Gå til innhold

hvorfor har dere lørdagsgodt til dere selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har store problemer med og sette sånne regler for meg selv. om jeg gjør det går jeg hele uken og sikler på alt slags godteri og ender med og spise masse. om jeg kan spise når jeg vil, blir det ikke noe spenende også "glemmer" jeg og spise.

det blir mot sin hensikt og har fast dag.

får ikke det samme efekt på dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg har egentlig ikke så ofte lyst på godteri. Ikke på lørdagene heller.

Men å spise godteri midt i uka klarer jeg ikke:)

Så det med å ha dte på lørdagene bare henger i.

Er greit å ha begrensinger på det uansett da. Og greit for barna å se at ikke de voksne propper i seg hele tiden heller. :)

Skrevet

ja nå regner jeg med at de fleste spiser godteri på kvelden. men det kan jo hende at ikke stemmer. bare antok det fordi det er det jeg selv eventuelt gjør... hehe..

kanskje du ikke hadde spist noe godteri som helst om du ikke hadde blit trent opp til at lørdag = godteri?

Skrevet

sjeldnere jeg spiser snop til mindre godtesjuk blir jeg.

Spiser jeg når jeg vil spiser jeg mye mere, enn om jeg hadde begrenset meg til helgene.

Nå har jeg svangerskapdiabetes også, så blir minimalt med godt på meg. Kan ta meg en liten sjokolade (20-30g) etter et måltid. men siden jeg er så van med å ikke kan spise når jeg vil, så er jeg ikke like godtesjuk lengre, og den lille biten med sjokolade holder for meg :)

Sklir vel ut etter fødselen når jeg kan spise som jeg vil igjenn :)

Jeg er iallfall sånn til oftere jeg spiser søtsaker, til mere godtesjuk er jeg.

Skrevet

Kanskje. Men jeg syns at for min sønn er det bedre å lære lørdag = snop enn at snop er aktuelt hele tida. For ser jo at heller er den ytterkanten en del havner i. :)

Jeg syns forsåvidt jeg godt kan spise litt snop jeg da, så ikke jeg blir for sunn;)

Skrevet

når jeg er på butikken og handler så kjøper jeg snop jeg liker.Hvorti jegspiser det spiler ingen rolle..Hatt snop i skapet som har lagt i3 uker nå.Knasker litt innemellom,men det kan gå dager mellom hver gang...

Skrevet

ja jeg er helt enig i at barn ikke kan ha fri flyt av godteri!

jeg vet bare hva som skjer med meg om jeg blir nektet noe. om en sopp hadde sakt "du kan bare spise epler på lørdagene" så hadde jeg tenkt på epler hele uken.

Skrevet

Jo, men når man sier det til seg selv er ikke det slik det fungerer. Jeg velger det helt selv og kan jo i teorien gjøre akkurat som jeg lyster. Om jeg skulle lyste noe annet:) Så det er ikke noe problem.

Jeg har dessuten oftere lyster på salte ting som oliven og spekemat og jeg nekter meg ikke det:) nekter meg ikke godteri heller da. he eh.

Skrevet

Kjøper/spiser godterier selv bare på lørdager fordi jeg er vokst opp med at det bare er sånn, hadde selvfølgelig en periode i ten årene når jeg tjente penger selv, og bestemmte selv at jeg spiste godterier oftere, men jeg har aldri vært noe spesiellt glad i godter, nå er det greit å ha holdninger over for barna at snop hører lørdagene/helgen til. Prøver uansett å ikke handle snop i uka når ungene er med å handler.

Skrevet

men hvis du ikke er spesielt glad i godteri. hvorfor kjøper du det i utgangspunktet?

kjøper du det ikke primært fordi det er lørdag og "lov"?

påstnden min er at om man ikke har "lørdagsgodt" så blir det ikke printa inn i hodet vårt at vi skal spise det på lørdager og at vi da med tiden vil spise mindre. fordi det ikke er noe "stort" ved det.

jeg pleier i hvertfall ikke og kjøpe ting jeg ikke liker noe serlig godt for og kose meg,med mindre det er sånne teite ting man har blitt oppdratt til at er "kose ting". som egg i helgene osv

Skrevet

Nei, men nå er jo ikke denne familien bare meg da.

Har jo en mann og et barn som nok er mer glad i søtsaker enn meg. Om de lever i grenseløslandet så ville de garantert spist godteri oftere:)

Og jeg liker jo salt lakris egentlig. Godt av og til.

Skrevet

hehe.. nå er du vrang "meg & lille vampyr".

teorien min er rett, uansett :P

Skrevet

Ikke vrang, jeg diskuterer. Om teorien din er rett, så tåler den å diskuteres!

Jeg tror ikke det fungerer som du mener på alle mennesker. Kanskje det hadde gjort det på meg, men mange har en voldsom søthunger som de ikke klarer å kontrollere selv uten faste grenser. F.eks. :)

Skrevet

hehe... nei jeg kan være enig i at den ikke funker på alle. men jeg tror den fungerer på småen, for han er sånn som meg som ikke spiser seg mett på godt/is. men som liker mat best.

men vaner har fryktlig mye å si. det sies jo at om man kjøper is på en butikk 1 gang, så tenker man "is" neste gang man går på butikken.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så enkelt at det bare er vaner da.

I mange familier f.eks. så er dette det eneste de forbinder med besøk, kaker da ikke sant, og da blir det noe mer enn en vane.

Vaner har jo mye å si, men ikke alltid alt.

Skrevet

Det er iallefall en interessant teori, om den holder på vannet eller ikke.

Jeg er som hi, spiser det jeg har lyst på, uavhengig av hvilken dag det er eller hva klokka er. Kjøper meg en liten pose smågodt når det er tomt i skapet, den varer en stund. Spiser kanskje to-tre biter hver dag. Blir like glad hver gang jeg kommer på at den er der (litt som en gullfisk i bollen sin, oj! godteri, det var kjekt).

Har prøvd meg på et par "slankekurer" tidligere, skulle ned 2-3 kg og fikk ikke "lov" å spise snop. Haha, nektet meg den lille krokodillen, tenkte på den hele tiden og endte opp med å spise hva som helst med sukker i. Gjerne hele sjokoladeplaten isteden for den biten jeg opprinnelig hadde lyst på.

Tror kroppen sier i fra om hva den vil ha, og at de som lytter til kroppen automatisk får et sunt kosthold. Sunt smaker bedre enn usunt. Det er ikke kroppen som har lyst på junkfood, det den forbudte unneseg-harlyståhalyst på følelsen som overstyrer. Det gode liv handler ikke om å nekte seg alt mulig hele tiden, men om å gi seg selv det en egentlig vil ha. (Lett å si når man har 3 kg for mye, og ikke 30).

Mange trenger nok "regler" for å ikke skli helt ut. Vet ikke jeg mortilgunnar, blir vel som høna og egget. Fråtser man fordi man har avstått, eller avstår man fordi man ville fråtset?

Og hva er det med de kakene som skal servers med en gang det er bursdag? Det er ikke godt, og man "må" spise dem, ellers er man uhøfflig.

Der gikk jeg i ring og skjønner ikke selv hva jeg ville frem til;)

Skrevet

spiser godteri hver dag, men har et sinnsykt søtbehov nå.. bruker å ta en sukkerbit å patte på noen ganger.. håper det gir seg når jeg får klemt ut den her ungen..

Skrevet

Jeg er ikke særlig glad i snop generelt, synes frukt og grønt er bedre.... Nå fyser jeg på en frisk vegetar rett, med ris til og sterk sursøt saus....

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Jeg har aldri en fast rutine om å kjøpe lørdagsgodt til meg selv.

Kjøper heller en sjokolade på torsdag om jeg vil ha liksom...blir en del love hearts om dagen da hehe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...