for dattern din!

Lykke til!

Skrevet

Så lenge det er slik fatt med stemor, så er det nok best at du tar en samtale med din eks, eventuelt sammen med dattera deres og lager litt mer rutiner rundt fars samvær.

Sålenge stemor påvirker samværet til far og barnet såpass, så kan det jo eventuelt være bedre om stemor får lov til å gjøre noe annet de helgene, dagene dattera deres er der.

Og så syns jeg også at du kan si i fra om at det er FAR til barnet som enn så lenge skal forholde seg til jenta, og ikke stemor. Om stemor blir bedre av sin behandling, så kan det jo være slik at far og stemor etterhvert kan samarbeide om regler der i hjemmet. Men enn så lenge så bør det være far som setter BARNET sitt først.

Min mening i allefall :-) Regner ikke med at det er bare jenta deres som er stemors problemer for tiden. Det var i allefall slik jeg tolket det.

Skrevet

Takk for svar..

At stemor gjør noe annet de helgene er visstnok ikke aktuelt.. Det er nemlig hennes hjem som hun sier, virker som hennes holdning er at datter og far bare er besøkende.

Far er så svak, vi har snakket mye om dette - han beklager seg stadig.. men det blir jo aldri bedre...

Har mest lyst til å nekte at hun drar dit jeg da.. men vet jo at det ikke er så smart heller.. Men kunne håpet at far heller kunne tatt seg sammen og begynt å prioritere barnet.. Han har fire barn, og har alltid hatt et godt forhold til dem.. Sønnen har bodd der i flere år, men han er aldri der lenger - bare hos kjæresten. Eldste datter orker ikke være på besøk der heller.. Så noe rart er det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...