Gå til innhold

Når slutta dere med Folat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 20+5 og tar fremdeles folat..

Noen sier det er lurt å ta hele svangerskapet, andre sier det bare er "vits" i 1. trimester?

Hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 32+1 og tar det fortsatt så lenge jeg ikke har lest at det er skadelig.

Selvom det ikke har noen "virkning" til å hindre misdannelser på fosteret såpass langt ut i svangerskapet kan det være bra for hjernen og kroppen deres. Fosteret forsyner seg alltid først, så får du det som blir til overs. ;-)

Skrevet

for fosterets del, MÅ du ikke ta Folat gjennomhele svangerskapet, men d erveldig viktig å ta d første trimesteret, fordi d forebygger ryggmarksbrokk....=) klart man kan ta d hele sv.skapet, d skader da ikke, men d er lissom ikke et must... =) d skader ikke å slutte !!

Skrevet

Jeg tar det fortsatt, er i uke 23. Er ikke såå nøye på det som jeg var i 1.tri, så hender seg jeg glemmer det, men prøver å huske det hver dag:)

Fikk beskjed at det var litt strid i forskningsmiljøet om hensikten, men det er hvertfall ikke farlig, så lenge folat er vannløselig -så det du og babyen ikke trenger tisser du ut! Hun trodde likevel at det kom til å komme nye anbefalninger om å fortsette ut svangerskapet...

Skrevet

Tror det ikke er SÅ nøye med å ta hele svagnerskapet, jeg har også lest at det bare er 1.trim som det er nødvendig. Jeg spiser mye grønnsaker som inneholder folat, så jeg kommer nok ikke til å ta det ut svangerskapet:) Får du i deg mye matvarer som inneholder folat skal du nok ikke beskymre deg så mye for det:)

Skrevet

Huff, jeg blir engstelig når jeg leser dette...

Oppdaget ganske sent at jeg var gravid, ikke planlagt.

Og legen informerte ikke om det heller.

Fant ut at jeg skulle ta det, da var jeg tre mnd på vei, så tok det en liten stund. men ble fortalt at man burde ta det de første tre mnd...

Så sluttet på det etterhvert..

Men kan de se på UL om det var noe eller kanskje jeg får meg en overraskelse?

Noen som vet? Eller ikke har tatt?

Skrevet

Jeg har ikke tatt folat i 1 trimester, så jeg er en synder :D Straff meg :D

Skrevet

Jeg prøvde i to år å bli gravid. På den første kontrollen til legen målte de skyhøye verdier av folat til meg, så jeg fikk beskjed om å slutte å ta det. Jeg hadde jo knaska folat i over to år. Hehe...Får jo beskjed om å ta folat mens man prøver å bli gravid også. Legen sa det ikke hadde noen som helst klinisk betydning om verdiene var høye. Kroppen brukte det den trengte- og resten ble skilt ut. Tror nok de som har lave verdier får beskjed fra legen om å ta tilskudd hvis verdiene er lave på den første kontrollen. Og de som har normale verdier har jo strengt tatt ikke behov for å ta tilskudd.

Skrevet

Hvilke grønmsaker inneholder folat?

Jeg er rimelig grønn på dette området, men elsker grønnsaker, så det spiser jeg masse av...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...