Gå til innhold

Litt bruntlig utflod + Menssmerter/murring = ?? HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at menssmerter er normalt i et svangerskap, men hva hvis jeg hadde litt blod i utflod og litt bruntlig utflod etterpå? Hadde ikke smerte da (igår), men nå kjenner jeg ubehag/smerte tydelig i korsryggen og mageregionen ovenfor symfuse... Er i uke 13, starter snart på uke 14.

Hadde det ikke sånn i de to forrige svangerskapene mine, så jeg er veldig usikker. I barnehagen til den minste jenta mi, har en unge der fått den 5. barnesykdom. Og uti fra det jeg kan finne av lesestoffer om den 5. b. sykd., så er det en sjanse for at forsteret i magen kunne dø eller føre til senabort... Nå er jeg egentlig veldig redd. Legekontoret hadde IKKE tid til å sjekke ut om jeg behøver en blodprøve for å se om jeg har hatt det før, slik at jeg er immun mot sykd. Jordmoren har liksom aldri hørt om at det kunne være farlig! Vil ikke være hysterisk og ringe legevakta. Kan heller ikke unngå ungene mine bare fordi jeg og fosteret kunne bli smittet! Begge jentene mine hadde feber på fredag og lørdag... Uff...

Har noen en anelse om hva det kan være at jeg har sånne utflod og smerter? Noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kontaktet nærmeste fødeavdeling eller legevakt hvis jeg var deg. Blødning/utflod kombinert med smerter bør du ta alvorlig, og du er ikke hysterisk. Om ikke annet så blir du selv beroliget. Lykke til! Klem

Skrevet

man skal ALLTID kontakte lege ved blødninger..

MEn jeg har vært veldig plaget med smerter og blødninger. Men babyen min har det fint..

MEn så skal det å sies at svangerskapet mitt mest sannsynlig begynte med to babyer

Skrevet

Takk for svar, dere to :)

Ringte legevakta, sykepleieren sa at hun skulle snakke med legen når han kommer på vakta, og evt. ringer meg tilbake hvis det er nødvendig med et sjekk. Ellers anbefalt hun meg å ta kontakt med fast legen min på mandag. Så vi får se... Legen har vært på ferie, og de er få på jobb...

Skrevet

Høres fint ut. Jeg fikk noe brunlig utflod, og tok kontakt med fødeavdelinga ved nærmeste sykehus. Møtte ei kjempeflink jordmor som snakket med meg, og tilbød meg å komme inn hvis jeg var veldig engstelig. De kan jo alt om dette. Du kan jo prøve, hvis du ikke orker å vente på legen.

Håper alt er ok. Klem igjen :)

Skrevet

Opplevde det samme for snart tre uker siden. Gikk på do om morgenen og da rant det bare rustrødt ut i skåla...

Da ringte jeg fastlegen og jordmor, og beskjeden var helt klar: blir det mer, dra rett på legevakta og forlang en undersøkelse. Roer det seg og stopper innen kort tid: ikke stress, legg deg på sofaen og ta det helt med ro et par dager.

Men: skjer det på nytt om ikke lenge: dra rett på legevakta og forlang en undersøkelse. Ikke kast bort tid på å dra til fastlegen som bare vil henvise deg videre til sykehuset/legevakta.

Det samme skjedde igjen nå på onsdag, da var det også litt friskere blod som kom ut i tillegg til rustrød utflod. Jeg dro på legevakta og fikk etter litt diskusjon snakke med lege, som tok et par telefoner, og jeg ble sendt rett opp på fødepol for ul og full sjekk. Ingenting var galt, men de sa det var helt riktig å reagere på slike blødninger - de skal sjekkes. Det kan ha vært en bagatell som et sprengt blodkar, men det kan også være opptakten til noe langt mer alvorlig. Hvordan kan jeg vite det? Morkaka og livmorhals/åpning ble grundig studert. En tredje ting kunne være at mitt og babyens blod har kommet i kontakt og at jeg har begynt å danne antistoffer (er rh minus). Da kommer det gjerne en blødning. Sprøyte i rompa og sykemelding i 14 dager pluss beskjed om å ta det rolig. Som sagt ikke noe galt ble funnet, men for alle tilfellers skyld. I tillegg skal jeg inn til oppfølgingssjekk når sykemeldingen går ut. Det er godt å kjenne at norsk helsevesen virkelig fungerer når det først gjør det!

Var jeg deg, ville jeg fått meg en full sjekk, spesielt siden du har smerter i tillegg. Det hadde ikke jeg, men ble like fullt sjekket grundig. Om ikke annet så får du det ut av verden og slipper gruble på om det kan være alvorlig!

Skrevet

Takk, Adventsmamma og Haugtussa!

Har nå nettopp vært på sykehuset etter henvisning fra fastlegen min. Selve undersøkelsen var ubehaglig. Syns legen var både 'hard hendte' og veldig rask. Hele undersøkelsen tok sikkert ikke mer enn 10 min, fra jeg gikk inn til jeg kom ut. MEN jeg fikk se babyen min i magen med sprellende armer og bankende hjerte! Bare det er jo verdt ubehaget! Legen kunne ikke forklare hvorfor jeg har smerter og brunt utflod, og han sa at det fremdeles kan skje abort, så vi må bare krysse fingrene våres??! Videre sa han at uansett er det ingenting han kunne gjøre! Føler meg jo bare forvirret! Jeg VET at det er alltid en liten sjanse for det, MEN siden han sa alt så bra ut, for så å si at abort kan fremdeles skje, vet jeg ikke lenger hva jeg skal tenke... Var jo bekymret fra før, og ble lettet av å se spiren, men ikke mindre bekymret etter å ha fått med meg det han sa... Uff...

Skrevet

så rart.. når jeg hadde blødninger så fikk jeg beskjed om at siden livmora var lukket, så var alt fint. Og hadde ikke no grunn til å tro at ting skulle gå galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...