Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Hei. Sønnen til en venninne av meg har rotet seg bort i noen som driver med narkotika. Vet at de driver med hasj og amfetamin. Er ikke sikker på om de bruker andre ting og. Han sier han "bare" har prøvd hasj ca 10 ganger!! Sier det ikke er så farlig, blir jo ikke avhengig av det! Han klarer ikke å se at dette kan være begynnelsen til langt hardere stoffer. Har lovet at han skal slutte med det, men det virker som han bare sier det vi vil høre. Han får ikke lov til å være med de lenger men tror ikke det blir så lett. Er ett lite sted dette så han kommer til å se de ofte. Er ikke så enkelt for han å unngå de da. Blir så frustret, er bekymret for han. Er det noen som har noen råd til hva vi kan si til han for å få han til å skjønne alvoret i det han driver med?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har sagt vi har stengt for kvelden når det kommer til tussete råd. Kom tilbake når husmødrene åpner i morgen. Nå er det bare oss slemme nattvampyrer her. mOHAHAH. Dessuten er vi veldig liberale til lettere narkotiske stoffer her, så tror nok du henvender deg til feil forum.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Hasj er like ok som alkohol. Hadde venninna di blitt så fortvilet om han hadde drukket alkohol 10 ganger ? Snakk om å dramatisere.
Alle gode ting er 3:) Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 Kanskje han burde fått snakke med noen som har vært helt på kjøret, at de kan fortelle deres historie om hvordan det startet og konsekvensene av det..Kanskje det får han til å forstå det?
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 Hasj er like lite ok som alkohol når vi snakker om et barn. Hasj er dessuten ikke lovlig i Norge i motsetning til alkohol. De fleste rusmisbrukere startet sin fantastiske karriere med hasj. Noen reagerer dessuten svært negativt på stoffet og kan oppleve depresjoner o.l. Hva hun skal si til han aner jeg ikke dessverre, men hun kan jo kontakte noen foreninger som sikkert har erfaring med temaet.
Gjest Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Nytter ikke å si noen ting, ihvertfall ikke å mase. Vær der for ham og ikke steng ham ute. Prøv å opprettholde dialogen slik at hvis det utvikler seg til mer og hardere stoffer så vet dere om det.Til syvende og sist så må dere bare håpe at han forstår hvor selvdestruktivt det er å holde på med narkotika. Tror ikke det er lurt å nekte ham å treffe dem, det kan nok gjøre vondt verre, løgner og historier begynner for å dekke over at han gjør noe han ikke har lov til. Hasj er en ting, amfetamin noe helt annet! Er det sant som han sier, at han bare har røykt hasj 10 gr hadde jeg ikke vært så veldig bekymret. Men problemet er jo at man aldri kan stole på en rusmisbruker, så det kan jo være vannsklig å vite hva som er sant eller ikke. Er tidligere rusmisbruker og vet at det ikke hadde hatt noe å si uansett hva noen hadde sagt til meg. Men vet at det som var utslags givende for at det gikk godt med meg var at jeg fremdeles hadde familien der den dagen jeg bestemte meg for å slutte.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Hasj er IKKE like ille som alkohol! For mange kan hasj brukes et het liv uten at man merker noe, men hasj kan også utløse latente psykiske lidelser, særlig om man begynner tidlig. Angst, paranoia, manglende konsentrasjon og i verste fall psykose kan være resultatet. Jeg røyket mye selv når jeg var yngre, noe jeg må slite for nå i form av angst. Heldigvis sluttet jeg så tidlig at mine plager ikke er så betydelige, men jeg har venner som er ødelagt for livet. Jeg blir så utrolig forbanna når jeg hører denne avdramatiseringen av hasj.. se deg rundt på folk som har brukt det i lang tid og fortell meg at dette ikke kan være skadelig. Når det kommer til råd å gi er det ikke lett, for den siste en ungdom ønsker å høre på er vel en snusfornuftig voksen. Når mine barn blir store nok til at dette kan være et problem komme rjeg til å fortelle dem alt jeg vet og ikke legge skjul på egne erfaringer. Men valget om å prøve eller ikke er dessverre ikke noe man som foreldre kan gjøre noe med tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 Jeg mente selvfølgelig at hasj er verre enn alkool, men det sa seg vel selv ut ifra innlegget mitt. Anonym 01.03
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #9 Skrevet 19. juli 2008 De fleste starter sin ruskarriere med morsmelk. Så røyk, så hasj og så alkohol. Alkohol gjør mye mere skade en hasj.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #10 Skrevet 19. juli 2008 momaja 10+3 Du har overdrevet i alle dine innlegg i kveld. Gå å sutt på en gulrot. Vil forresten bare si at overvektige ofte ikke går opp så mye som normalvektige i løpet av et svangerskap, så det er håp for deg. Hasj har ingen ting med tyngere stoffer å gjøre. La gutten være i fred. Og forgudsskyld stop å diskuter tennåringen på DIB!!!!!!!!1
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #11 Skrevet 19. juli 2008 Hadde det vært min pjokk hadde det blitt husarrest til jeg hadde fått negative urinprøver 3 måneder på rad. Og det er uten tvil. I tillegg ville jeg ha ransaket rommet hans og gjort beslag i ting han syntes det var gøy å drive med. Hadde nok ikke konfrontert med noen veike Dib damer som ikke kan se opp fra ammetåka og gulpekluter. Gutten trenger disiplin.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #12 Skrevet 19. juli 2008 Det er nok ikke lett å ha med "slike" unger å gjøre, dessverre! Jeg har flere venner som "bare" røyker hasj. My ass! Når alt kommer til alt har de prøvd alt mulig annet rart også - og når alt kommer til alt så har de ødelagt mye for fremtiden! Selv om hasjrøykere klarer å se ut som om de er "normale" så er de i veldig mange tilfeller bare gode skuespillere. Har dessverre flere tidligere venner som er skadet for livet.. Sier bare lykke til! Det er ikke lett å kontrollere en tenåring..
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #13 Skrevet 19. juli 2008 Tusen takk for svar. Han skal faktisk testes i 3 mnd. Får bare håpe og tro at vi kan få han til å innse hva han driver med før han går for langt!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #14 Skrevet 19. juli 2008 Det er kanskje ikke lett å kontrollere en tennåring som har sittet i barne sete til han er 12 og derfor ikke har opplevd det å få og gi respekt. Få og gi goder. Men jeg tror på disiplin. I mitt hus får ikke poden komme og gå som han vil. Han får være sammen med de vi har bestemt han skal være sammen med og detter karakterene på skolen, er det ikke snakk om å gå ut. Da skal han være inne å lese lekser. Hvis han gjør en hedelig innsats og ikke skuffer for mye i løpet av året frister vi med språk kurs. Alpin tur osv . Nå har jeg oppdratt 5 sønner. Hvorpå 3 er i gang med universitetsutdannelse. En på medisin, en på juss og en barnevernspedagog. En går på videregående og en er baby. Jeg har ikke perfekte barn. Jeg har gjort feil i oppdragelsen. Men det er ikke lov å bare trekke på skulderne og si at det er vansklig å oppdra tennåringer. De er barn og trenger veiledning.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #15 Skrevet 19. juli 2008 Til anonym:01.32 Hva hadde du så gjort etter de tre månedene? Når han hadde fått dra ut igjen? Mest sannsynlig oppsøker han de samme menneskene igjen, fortsetter med det samme som før. Det finnes faktisk ting som gjør at de stoffene man ser etter når man tester for hasj ikke kommer fram ved urintesting. Ville nok tatt en utvidet blodprøve en gang iblandt jeg, for der er sporene litt vanskeligere å skjule. Og sånne type ungdommer ville som regel gitt totalt faen i husarresten og dratt ut uansett. Er ikke lett dette, selv vet jeg egentlig ikke hva jeg ville ha gjort. Vet bare hvordan sånne typer mennesker er, og hva de som regel gjør i slike situasjoner. Det var en periode av livet mitt hvor jeg røyka hver dag, trodde jeg var så kul. Hadde det dritgøy til tider, for morro kan det være. men etterhvert så følte jeg bare skikkelig teit rett og slett og gadd ikke mere. Tok meg bare en blås sånn innimellom etter de. Nå som jeg skal bli mamma så har jeg sluttet helt, for jeg vet hvordan det er å ha en forelder som røyker. Faren min har røyka hasj i alle år, dette fortalte han meg når jeg var 14. Han har ikke hvert en superpappa, men det vet jeg også at ikke bare er hasjen. Hasjen har derimot gjort han treig og ganske dum.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2008 #16 Skrevet 20. juli 2008 Flott svar 01.58 Utvidet blodprøve er smart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå