Gjest Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 At jeg må huske at graviditet ikke er en sykdom, føler jeg det som kritikk at jeg har vært sykmeldt ei uke pga vondt i ryggen. Har aldri vært sykmeldt før, så jeg ble litt lei meg. For det ER vondt å kjøre en time hver vei og ha kontor to etasjer under sjefen. Hva gjør jeg: Biter det i meg, biter fra meg, eller lar det gå utover mannen min:-)? Jeg puster litt rolig før jeg gjør noe med dette, men ettersom vi skal på ferie til svigers neste uke, lurer jeg på hvordan dere ville møtt antydninger om latskap og graviditet? Er 30 uker på vei...
bamsemumsa m/3åring+spire Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 åååååååååå......... kjenner jeg rister........ DET VÆRSTE JEG KAN HØRE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Fikk høre det SÅ mange ganger sist... Jeg vet graviditet ER ingen sykdom, men man kan bli i ELENDIG form alikevel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sist holdt jeg kjeft og lo av det, men får jeg høre det denne gangen så tror jeg ikke jeg klarer holde meg.......... (må bare si at jeg var kvalm, sliten og hadde mye kramper, sykemeldt 100% pga dette. Ikke etter mitt ønske, men jeg klarte nesten ikke annet enn å ligge på sofan de 8 måndene jeg var gravid....)
Trulte76 Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Hun har helt rett i at graviditet ikke er en sykdom, MEN man kan få plager pga graviditeten. Og det blir noe helt annet. Å det hadde jeg nok sagt til henne.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 He,he. Fint at du setter ord på det jeg egentlig følte. Det er bare så lett å reagere for kraftig nå for tiden, føler jeg.Hadde jeg begynt å diskutere, kunne jeg blitt rasende eller begynt å gråte, og så var det kanskje ikke så vondt ment som det var sagt...men det er ganske slitsomt med dumme kommentarer i tillegg til å være gravid. Håper at du får det bedre i dette svangerskapet! Det kan jo egentlig være en kjempekoselig tid, og når du har en 3-åring også, er det ikke lett å bli for slapp...ta vare på deg! Cecilie
Trulte76 Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 eks mine da. Jeg har bekkenløsning pga graviditeten, jeg har svangerskapdiabetes pga graviditeten , jeg hadde hyppig migrene 1. trimester pga graviditeten. Så skjønner du blir provosert.
Sjokoladefrik Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Kommer vel litt an på hvilket forhold du har til svigermor, vanskelig dette! En slik kommentar kan man vel velge å bite i seg for husfredens skyld, men ikke hvis det blir for mye hinting om "latskap". For det er faktisk tungt å gå gravid! Lettere for noen men iallefall ikke for meg. Er så sliten, både i hodet og ryggen, sover dårlig, og trapper er et mareritt. Pappan min mente at jeg måtte være flink til å ut og trimme, men det er faktisk ikke det det kommer an på! Hjelper selvfølgelig noe, men når jeg en dag er i god form og den neste bare må henge i sofan så er det vel ikke akkurat kondisen som er dårlig... Ikke er jeg lat heller! Ikke alle som forstår det, de som ikke har prøvd det selv eller de som hadde et lett svangerskap. Jeg har vært delvis sykemeldt en god stund, og helt sykemeldt fra uke 29 fra en fysisk tung jobb. Og det med god samvittighet! Jeg kjenner hva jeg orker, og når det ikke går lengre så sier jeg takk for meg. Så får andre mene det de vil! Prøv å overse svigermor hvis hun ikke er alt for kritisk mot deg. Snakk evt med mannen din og si at du blir lei deg så han forstår at det er vanskelig for deg, og at du trenger støtte. Er jo ikke noe godt hvis det blir dårlig stemning pga krangel heller!
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Håper duer i bedre form nå! Det viktigst er jo egentlig hvordan en selv føler seg, og at man tilpasser jobb osv. til det. Men så blir man jo sårbar for hva andre mener og forventer likevel......
Trulte76 Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 jeg har heldigvis ikke fått slengt denne kommentaren jeg da. Jeg ble tidlig 50% sykmeldt fra jobb, nå har jeg vært ei studn 100% sykmeldt. Migrena forsvant helt i 3 trimester:) Deilig. Er plaget til vanlig, men værst i begynnelsen av svangerskapene, for så å bli kvit den på slutten. Bekkenløsninga er jo bedre nå som jeg kan ta det med ro, og gjøre ting etter hva jeg føler for Så man kan faktisk bli "syk pga graviditet fordi om det ikke er en sykdom
snart en av hver;) Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Å hjelp jeg kjenner jeg blir sint!!! for en ting å si.alle vet det ikke er sykdom, men det kan jo følge ulike plager med på veien...har iallfall opplevd det selv... Tror nesten jeg hadde spurt om ho hadde hørt om noen trodde det var en sykdom siden ho sa det.Eller om ho noen gang hadde trodd det selv...blir bare litt provosert. sikkert med god hjelp av hormoner-hehe;) men ikke så lett å komme på komentarer når slikt blir sagt.
LuckyLuke Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Tror det er best å ikke si noe jeg da, ihvertfall om det er et engangstilfelle. Men skjer det igjen og igjen hadde jeg nok pratet med samboer og fått han til å ta en prat med mor si... Jeg fikk jo høre dette av JM jeg da, jeg bor i sverige og spurte henne hvordan svangerskapskontrollene fungerer her. Om man måtte til lege om man trengte sykemelding. Jeg trengte det ikke da, men tenkte det var greit å vite, om jeg skulle få alvorlige problemer med bekkenet eller no... Da sa hun: "her i Sverige ser vi ikke på svangerskap som en sykdom, så noen sykemelding får du ikke" Blei litt paff da...Gudskjelov skal ho slutte, så neste svangerskap slipper jeg den røya... *måtte bare fortelle*
WildPrincess Skrevet 21. juli 2008 #11 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har vært 100% sykemeldt fra uke 6 og er nå i uke 33.... og her er det min egen mamma som er værst. Får absolutt ingen sympati fordi jeg går kvalm og er helt ustslitt (sover normalet mellom 12 og 16 timer i døgnet). For når HUN gikk gravid var jo HUN også kvalm, men det hindret ikke HENNE fra å jobbe eller luke i åkeren eller..... også kommer hele leksa. Så hormonell som jeg er blir jeg super lei meg og syntes det er trist at hun ikke bare kan trøste meg litt, istedenfor klager hun over alle unødvendige sykemeldingene på jobben hennes. Vi hadde ikke verdens beste forhold fra tidligere, men nå føler jeg meg sikkelig sviktet av henne. Prøver å legge det til side, og ta henne som hun er. Men mangelen på støtte fra hennes side har virkelig svidd denne gangen. Får trøste meg med at hun gleder seg VELDIG til å bli bestemor da og håper hun gjør en bedre jobb som bestemor enn som mamma.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #12 Skrevet 21. juli 2008 Men huff og huff! Sånn skal ikke mammaer si, men de gjør det likevel i blandt. Noen ganger fordi de egentlig er bekymret og trenger å bagatellisere for å trøste seg selv. Og så virker det HELT motsatt. Egentlig burde ubetenksomme mødre og svigermødre vite hvor strenge dagens sykmeldingsreler er. Leger kan jo ikke sykmelde uten grunn! Det viktigste er å ta godt vare på seg selv når de en skulle ønske at gjorde det er klønete. Trøste seg selv og gjøre snille ting for bare seg selv og magen, er det viktig å huske på. La oss gi blaffen i de som ikke kjenner plagene på egen kropp for øyeblikket! God bedring! Trøsteklem:-)
Fikkennydeliggutt08 Skrevet 21. juli 2008 #13 Skrevet 21. juli 2008 Hadde svigermoren min sagt det til meg, hadde jeg spurt henne om det var slik at hun ikke trodde på meg...jeg hadde ikke likt det selv om hun mente kanskje ikke noe med det. Har fått lignende kommentarer fra ei på jobben, det var ille nok!
M*A*S*H* Skrevet 21. juli 2008 #14 Skrevet 21. juli 2008 Hei Celo. Har ikke lest alle andre svarene dine her - men føler bare for å gi deg en klem. Svigermonstre-kommentar var det der. Vet det er lett å si bare "hev deg over det" - for jeg har selv ei sånn svigermor som får tårene til å sprute i blant. Men. Helt unødvendig og teit kommentar, og med mindre hun er lege - gjerne spesialist i gynekologi - og vet mye mer om deg og din kropp enn du selv og din lege - kan du jo bare svare "ja - svangerskap er ikke noen sykdom i seg selv - men det kan gi svært mange og tildels alvorlige "bivirkinger". Dessuten deltok vel ikke den generasjonen i arbeidslivet på samme måte som nå? Æsj. Dumme svigermødre. Stå på du, og ta vare på deg og din baby og lytt til legen din. Kan hende du skal ha mer sykemelding før babyen kommer.
Har 2 super-gutter :-) Skrevet 21. juli 2008 #15 Skrevet 21. juli 2008 Det er jo helt sant at graviditet ikke er noen sykdom, MEN vi mennesker er ikke skapt like... hvorfor kan noen dø av å spise nøtter mens andre kan gomle nøtter??..., mennesker reagerer ULIKT på veldig mange ting/mat, slik som f.ks svangerskap..... For meg blir svangerskapshormonene som gift i kroppen.... kvalme helt til uke 28, det er jo ikke noe jeg VELGER men det bare SKJER og da settes jeg ut av spill. Jeg ser på det slik at min kropp reagerer veldig negativt på disse graviditetshotmonene.... andre slipper helt eller delvis unna, på samme måte som jeg slipper unna på mange andre ting... fins ikke allergisk mot mat/dyr, er frisk som en fisk Noen legger på seg av å tenke på sukker omtrent, noen bøtter nedpå med sukker og fett uten å gå opp et gram Nei ta hensyn til hvordan du er skapt..........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå