Gå til innhold

Dere som har partnere som røyker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, og skal da slutte og røyke. I forige svangerskap var det ikke vanskelig i det heletatt fordi mannen slutta sammen med meg (i virkligheten røykte han på jobb, men det visste ikke jeg) Nå orker ikke han slutte, og jeg sliter som f.

Det som var greit sist var at når røyksuget kom, så fantes det ikke noe røyk i hus, så om jeg skulle ha en røyk da, måtte jeg på butikken, og til da var jo suget borte. Forige gang var det hardt i to dager (røyksug) men så gikk det over.

Denne gangen har jeg prøvd å slutte siden jeg testa pos. har vært røykfri i 4 dager på det lengste. Men greier ikke helt. Nå har jeg røykt både i går og i dag. Jeg er nede i bare 1-2 røyker de dagene jeg røyker, men det er ikke nok, jeg vil slutte helt. problemet er at når røyksuget kommer så ligger røykpakken til mannen min rett forran nesa på meg, og det gjør det så vanskelig.

Hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min partner snuser, jeg snuste også før jeg fant ut at jeg er preg.

i det første svangerskapet mitt røyka jeg før jeg fikk positiv test, da var det ikke noe problem å holde seg.

denne gangen er det verre selv om det er snus..... mannen snuser, vil ikke slutte, men jeg klarer meg, er fryktelig sta!! selv om jeg truer hver gang jeg ser han tar en, om at jeg skal dra på bua å kjøpe meg jeg og!!! har ikke gjort det da, og det eneste som holder meg igjen er samvittigheten til den som ligger i magen.

flott at du har trappet ned, er sikker på at hvis du finner styrken og staheten i deg så klarer du å gi faen i det. så får du heller si til partneren din at du vil ikke se røykpakka. skal han røyke får han gå ut, og røykpakken skal ikke ligge fremme!

Skrevet

Og en ting til. jeg er det man kan kalle en koserøyker. Jeg røyker når jeg skal belønne meg selv, riktig kose meg.

Er det noen som har noen tips til andre ting jeg kan gjøre for å belønne meg selv? Altså når jeg etter en slitsom dag tenker, åh for en dag, nå skal jeg riktig kose meg med en røyk. Hva kan jeg gjøre i stedet? Å spise en sjokolade er liksom ikke noe godt alternativ.

Hovedgrunnene til å slutte og røyker er jo barnet i magen og helsegevisnten (samt at det lukter død og fordervelse) Men begge de to blir så abstrakte på en måte. Jeg tar meg selv i å tenke, jaja, når har jeg jo røykt frem til nå (er i uke 8) så da tar vel ikke fosteret skade av èn røyk til, eller jaja, nå har jeg jo røykt i årevis, jeg får ikke krefta bare av denne ene røyken her... og før jeg vet ordet av det så sitter jeg der og puffer. Jeg trenger rett og slett en teknikk for å lure meg selv. Noe som gir meg en konkret følelse av at det er smart å slutte å røyke.

HI

Skrevet

Du leser røykeboken for kvinner. Om det fremdeles etter det er et problem at mannen din røyker ber du ham se til å pakke sammen alt av "røykesaker", og holde seg til å røyke på jobb, når han går seg en tur på kveldstid eller lignende, altså borte fra deg. Hvis ikke vil jeg påstå at han er medskyldig i at du ikke klarer å slutte. Han er jo mye heldigere enn deg, som aldri kan røyke i det hele tatt. Å be om at han tar røykingen andre steder er IKKE mye å forlange, mange kvinner tvinger jo partnerne sine til å slutte helt.

Skrevet

det som gjorde at jeg klarte å slutte og røyke var at jeg "godtok" en røyk om dagen. Fordi når jeg stresset med å slutte ble det bare vanskeligere, tenkte på røyken hele tiden. Men når jeg "godtok" en om dagen klarte jeg sakte men sikkert å slutte helt :)

nå har jeg holdt med i snart 3 mnd.

Skrevet

Om en engel hadde orket å legge ut på skravle så hadde jeg blitt veldig taknemelig. Jeg vil at mange skal lese, så kanskje èn kommer med akkurat det tipset jeg trenger for å komme meg over denne kneika.

HI

Skrevet

Dette med belønning. Røyken føles som en belønning fordi den tar bort "kløen" du har, altså abstinensene du egentlig går med hele dagen nettopp fordi du er en røyker, og abstinensene melder seg 30 min etter en røyk, uten at vi tenker over det.

Så røyken du tar føles virkelig som en nytelse, og en belønning. Hvis du ikke vil kvitte deg med denne onde sirkelen av at man føler belønning ved å ta bort en slags lidelse (abstinensene), så kan du gå med alt for trange sko hele dagen, og når du føler det er på tide å belønne seg selv, kan du ta av skoene. Det vil føles som en flott belønning, fordi smertene forsvinner, og lettelsen er et faktum.

Skrevet

Mannen min gjør meg en kjempebjørnetjeneste. Jeg sier til ham at nå trenger jeg hjelp. At når jeg ber om å få en røyk med ham, så skal han si nei, og minne meg på barnet i magen, gi meg litt dårlig samvittighet. Og jada sier han, det skal han gjøre. Men så er vi der... "åååååå jeg er så røyksjuuuuk" "Jamen, herregud gå ut og ta deg en da sier han"

Men blir veldig urasjonell når man forsøker å slutte merker jeg. Jeg lager heletiden unskyldninger for å ta meg en røyk til.

Jeg vil gjerne slutte helt så fort som overhodet mulig. Helst i morgen. jeg skal på tur sammen med datteren min, røyker ikke når jeg er sammen med henne, så da er det bare kvelden hjemme jeg må klare.

Hadde planer om å ikke røyke i dag, men oppdaget at mannen min (som har nattevakt) hadde vært så hyggelig å legge igjen to sigaretten på verandaen. Jeg har røykt den ene, og vet med meg selv at jeg sikkert kommer til å ta den andre før jeg legger meg:(

HI

Skrevet

Putt litt cyanid i sigaretten, så er du kvitt problemet en gang for alle. Alle vet jo at røyking tar liv, det står jo til og med på pakken.

Skrevet

Samboeren min sluttet ikke å røyke før jeg begynte å røyke igjen etter graviditeten..

Men jeg syns vel i grunnen det var greit. Å slutte å røyke handler jo om å forandre på rutiner (f.eks dette med kos).

For meg funket det helt fint å fjerne å røyke som noe alternativ. Jeg regnet med det ville bli vanskelig, jeg regnet også med at jeg ville kjenne røykesug i laaang tid fremover. Poenget er at du må slutte å røyke hver gang du får lyst å røyke. At du vil kjenne suget vet du jo på forhånd. Hva med å bestemme deg for at du ikke vil røyke selv om du kjenner suget, som du vet vil komme? Evt utsette røyken en gang, to ganger osv og plutselig så har du ikke røykt på flere dager, og da er du liksom i gang..

Jeg hadde ikke noe problem med at det fantes sigaretter tilgjengelig, heller ikke at folk røykte rundt meg. Man kan jo ikke tvinge omverdenen til å innrette seg etter en selv, man må selv ta ansvar for sine handlinger.

Jeg fikk i hvert fall demonstrert at jeg faktisk har relativt god selvdisiplin ved å ikke la meg friste til å røyke, selv om jeg hadde muligheten hele tiden.

Skrevet

jeg følte stor hjelp i at vi slutta sammen da jeg var gravid. han smugrøykte riktignok på jobben har jeg funnet ut av, og det var greit nok det.

at han har smugrøykt nå etter at ungene kom syntes jeg ikke var greit, da hadde han holdt seg i månedvis bortsett fra en ti pakning eller to i begynnelsen.

han røykte litt rett etter andremann, pussa og skrubba og spraya, og jeg kjente det ikke, men at han røyka på jobben og kom hjem og sov med meg og baby, det var ikke noe særlig.

han trenger tross alt ikke være røykfri i graviditeten, men etterpå er det jo like viktig at han ikke røyker han heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...