Paulita Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Jeg var mye kvalm i mitt første trimester. Spiste ikke så mye som vanlig så gikk ned et par kg. Nå som jeg har spist helt normalt en god stund, har jeg imidlertid ikke klart å legge på meg dette igjen, men gått ned to kg til! Vet det sikkert er teit å bekymre seg for, men burde jeg ikke snart begynne å gå litt opp i vekt? Blir nesten bekymra hvis jeg stadig veier mindre og mindre... Jeg er i uke 18 i morgen (mandag). Vanligvis skal det ganske mye til før vekta forandres noe særlig. Ikke engang etter omgangssyke pleier jeg å ha gått ned noe.. Noen med lignende erfaringer? Når er det vanlig å begynne å legge på seg?
en av hver Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Jeg er ca 16 uker. Har gått ned to kg, og opp en, så ligger på minus en kg. Er superfornøyd med det, håper kiloene lar vente på seg. Sist hadde jeg gått opp en kg i uke 18 ser jeg på helsekortet, gikk opp 16 kg totalt, synes det var i meste laget. (Ikke noe vann..) Noen legger bare på seg 5-6 kg totalt, og babyen er like frisk og fin, tror snittet skal være rundt 12 kg. Det er helt vanlig å ikke legge på seg før uke 20, ikke bli bekymret, men glad for det. (Med mindre du kaster masse opp og blir tynn, eller slanker deg, det er ikke bra..) Spis sundt og godt, så går det nok bra.
Sun_Shine_ Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Hei! Har ikke sjekket vekten i dette svangerskapet enda, er bare ca 8 uker. Men da jeg gikk gravid med tvilling jentene mine i 2000, gikk jeg ned 9 kg i den første delen av svangerskapet. La på meg 7 av disse kiloene igjen før fødselen. En uke etter fødselen var jeg 17 kilo lettere enn jeg var da jeg ble gravid. Det var herlig, men har dessverre lagt dem på meg igjen i ettertid. Lykke til videre.
Endeligtobarnsmamma Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Jeg tror dette er veldig individuelt. Selv føler jeg at kroppen min virkelig går inn for å spare....selv om jeg er aktiv... FØrste to mnd gikk jeg OPP nesten 5kg! Holdt på å få sjokk da jeg så vekta hos legen, men tenkte at formen hadde skylda for jeg var så slapp å trøtt at sofa og seng var mine bestevenner. Var ikke kvalm, så jeg spiste normalt. Etter en mnd til hadde vekten roa seg og jeg hadde gått opp en snau kg til (altså nesten 6kg totalt på 3mnd.....) Jeg er kjempespent på å se vekta ved neste kontroll, for nå er jeg tilbake i gammelt aktivitetsnivå, og spsier ikke mer enn før, så håper den har stoppa ennå mer opp.... Jo mer jeg går opp nå jo mer blir det jo å gå av igjen etterpå
sekke Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 tror ikke du har noen som helst grunn til å være bekymret. fosteret tar til seg det den trenger uansett. bare vær glad for for at du slipper å legge på deg for mye. jeg er i uke 12+ 3 og har gått opp 2 kg pga mye snop og mindre aktivitet pga kvalme. men nå er kvalmen borte og jeg trener som før og håper kiloene kommer saktere nå. sist svangerskap gikk jeg opp 4 kg de første 3.5 mnd,men totalt 12 kg.
Sina med Sprellings Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Da jeg var i uke 18 hadde jeg gått opp to kilo, men etter det har det gått mye raskere. Nå er jeg i 27. uke og har gått opp 8 kilo. Tror dette er ganske normalt, men det er som flere har skrevet veldig individuelt når og hvor mye man legger på seg.
Lemonia Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Jeg har i uke 20 og har ikke lagt på meg noe som helst. Bekymrer meg ikke, faktisk lurer jeg mer på hvordan andre som er like langt kan ha gått opp 5-6-7 kg for fosteret veier jo bare noen hundre gram, og morkake, fostervann og evt litt større bryster er ikke akkurat blytungt det heller. Babyen får den den trenger, og vi kommer nok til å legge på oss etterhvert vi også. :-)
venter sistemann 38 uker Skrevet 21. juli 2008 #8 Skrevet 21. juli 2008 jeg er 12+1. Dette er mitt sjette svangerskap, og jeg har alltid gått opp noen kg i første trimester. Ikke spør hvordan, for matinntak og aktivitetsnivå har vært det samme som før. Er vel rett og slett kroppen som "gir beskjed". I siste trimester har jeg ikke lagt på meg noe de andre gangene. Tror det meste er individuelt så lenge man ikke overspiser eller sulter seg. Sist la jeg på meg 13 kg, men var egentlig for tynn da jeg ble gravid, så gikk opp 8 kg i første trimester. Nå har jeg gått opp 1 kg, men var noen kg mer enn jeg pleier. Noen går opp mye og går fort ned etter fødsel. Andre sliter mer. Jeg har aldri gått ned de siste kg-ene før jeg har sluttet å amme. Har verken gjort noe til eller fra heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå