Gå til innhold

April: Ekstrem(?) søskensjalusi...Hva skal jeg gjøre??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en gutt på 3 år (april 2005), og fikk en baby nå i juni. Storebror har alltid vært en "mamma-gutt", og vi har vært veldig mye alene han og jeg. Jeg begynte siste del i svangerskapet å forberede han på at lillebror skulle komme, og lot han få være med på å ordne i stand til den nye. Vi leste bøker om det å bli storebror, og vi besøkte venner som hadde fått søsken. Han har hele veien vist middels interesse, og vi har tatt det litt der etter.

Når lillebror ble født, var han veldig opptatt av å vise frem og kose med han. Vi har snakket en del om at lillebror er veldig liten ennå, men at han vokser og blir større etterhvert;-)

MEN...nå i det siste har han begynt å vise mye sjalusi. Han prøver å benytte enhver anledning til å "være slem" mot den lille. Han prøver å få slått han, stikke fingeren i øyet, trykke i hodet, klype...Ja, nesten hva som helst. Jeg lar de aldri være 1 sekund alene, og passer på så godt jeg kan. Men storebror er veldig opptatt av å få ha lillebror på fanget, være med å kose når vi ammer, skifte bleie osv. Jeg vil jo så gjerne ha han med på disse tingene, og lar han derfor få nye sjanser hver gang. Men det ender nesten alltid med at han slår ut etter den lille, biter eller noe sånt. Når han ikke får tak eller treffer minstemann, så slår han meg i steden. Han har aldri slått eller gjort noe sånt mot meg før.

Det blir mye kjefting, for han kan jo ikke få lov til dette:-( Jeg er veldig sliten om dagen, etter lang tid med sykdom og så og si ingen søvn...og merker jo at tålmodigheten blir satt på en solid prøve. Storebror har hatt ferie fra barnehagen i 3 uker, og har én uke igjen.

Nå synes jeg hele situasjonen med ny baby har blitt veldig vanskelig, og angrer nesten på at jeg fikk et barn til:-(( Jeg har en mann som egentlig ikke vil ha barn i det hele tatt, og han bidrar minimalt i forhold til barn og hjem. Det er derfor ingen hjelp å hente der, med tanke på deling av ansvar og det å få egen tid til storebror.

 

Dette ble langt...men er det noen som har noen gode råd? Jeg vet at sjalusi er helt normalt, og at det sikkert kommer til å gå seg til. Men når man står midt oppi situasjonen og frustrasjonen er i ferd med å ta overhånd...ja da hadde det vært godt med noen råd man kanskje ikke har tenkt over?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Selv har jeg et enebarn, en mammadalt, og hun opplever samme sjalusi i forhold til pappaen. Lurer på om det er en sjalusifase de skal igjennom nå? Kanskje det ikke har med baby å gjøre egentlig?

Anbefaler en bæresele du kan ha baby i, da slipper du sette barnet ned. Netting lekegrind er også greit for å holde storesøsken ute.

2) Tror det store problemet ligger litt i dette med pappaen her. Var han ikke med å lage dette/disse barna da? Gi ham en realitetssjekk som svir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Expat, pappa er jo med på å "lage" barna, og må da og være med å bære konsekvensen av det.

 

Vi har to år imellom eldste og minste. Jeg la pappaen konsekvent ta over den meste parten av ansvaret for den eldste mens jeg gikk gravid med den minste, som bading, legging, levering og henting. Dette var med på å gjøre den eldste mindre mammadalt og mer pappadalt.

 

Jeg tror du vil føle deg lettere til sinns når den eldste din begynner i barnehage igjen. Da har du litt tid på dagen å samle krefter til ettermiddagene. Når du er borte fra den eldste, kan det og hende at du blir mer tålmodig med ham i ettermiddagene. Hvis dere kan ta en time og bare være sammen dere to uten den minste (enten pappa kan passe på junioren eller kanskje en venninne?) hver ettermiddag og gjøre noe morsomt sammen, kan det kanskje forbedre situasjonen? At du bare er hans mamma en liten stund hver dag.

 

Sjalusi er nok vanskelig å håndtere. Jeg er gravid igjen, og ser at minste jenta mi er mer bestemt og ennå veldig mammadalt, så det blir spennende å se hvordan ting blir etterhvert. Da har vi 3 små barn! Men jeg må skryte litt av pappaen her i huset! Han rydder, vasker og lager mat mens jeg passer på ungene, og koser masse med dem når han har tid. Vi har blitt enig om at vi skal ikke surfe eller gjøre andre "voksen" ting (betale regning etc.) før ungene har lagt seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...