Gjest Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Han er seks måneder og har spist fast føde siden han var fire måneder gammel. Han spiser en porsjon grøt til morgen og kvelds, et lite glass middag, og av og til litt fruktpuré til lunsj. Jeg har alltid ammet før måltidet og gitt litt vann på tuttekopp underveis i måltidene. Den siste tiden har han derimot nektet å ta puppen, han bare vrir seg unna og styrer med sitt. Hvis jeg fortsetter å prøve blir han bare sint. De siste dagene har jeg prøvd å gi mme på flaske og da drikker han en god del. Han vil som oftest ha minst ett måltid om natta og da tar han puppen greit. Jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg begynner på skolen om en måned, så det hadde i grunn passet fint å kutte ned på ammingen nå, men hvordan gjør man det da? Nå har jeg ikke ammet siden idag tidlig og har ikke noe spreng i det hele tatt, betyr det at jeg bare kan fortsette å gi ham om natta og bytte ut måltidene på dagen med mme? Hvis jeg får spreng, må jeg da pumpe meg for å unngå tette melkeganger? Hjelp! Synes dette er så vanskelig. Samtidig er det litt vemodig å gi slipp på ammingen og. Hvordan er det om man bare ammer om natta/morgenen, vil melkeproduksjonen opprettholdes eller vil den etterhvert gi seg?
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 Kanskje du ikke har så mye melk som før siden du ikke har spreng? Det regulerer seg selv. Jeg har aldri hatt problemer med å amme bare en gang i døgnet, og det gjør jeg på slutten av ammeperioden med hvert barn. Jeg pumper hvis jeg ikke får tømt "som vanlig" - morgen/kveld eller bare kveld, alt etter som hvor jeg er i prosessen med lavfrekvent amming :-) Jeg har aldri hatt problemer med tette melkeganger. Ble du forvirret på et høyere nivå nå?? =)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 William sluttet når han var 6 mnd ,en dag ville han ikke ha mere pupp og det var helt greit for meg .Jeg prøvde et par ganger etter det ,men han nekta ,så da så jeg ikke noe vits med og tvinge han .Han hadde fått tenner så han beit meg til blods ,så jeg var bare glad når han ikke ville ha mere pupp.hehe Når han sluttet hadde jeg del ammet i 2 mnd for jeg hadde lite melk(hadde kun melk i den ene puppen for han nektet og ta den andre)ammet kun kveld og morning. Har du fått tilbake mensen ?For melken kan få en annen smak da og da kan de nekte.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Tusen takk for svar! Ble så glad når jeg sjekket nå! Hihi. Er flere som plutselig får for seg at de har blitt store og ikke skal ha pupp lenger altså? Min har ikke fått tenner ennå, men biter likevel. Tar skikkelig tak med gommene og klemmer til. Burde kanskje ta hintet da? Jeg fikk tilbake mensen etter bare syv uker, fullammet i fire måneder og merket ikke noe forskjell da, så tror nok ikke det er derfor. Virker som han synes det er kjedelig med pupp rett og slett. Av og til tar han tak, men kommer det ikke med en gang gidder han ikke mer. Om natta er det annerledes, da er han vel ute etter litt kos også. Så fint å høre at det går an å amme bare morgen/kveld og likevel ha melk nok. Han har ikke villet ha pupp siden klokken åtte idag morges, kjenner jeg har en del melk nå, men det er ikke ubehagelig på noe vis, så kan hende jeg ikke har så mye lenger ja! Skal prøve å pumpe litt nå og se.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Mrs McDreamy: Lurte forresten på hvordan du kutter ned til bare en-to ganger i døgnet? Kutter du ut ett og ett måltid, eller? Det er jo litt vanskelig her siden han nekter plent hele dagen.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Trappet ned, ja. Dagammingen gikk først, så morgenammingen. Mine søte små har alltid digget puppen, så nattamming var det en god stund =) Til slutt hadde vi bare kveldsammingen igjen - og den fortsatte leeeeeenge :-)
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Okay.. Hmm. Lillegutt her har spist hver tredje time stort sett hele tiden, så det er jo en liten overgang til å ikke ville ha i det hele tatt. Vanskelig dette her, synes jeg, men ettersom jeg ikke har noe ubehag er det vel kanskje bare å slutte og håpe på det beste? Uansett vil jeg gjerne fortsette å amme på natta og morgenen så lenge han vil ha!
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #11 Skrevet 20. juli 2008 En av mine hadde en periode hvor vi måtte sitte helt i ro/uten lyder/TV/radio... for da ble det så mye mer spennende enn puppen (det gikk over). Det er fint å fortsette å amme så lenge han vil ha, noe er bedre enn ingenting =) Men vil han ikke så vil han ikke, og da er det bare å trappe sakte ned.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #12 Skrevet 20. juli 2008 Jeg ammer som oftest på soverommet, uten noe forstyrrende elementer rundt, men han bare vrir seg unna og gliser, eller blir kjempesint. Raringen. Sulten er han, for etterpå kan han drikke 70 ml mme og spise en hel skål grøt. Merkelige greier. Vil veldig gjerne at han får i seg litt ja! Jeg har pumpet en del og fryst, for da kan han i det minste få litt mm på flaske. Men hvordan trapper man sakte ned når han ikke vil ha? Er det eneste alternativet å pumpe for hvert måltid og så kutte ned på pumpinga? For det høres fryktelig travelt ut.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #13 Skrevet 21. juli 2008 Jeg tror det går seg til selv, for melkemengden blir styrt etter etterspørselen... Så bare gi han når han vil du, ellers blir det for mye stress - og det er ikke godt for noen.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #14 Skrevet 21. juli 2008 Ja, det tenker jeg og! Tusen takk igjen for svar! Ble litt klokere nå! Egentlig litt greit at han velger å slutte selv også, da er det liksom ikke så mye annet å gjøre. Og så lenge han vil ha om natta og morgenen får han ihvertfall i seg noen edle dråper!
Northernlights Skrevet 21. juli 2008 #15 Skrevet 21. juli 2008 En av mine sluttet meget bestemt på dagen da han var 10 mnd gml. Han var helt ferdig, og ville ikke ha pupp. Hadde ikke tid til sånt mer... Jeg var lei meg, men han var bestemt =o) Noen slutter tidlig av seg selv, mens andre må det sterkere lut til.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #16 Skrevet 21. juli 2008 Godt å høre! Hehe. Virker som det er samme her i gården. Han er jo skjønn og når han bare kikker opp på meg og gliser, akkurat som han ler av meg og sier; "Mamma, da, jeg er vel ingen baby lenger!" Virker som han tror han er litt større enn han er til tider! Kjenner jeg synes det er litt trist jeg også, selv om det sikkert er å foretrekke fremfor en som nekter å slutte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå