lise75 Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 ???? jeg har aldri vært borti i det med noen av svangerskapene mine
Herkules Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 mener du gbs gruppe b streptokokker? Det er du ikke klar over om du har med mindre du blir sjekket og sjekket blir man ikke automatisk. Ikke vil de sjekke heller for de mener ikke det har noen betydning
jente Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Vet du om det kan påvisses når man har lucosytter i urinen og litt protoin?? Det fikk jeg vite at jeg hadde i dag. Mens jeg har aldri hørt om den bakterien jeg...
lise75 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2008 jeg var på legevakta og fikk påvist urinveisinfeksjom og hu sku sende urinen til dyrking og skjekke om jeg hadde gbc. for hadde jeg det måtte jeg ha antibiotika under fødsel. men jeg får ikke svar før til uka
jente Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 Ok, min urin er også sendt til dyrkning. Har ikke fått svar ennå.. Og i dag hadde jeg 3+ på laucosytter og litt protoin i urinen,, For noen dager siden hadde jeg ikke protoin men da hadde jeg litt blod i urinen, mens lucosytter var det samme..
august o8 Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Hei! Hvis det er gruppe b streptokokker dere mener så kalles det GBS. Jeg har den bakterien, det så de under forrige svangerskap. Det er veldig vanlig å ha det, faktisk er det 30% av alle oss kvinner som har den bakterien i sjeden. Den er helt ufarlig for oss, men kan være uheldig for barnet å få, og barnet blir kun smittet under fødselen hvis du da har en innfeksjon. Derfor skal jeg ha antibiotika under fødselen, uansett! Legen min har skrevet det med store bokstaver på papirene mine som jeg skal ha med på sykehuset!!
lise75 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2008 jeg mener gbs ja. jeg har aldri hatt det før.
2 fine små Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Jeg anbefaler dere aa bla litt i de siste 50 innleggene (bare overskriftene altsaa) fordi det er skrevet en del om dette siste dagene, ogsaa et knallgodt informativt svar fra en som jobber med aa analysere disse bakteriene. Jeg har selv baade i skjede og urin, har tatt to antibiotikakurer allerede og skal kanskje ha en til og saa skal jeg ha under foedsel i alle fall. Men jeg har skrevet ofte og mye om dette mange ganger, saa bare bla litt i siste tidens traader, saa finner dere masse svar. Er ikke sikkert du har noe som helst, og saa kan det hende du har noe. Masse lykke til i hvert fall.
Herkules Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Dette har ikke noe med svangerskap å gjøre, det er en bakterie som ca 30% av oss har. Det er når det er kun ved utbrudd det er skadelig for barnet. Jeg ver dt ble skrevet mye om dette i media i 2006 sommeren jeg gikk høygravid. Forsidene til vg handlet stortsett om gbs og døde barn! Siden vannet mitt gikk så tidlig tok de bakterieprøve av meg, og gav meg antibiotika før svaret kom. Svaret kom etter fødsel og viste utslag på gbs og barnet ble derfor sjekket med en ekstra blodprøve Nå er det snakk om å skylle meg under fødsel med klorexidin tror jeg Fått 3 ulike svar. Fastlegen min vil ta en test av meg JM på sykehuset sier de skyller Min jm sier at de ikke gjør noen ting. I alle fall er det ikke rutine å sjekke gravide og det er heller ikke slik at alle som har gbs får noen behandling under fødsel
Resilience Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Hos min jordmor er dette rutine, hun sa at om det jeg har denne baketerien så får man antibiotika under fødelen og så blir barnet sjekket ekstra. Rart hvis dette ikke er rutine andre steder...
2 fine små Skrevet 21. juli 2008 #11 Skrevet 21. juli 2008 Hos min lege, paa sykehuset hvor jeg skal foede og hos min jordmor har eg faatt vite at det er rutine at man skal henvise til aa gi antibiotika under foedsel ved disse bakteriene i skjeden - og at man skal paa antibiotika under svangerskap dersom oppblomstring/infeksjon (noe jeg har) i urin. Jeg faar beskjed om jeg skal paa en 3. antibiotikakur eller ikke - naa i slutten av uken. Da vil jeg vaere 40+0. Men sjekk den lange debatten noen av oss har hatt, ligger paa foerstesiden, der kommer mye fram og det er tydelig at det IKKE er slik at retningslinjene sier at alle baerere av streptokokkene skal ha antibiotika under foedsel. Jeg skal ikke spre det budskapet saa bastant som jeg kanskje har gjort, men heller glede meg over at jeg er ivaretatt, fordi jeg tilfeldigvis gaar til en lege og en jordmor som er klare paa at jeg skal behandles, det er ikke noe jeg har forhandlet meg til. Sykehuset har ogsaa skrevet i journalen min at jeg skal ha antibiotika under foedsel, det er jeg ogsaa takknemlig for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå