Ralla34 Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Jeg skal være toastmaster i et bryllup om 3 uker. Jeg har begynt å forberede jobben min, men ønsker noen tips fra dere! Jeg har lett mye på nettet og funnet mye bra. Det kommer til å være mange taler så jeg ønsker ikke å bruke lang tid på å introdusere talerne. Jeg vil selvfølgelig prøve å ha litt humor, men ikke prøve for mye, det er ikke helt meg. En rød tråd hadde kanskje vært lurt - kan jeg bruke f.eks gullkorn fra barnemunn? det er det mye av ute på nettet og jeg slipper å finne på så mye selv? Men det blir kanskje litt mange gullkort utover middagen, kan jeg "svitsje" til noe annet underveis? Noen råd her? Alt mottas med STOR takk:o)
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Jeg var i et bryllup hvor toastmasteren leste fra en kjempe gammel skikk og bruk bok mellom hver taler. Dersom det er mange unger i relasjon til brudeparet så går det jo ann å spørre dem om hva de synes om brudeparet, kjolen til bruden, hva de tror det er å gifte seg osv. Så kan du ha det som innslag mellom. Mener selvsagt at du skal gjøre dette først, slik at du bare leser opp mellom talene. Du kan jo lese 'telegram' til bruden eller brudgommen inni mellom, med en humoristisk vri. Hilse fra x'er, gamle lærere om du har noe på noen av de i forhold til hva de var flinke i eller håpløse i. Krever litt fantasi da. Huff, vanskelig dette her altså.
Ralla34 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. juli 2008 Flott med tips da! takk:o) Det jeg er mest redd for er at jeg skal være så morsom...hvis det ikke er morsomt er jo ikke akkuart det så kult;o) MÅ man være morsom? tenkte i hvert fall at gullkorn fra barnemunn kunne være en greie å ha som innledning til talene - linket opp mot neste taler. Men blir det litt ensformig, bare med det?
~sjiraff~ Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Å være en god toastmaster er ikke så enkelt. For du kan ikke nødvendigivs planlegge kvelden ferdig på forhånd. Du bør sette maksgrenser i antall minutter på talerne (du skriver jo at det er mange). Du bør introdusere talerne på en morsom måte, som sier litt om hvem de er og hva slags relasjon de har til brudeparet. Du bør ha noen morsomme historier på lager OM det blir nødvendig. Du må sørge for at gjestene alltid har noe å skåle med i glassene. Du må ikke si for mye om talene drar ut slik at middagen bli lang.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Nei, du må ikke være morsom. Som gammel hovmester så vil jeg si at hovedjobben din er å koordinere dette her med tid, tale rekkefølge, matservering i forhold til kjøkken og servitører osv. Jeg synes fort at toastmastere som skal gnåle og gnåle fort kan bli veldig slitsomme. Særlig hvis de ikke er naturlig morsomme. Det blir krampe aktig, og det blir krampe aktig, høflig latter tilbake. Og du trenger jo ikke å ha innledning til alle. Enkelte ganger så kan det vel være nok å si at; neste taler trenger vel neppe noen introduksjon - brudens far også navnet.
Ralla34 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. juli 2008 Oversikt over talere og mat er egentlig noenlunde klar. brudeparet har vært kjempeflinke og laget oversikt til meg + at anfdre har ringt med og sagt i fra. Kan selvfølgelig komme på noen fler i løpet av de 2 siste ukene nå. Jeg kommer nok til å ha kontroll over taler/mat/drikke osv. er et ordensmenneske og vil pugge det før den store dagen. Det som bekymrer meg er hvordan jeg sal legge opp innledninger, husker ikke hvordan toastmastere har være i de bryllup jeg har vært i. (det sier kanskje litt om toastmasterene...;o)) Jeg vet bare at jeg ikke ønsker å være FOR synlig. Jeg vil gjøre det så elegant som mulig, gjerne med noen morsommheter, men ikke for mye - det er ikke helt meg;o)
Ralla34 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. juli 2008 Noen med gode, gamle, morsomme skikk og bruk-regler? Det kan brukes før maten serveres tente jeg på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå