Gå til innhold

B Hemolytiske streptokokker, Antibiotikatype

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ser at det har vært snakket litt om denne streptokokk infeksjonen.

Jeg er også en av dem som har denne infeksjonen og som har født to barn. Førstemann ble veldig syk av bakterien men klarte seg, og nr to klarte seg uten å bli syk i det hele tatt. Jeg fikk antibiotika rett etter vannavgang med nummer to. Nå har jeg hatt oppblomstring i både skjede og urin når de har testet, men det har ikke vært snakk om antibiotika kur for det i utgangspunktet. Dog har jeg hatt først en antibiotikakur ca. i uke 32 pga. en betennelse i brystet. Fikk dette ordinert på legevakt. Apocillin 1 g tre ganger i døgnet i fem dager. Da jeg fikk prøvesvar fra legen min på dyrkningen av GBS bakterien sa han at denne antibiotikaen også ville virke inn på B hemolytiske streptokokker. Nå har jeg imidlertid i uke 36 fått ny kur med Apocillin pga. Ørebetennelse hvor jeg verket hull på trommehinnen og bihulebetennelse. Denne kuren er den samme, bare 10 dagers kur med 4x1 gram tabletter.

Mitt spørsmål til dere andre som har fått kur er: Hva slags kur har dere fått? Kan den sammenlignes med den jeg har tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber med dyrking av bakterier og vet i hvert fall at vanlig penicillin (som i Apocillin) virker mot GBS. Vi har foreløpig ikke fått resistens mot penicillin blandt gruppe B streptokokkene enda i Norge.Nettopp fordi vi er restriktive med antibiotikabruken og ikke bruker det for mye. Har tatt en slik kur selv også pga bihulebetennelse mens jeg var gravid. 4X1g er relativt stor dose så tror nok den tar GBS i samme slengen ja. Har du tatt GBS prøve nå på slutten av svangerskapet? Den skal helst tas mellom uke 35 og 37. Men ikke gunstig å ta den mens du går på penicillin. Da vil den jo mest sannsynlig være borte. Vet ikke helt hvor lang tid det vil ta før den evt bygger seg opp igjen. Kanskje du slipper å tenke på det under fødselen nå da :-) Husk på at det ikke er ofte barnet blir sykt av det selv om du har bakterien og selv om du har vært blandt de uheldige som har opplevd det en gang. Barnet vil vel bli fulgt opp nøye uansett og tatt prøver av rett etter fødselen. Lykke til.

Skrevet

Jeg fikk to kurer i mitt siste svangerskap pga. oppblomstring av GBS i urinen rundt uke 32?, jeg mener første kuren var 10 dager med Amoxicillin (en annen bredspektret penicillin). En litt forsinket Kontrollprøven etter denne kuren viste fortsatt GBS i urin, men denne gangen mindre mengde. De var usikre på om det var en forurensning fra skjeden. Fikk likevel en 10 dagers kur med Erythromycin, og rakk ikke ta kontrollprøve etter ferdig kur. Jeg skulle ha planlagt keisersnitt og fikk antibiotika IV rett før snittet.

Mine bakterier lever tydeligvis sitt eget liv, for til tross for keisersnitt og all antibiotikaen så ble min sønn svært syk med blodforgiftning etter fødsel. Han lå 4 døgn på respirator før han kviknet til, så det var en tøff tørn. Min eldste datter var også alvorlig GBS-syk da hun var født, så jeg har fått min dose med to smittede barn.

Apocillin i den dosen du får skal jo virke mot GBS, men jeg ville ikke stolt på det. Siden du har født sykt barn må de jo ta dette svært alvorlig. Oppblomstring i urin skal jo behandles med antibiotika, og når du nå får antibiotika for en annen infeksjon, bør du kreve å få sendt inn dyrkningsprøver av både urin og skjede etter at kuren er ferdig. Likevel har man ingen garantier for at det ikke blusser opp igjen, så du må jo ha en svært lav terskel for å starte IV-behandling ved mistanke om vannavgang.

Jeg krysser fingrene for at du har fått tatt knekken på bakteriene, og at du slipper noe mer krøll.

Skrevet

Ja det er som du sier det som er problemet med disse bakteriene at de gjerne dukker opp igjen fort etter en kur så det nytter liksom ikke å gå på antibiotika i svangerskapet. Man kan jo ikke gå på antibiotika hele tiden, og da ville vi fort fått resistente bakterier som ikke knekkes av penicillin. Det ville ikke vært en god situsjon hvis barn blir syke etter fødsel. Men dette gjelder selvfølgelig GBS i skjeden. Hvis det også finnes i urin tyder det på en større mengde bakterier som skal behandles.

Trodde ikke amoxicillin var vanlig å bruke ved uvi og heller ikke erytromycin, men det er forskjellig praksis rundt om. UVI krever gjerne ikke like store mengder antibiotika fordi den skilles ut med urinen og antibiotikaen blir konsentrert der. Men man må jo treffe riktig type da. Og så skal de jo virke i skjeden også i dette tilfellet.

Enig med deg i at de som har hatt syke barn før bør få antibiotika ved fødselen. Og at det bør tas ny prøve så nær fødsel som mulig. Vi som sitter og analyserer disse prøvene er i hvert fall snar til å kontakte fødeavd ved positive funn, men det tar desverre noe tid å dyrke dem (et døgn). Det ideelle hadde jo vært å fått tatt en prøve ved starten av fødselen.

Skrevet

Jeg fikk Amoxicillinen utskrevet av spesialist, særlig med tanke på GBS'en. Antakelig hadde vel vanlig penicillin vært ett like riktig valg.

Jeg husker feil med kur to, det var Trimetoprim jeg fikk. Sjekket det opp nå, når du stilte spørsmål ved det ;)

Jeg skjønner at ikke alle skal ha antibiotika dersom man "bare" er bærer, men jeg synes at alle kvinner burde blitt screenet i slutten av graviditeten slik at man ihvertfall identifiserer så mange som mulig av bærerne. Slik kan bærere med risikofaktorer behandles profylaktisk ved fødsel, og alle barn født av bærere kan få ekstra tilsyn etter fødselen.

Det finnes en hurtigtester for GBS som kan tas ved fødsel, men i Norge brukes disse ikke. (Det påstås at de er for dårlige, men antatt er de også dyre, og det ville blitt ett stort press fra alle fødene om å bli testet og få profylakse, uavhengig av risikofaktorer).

Jeg tror heldigvis at det er blitt mer fokus på GBS i svangerskapsomsorgen enn det var i 2005 da jeg fikk min første. Men fortsatt er man litt avhengig av å mase selv for å få adekvat oppfølging og informasjon ved bærerskap, såfremt man ikke har mistet eller nesten mistet ett barn fra før. Og sånn skal det ikke være.

Skrevet

Vil bare si litt om det med hurtigtester. Vet at det finnes genteknologiske tester som kan påvise gbs og disse er som du sier dyre! Men det er ikke det viktigste problemet på min lab i hvert fall. Vi hadde måttet hatt døgnbemanning (fødende kommer ikke inn bare mellom 08 og 16.30 som er våre åpningstider). Vi har ikke noen på vakt om kvelden (utenom vaktlege) og kan derfor ikke gjøre slike analyser på kvelden. Vi kunne kanskje brukt dem hvis det kom inn noen med truende premature rier. Det er vel da det er størst risiko for barna. De største sykehusene har nok døgnbemanning men ikke hos oss. Veldig mye i helsevesenet handler om penger og det styrer desverre alt for mye.

Men vet ikke om hurtigtester strengt tatt er nødvendig heller. Hvis man tar en prøve nært opp til fødsel vet man jo om man har denne bakterien eller ikke. Helt enig i at de som har dette burde følges opp nøye men vet ikke om jeg er enig i at alle skal ha antibiotika under fødsel. Vet at det er prøvd ut ting som skylling med klorhexidin under fødsel med bra resultat. (er som du skjønner veldig kritisk til for mye profylaktisk antibiotikabruk - men skjønner at dette er et veldig følsomt tema for de som har opplevd å miste eller fått syke barn). Vi må huske på at det tross alt er veldig få barn som blir syke selv om mor har bakterien. Hvis alle skal behandles med antibiotika blir det ganske mye antibiotika med tanke på at 30% av fødende har bakterien.

Det er ikke enighet om praksis og det gjøres forskjellig tror jeg. Har også hørt på barneleger og gynekologer i foredrag som snakket om at hvis en tar knekken på disse bakteriene kan andre overta som er værre å behandle barna mot. Så det er ikke noe enkelt tema desverre.

Er forresten helt enig i at gravide bør screenes i slutten av svangerskapet! Kommer til å be om det selv. Vet at jeg hadde bakterien med nr to men ikke sist fødsel.

Skrevet

Ok aa se en blanding av en faglig debatt her og med innslag av dere med erfaring. Blir mer balansert enn skrekk & gru variantene av debatten.... =o)

Jeg sitter her med de nye retningslinjene fra Helsedirektoratet, som legen min ga meg. Der staar det at alle med GBS paavist i skjeden skal ha antibiotika under foedsel. Det staar ogsaa at alle med samme bakterieinfeksjon skal ha antibiotika og tette urinproeves som dyrkes, under svangerskapet.

Men det er innlysende at det er ulik praksis paa dette. Jeg bor i Oslo og legen min hanket meg inn og satte meg rett paa Apocillin eller hva den heter i 10 dager. Denne dempet noe av oppblomstringen fra rikelig vekst paa to parametere (jeg er bare en naeringslivsdame, der faar ha meg unnskyldt kloenete fagspraak her, hehe) og saa fikk jeg noe mer spesifikt naa forrige gang, som det ble sendt inn proever paa fredag som var. Denne proeven faar jeg svar paa i slutten av kommende uke, da vil jeg vaere 40 uker gravid. Foerste kur fikk jeg i uke 34 og andre var vel i uke 37 tenker jeg. Jeg skal ogsaa ha en til, dersom fortsatt oppblomstring eller rikelig vekst naa etter andre kur, da jeg gikk 7 dager over foer jeg ble satt i gang forrige gang. Man regner med litt over termin evt overtid denne gangen ogsaa.

Antibiotika under foedsel er i hvert fall ikke noe diskusjonstema visstnok, det bare skal jeg ha sier det, under foedselsforloepet. Jeg foedte setebarn vaginalt forrige gang og naa har jeg hatt setebarn igjen, helt til det snudde seg selv for to uker siden, dagen foer ytre vending. I og med at det snudde seg sent og at jeg har turnere i magen naar jeg er gravid, skal ogsaa leiet sjekkes dagen etter termin og man setter muligens i gang, dersom jeg gaar med paa det. Dersom den sitter i sete igjen da, saa skal jeg i hvert fall raskt paa antibiotika, da vaginale setefoedsler ofte tar noe lengre tid enn naar hodet er ledende del. Ved langvarige foedsler og infeksjoner/smittsomme bakterier i skjeden, oensker man ikke lange foedsler, slik jeg har forstaatt det.

Men, viktig aa presisere det dere nevner, det er VELDIG faa som faar syke barn selv om man er baerer, og veldig faa som er saa utrolig uheldige at de mister barnet sitt. Like tragisk er det jo, og jeg kjenner jo at jeg tar i mot det jeg faar her, krangler meg ikke bort fra det, selv om jeg ikke er noe glad i antibiotika i det hele tatt egentlig....

Det er visstnok 30% som har bakteriene som en del av sin naturlige flora i skjeden, av og paa. 50% av disse igjen smitter babyen paa vei ut foedselskanalene (eller ved KS) og av disse 50% er det altsaa 0,5-1% som faar en alvorlig diagnose og i verste fall ikke klarer seg.

Poenget er jo at man ikke oensker aa vaere en av disse ytterst faa maks uheldige selvsagt. Jeg er 36 aar, har mistet fire spirer i uke 5 og har et barn, jeg begynner aa bli litt klar for at vi kommer i maal jeg.... =o)

Saa her tar jeg det jeg faar, og regner med at det gaar fint. Er ikke nervoes eller noe, men skal raskt inn paa sykhuset naar jeg gaar i foedsel. Ikke sitte hjemme og telle rier nei, det har jeg faatt klar beskjed om. Skal visstnok raskt paa antibiotika, for aa vaere helt sikker. Har kort vei og ingen ferieplaner, saa det skal gaa greit.

Vel, det var nyttig og fint aa lese deres meningsutveksling her, i hvert fall. Jeg har bare fastlegen, sykehuset, jordmor og meg, jeg da, ikke saa verst det heller, men de er helt enige alle parter om hva som skal gjoeres her, saa ikke noe stress for meg. Foeler meg godt i varetatt og glad jeg slipper aa staa paa for aa faa dette i hvert fall.

Skrevet

Jeg tror egentlig vi er enige. Jeg synes alle gravide skal screenes, men ikke at man nødvendigvis skal behandle alle bærere hverken i graviditeten og under fødsel. Jeg er også i "bransjen" og forstår også at det vil bli ett vanvittig omfattende antibiotikabruk dersom så mye som 1 av 3-4 gravide skal behandles. Men dersom alle screenes så vet man jo om man er bærer, og dersom vannet går er man da klar over at man skal ha antibiotika hvis det drøyer med fødsel, og fosteret kan overvåkes bedre enn man ellers gjør i dag. I tillegg kan den fødende være obs på infeksjonstegn selv, og ikke minst kan man som jeg nevnte over ha ett ekstra øye på barn født av GBS-positive mødre. I tillegg skal jo selvsagt de med truende prematur fødsel, de med GBS-historikk med syke barn og fødende med egne infeksjonstegn ha profylakse iht. retningslinjene.

Skrevet

Tror også vi er ganske enige :-) Har ikke fått med meg de retningslinjene som hun over nevner om at alle som har påvist GBS i skjeden skal ha antibiotika under fødsel. Syns faktisk det var litt sjokkerende (!) hvis de har kommet fram til det. Har vært veldig mye sykemeldt hele svangerskapet så er kanskje ikke ehlt oppdatert på at disse retningslinjene er kommet. Skal inn på nettsidene og se. Enda mer rart er det hvis alle som er bærere skal ha antibiotika. Man må i hvert fall være klar over at det er forskjell på å ha en infeksjon og det å være bærer. (Det vet vel du, men sier det likevel) Vet at det å ha GBS i urin viser en større mengde enn hvis man bare er bærer. Må lese på helsedirektoratets sider nå. Bra hvis de har retningslinjer så det blir lettere for alle å "kreve sin rett" men syns som sagt dette var litt i overkant.

Skrevet

Takk for din erfaring og ble veldig spent på de retningslinjene du har fått. Som du ser under har jeg ikke jobbet mye det siste halve året pga svangerskapet. Jeg finner ikke retningslinjene på nettsidene til helsedir. Kan du gi meg tittelen på det skrivet du har fått? Lykke til med fødsel - jeg må vente noen uker til desverre.....

Skrevet

Femina: Hvor gamle er disse retningslinjene? I veilederen for fødselshjelp fra juni 2007 er det ikke slik at alle bærere får behandling, og i utkastet til nye retninslinjer fra direktoratet i 2007 står det det samme. At man skal ha risikofaktorer i tillegg til bærerskap for å få behandling?

Ellers er det godt å høre at du synes du blir fulgt godt opp. Er det lov å spørre hvilket sykehus det er snakk om? Lykke til med forestående fødsel!

Skrevet

Dokumentet heter Publikumsinformasjon om GBS

Det er signert Ass Dir Sosial- og Helsedirektoratet

og

Dir Nasjonalt folkehelseinstitutt

Det er nok litt mer nyansert enn det jeg har sitert, ser jeg, men legen min har informert meg om at jeg skal ha antibiotika under foedsel og svangerskap, i henhold til en bok han har som lege.

Det kreves tydeligvis hoey risiko for smitte for at man skal ha antibiotika, og da snakker om aa ha bare en av foelgende risikofaktorer (mine kommentarer i parantes):

1. Tidligere sykehistorie med GBS-infeksjon hos nyfoedt/spebarn (som jeg faktisk blir litt provosert, det er det samme som aa si at en skade maa skje for at man skal "kvalifisere" usj....)

2. Gjentatte urinveisinfeksjoner som skyldes GBS (dette har jeg da)

3. For tidlig vannavgang

4. Infeksjonstegn eller feber hos den foedende i forbindelse med foedsel.

Da jeg snakket med Rikshospitalet, hvor jeg skal foede, og lurte paa hva deres praksis var, sa de at de naar gir alle med GBS i skjede eller urinveier (med infeksjon som er dempet eller under oppblomstring) antibiotika intravenoest under foedelsforloepet.

Ved finlesing ser jeg at det nok er et mellomstadie hos Direktoratet, foer man gir absolutt alle som har GBS i skjeden antibiotika, men baade min lege og sykehuset jeg skal foede paa er paa "foere var"-siden i denne saken og glad er jeg for det. Legen min sa at de fleste som har dette i urin spesielt, vil ha minst en av det fire risikofaktorene for overfoering til barnet uansett.

Det staar nok mye mer utfyllende i legen min sin bok dette, jeg har bare et litt "forsiktig skrevet" publikumsinformasjonsskriv, som nok er skrevet vel saa mye for aa dempe frustrasjon hos den enkelte.

Skrevet

Fant et hørings skriv fra 2007 der det står at ikke alle gravide skal tas prøve av og det syns jeg er rart hvis de har tenkt å gi alle som har GBS i skjede antibiotika under fødsel. Ellers står det mye av det samme som du sier - at man må ha andre risikofaktorer i tillegg. Langvarig vannavgang, premature rier, uvi med GBS etc.

http://www.shdir.no/portal/page?_pageid=134,67714&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref134_67721_134_67714_67714.sectionId=&_piref134_67727_134_67714_67714.artSectionId=1025&navigation1_parentItemId=3&navigation2_parentItemId=3&navigation2_selectedItemId=1546&_piref134_67727_134_67714_67714.articleId=76838

Lang link men....

Skrevet

A-ha ... Det forklarer det litt.

Men jeg tror det er feil det du sier om mellomstadie ...

Jeg tror det er lenge til man kommer til å vedta å behandle alle bærere i Norge intravenøst under fødsel, om noen gang? Da må det fortsatt være så høy dødelighet som man så i 2006, og det vet jeg ikke om det er?

Jeg tror du har vært heldig og kommet til en lege som tar dette seriøst, men jeg tror ikke du ville være garantert antibiotika ved fødsel om du ikke hadde hatt det i urinen. Og jeg synes det er rart hvis Riksen ikke følger retningslinjene. Jeg snakket med flere fødselsleger (på nabosykehuset ;) om GBS under min siste graviditet, siden jeg naturlig nok var livredd for å få ett nytt sykt barn, og holdningen til profylakse til alle var steil. Selv barnelegene som behandlet min syke sønn var negative til å behandle alle bærere. De er jo selvsagt programforpliktet til å være lojale mot retningslinjene, men likevel ... Legeforeningens svarbrev på høringen til direktoratet støtter forslaget til retningslinjene som da innebærer at man må ha "risikofaktorer" tilstede.

Skrevet

Tror jeg fant dette skrivet og da er det fra 2006 i tilfelle.

http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00011/Vedlegg_FHI_Publikum_11060a.pdf

Står ingenting der om at alle bærere skal ha antibiotika under fødsel. Er ikke enig i det heller som jeg sikkert har sagt i det uendelige nå... Vet at ikke barnelegene mener det er riktig - ikke bare av lojalitet men fordi vi kan få resistens mot antibiotika og fordi det kan komme andre bakterier som er vanskeligere å behandle. E.coli er jo vanlig hos alle men det kan overta og gi infeksjon hos barnet i stedet for

Takk for en interessant debatt!

Skrevet

Det er bra aa bli korrigert av noen som baade er mer kvalifisert og sjekker grundigere enn meg.... =o) Jeg er jo bare et eksempel med en erfaring.

Jeg er nok farget av min lege som blar i boeker mens jeg sitter der og henviser til retningslinjer han har faatt som lege, av 2006, hvor han sier at jeg SKAL ha antibiotika underveis med oppblomstring under svangerskapet, noe jeg har, og at jeg SKAL ha antibiotika under foedsel, siden jeg har streptokokker i skjeden. Saa begynner aa lure paa om dette er hans tolkning av det hele, maa likevel si at jeg er glad for dette da.

Da jeg ringte Foeden paa Rikshospitalet, sa de akkurat det samme, jeg fikk snakke med vakthavende lege da jeg ringte. Det er eneste gangen jeg har ringt foeden og jeg er virkelig ikke noen superredd type her altsaa, bruker mimimal tid av livet mitt paa bekymringer. Nettopp har jeg bedt om tett oppfoelging rundt dette, fordi jeg ER ofte for avslappet paa ting.... Saa jeg faar samme svar, hos lege og sykehus, faktisk ogsaa hos en privat jordmor jeg gaar til.

Men - som sagt, det er viktig at dere med fagkunnskap kommer paa banen og gir bedre informasjon til oss andre paa dette.

Takk for det. Synes ogsaa det har vaert en fin, laererik og nyansert debatt.

Skrevet

Ja, det er nok kanskje feil med mellomstadie, mer en oppfatning jeg faar naar jeg snakker med de jeg gaar til, men de er saa like i sine retningslinjer, og legen ringte meg virkelig selv og sa at om jeg var i naerheten ville han at jeg skulle komme inn direkte og faa en kur da det var funnet GBS i min urin, rikelig vekst paa begge verdier som maales. Forstaar ogsaa at jeg har vaert noe heldig her ja, i hvor jeg gaar til lege, jordmor og Rikshospitalet. Men jeg har vaert i Asia i 3 aar da, og kanskje det er grunnet alle testene jeg har tatt etter at jeg kom hjem, at de finner "alt mulig" hos meg, de fant ogsaa en soppinfeksjon forrige uke, som jeg fikk kurert paa et doegn. Hehe, foeler meg "renere og penere enn paa lenge i underlivet jeg da! =o) Ikke noe rare greier som kommer ut lenger... ;o)

Det er ikke helt riktig som du sier Tvillinger i mai, i henhold til min lege og Rikshospitalet har jeg faatt beskjed om at det er GBS i skjeden som gjoer at jeg faar antibiotika intravenoest under foedsel. Det er ikke fordi jeg har det i urinen visstnok. Babyen skal jo foedes ut gjennom skjeden, og det er da den evt blir smittet, ikke via urinveier, dette har jeg snakket med dem om mange ganger, fordi jeg trenger aa forstaa....

Men igjen, dere har gravd dypere enn meg, jeg har bare min egen erfaring, dette notatet jeg fikk fra legen og de tre instansene jeg snakker med, helt innlysende er det ikke helt som jeg har sagt for alle. Men da forstaar jeg ogsaa ut fra det hele at jeg solid oppblomstring og infeksjoner som kommer tilbake hele tiden, saa maa vaere derfor jeg faar dette.

Jeg paapeker at jeg ikke har hatt noen premature rier, nesten ikke kynnere foer uke 38 og i hvert fall ikke vannavgang, 6 dager til termin her og ingen slimpropp har gaatt eller noen ting. Saa det ene og alene at de finner bakteriene i urin og skjede, tydeligvis med rikelig vekst som gjoer dette. Jeg har heller ingen smerter noen steder, har bare hatt rikelig med utflod dette svangerskapet, varierende utflod og rundt paasketider kloedde det saa voldsomt at jeg trodde jeg skulle klikke, men det avtok etterhvert.

Vel, nyttig aa snakke med dere som vet her, det er helt sikkert.

Skrevet

Hei igjen! Det er nok riktig at det er pga bakteriene i skjeden, men siden du også har det i urin og rikelig vekst til og med som kommer igjen skal du ha antibiotika. Syns det er rart hvis riksen behandler alle bærere med antibiotika under fødsel, det er i hvert fall ikke i følge retningslinjene. Men har du fått den beskjeden er det sikkert riktig. Ville trodd det var de med infeksjon (som deg med UVI). Skal snakke med legen på jobb når jeg er innom der og høre om det har kommet nye anbefalinger ;-) Det er kanskje et nettmøte på gullsmokken hvor vi kan høre med en gynekolog eller annen ekspert.

Skrevet

Hei Femina,

GBS kan ikke finnes i urinen uten at man også har det i endetarm og eller skjeden. Når man finner GBS i urinen er det ett tegn på at man kan ha en bakterie som er sykdomsfremkallende og i en oppvekstsfase, og ikke bare en "ufarlig" blindpassasjer i skjeden. Det er vel egentlig i endetarmen som er dens naturlige habitat, men veldig ofte har man det også i skjeden. En digresjon; men jeg fikk forklart på sykehuset at jenter som har ett "aktivt" sexliv, som også inkluderer analsex er mer utsatt for å ha GBS . Uten at man definerer det som en seksuell overførbar sykdom av den grunn, som sagt er så mye som 30% av alle jenter bærere uten at bakterien forvolder noen skade, men det er klart at bakterien smitter ved sex.

Jeg skal selvsagt ikke betvile at det du har fått opplyst på Rikshospitalet er riktig, men det forbauser meg veldig hvis det er tilfelle. Hadde det vært profylakse til alle med GBS indusert UVI så hadde jeg skjønt det. Jeg synes det er rart de gir alle bærere, med tanke på at det er tilfeldig om man blir testet for GBS såfremt man ikke har symptomer eller UVI. Da blir det også tilfeldig om du får antibiotika også på Riksen, siden de neppe tester alle som føder der. Og prøver fra skjede/endetarm er dessverre ikke noe alle får, så da blir det bingo og avhengig av egen lege eller egen innsats som avgjør skjebnen.

Skrevet

HAr jo helt glemt å ønske deg lykke til med forstående fødsel! Håper det går helt etter boka og selvsagt at du slipper noe tull med GBS'en, men det er jo veldig liten risiko, og siden både sykehuset og du er så obs på det selv, så går det helt sikkert bra!

Skrevet

Takk for det, og klart det gaar bra, jeg er ikke bekymret jeg, faar jo all mulig tenkelig behandling, var i utgangspunktet bare ute etter aa finne ut hva som "gjelder" her, saa jeg formulerer meg riktig til andre som spoer. Men tror jeg skal fokusere paa mitt og behandlingen jeg faar, og ikke spre mer rykter om hva som gjelder, siden jeg kanskje tar feil.

Forresten ikke tidenes sexliv dette svangerskapet dessverre, ikke helt toert nei, men ikke saa heftig som det pleier, hehe.....litt gunnet all denne utfloden, groetete ekle greier... ;o) Og lite analsex, DET kan jeg i hvert fall forsikre deg om, HAHAHA.....

Saa her er det i skjeden, og saa kom det etterhvert i urin ogsaa. Hadde mange rene tester inne til dyrking jeg foer jeg fikk utslag paa GBS, men da var det action skal jeg si deg. =o) Foerst rikelig vekst, saa over 10 000 forekomster pr et eller annet, som ogsaa er hoeyt nok til at man skal behandles, i henhold til MIN lege igjen da.

Vel, jeg synes debatten har vaert fin og nyttig, men gjoer som baade legen og sykehuset anbefaler meg: "Hoer mest paa oss og ikke saa mye paa hva folk skriver paa internet. ;o))" Selv om jeg gjentar at jeg synes det har vaert laererikt og nyttig for meg aa lese hva dere skriver.

Og saa er jeg bare glad jeg faar maks oppfoelging i mitt tilfelle - og snart er det over, og klart det gaar bra. Jeg er foedt optimist jeg, saa ikke noe stress med det. Ikke blir jeg fornaermet av noe som helst heller, og legger det dere har sagt bak oeret.

Sov godt! =o)

Skrevet

Hei Femina!

De siste dagene har vært så travle her med ansvar for 2 barn når pappa er på jobb, og det nærmer seg også termin, så jeg har ikke rukket å sende noen innlegg her inne i denne lille "diskusjonen" eller debatten, men til deg og alle andre som har en mening om behandling eller "ikke" behandling med B Hemolytiske streptokokker, Jeg har sannelig en mening om dette.

Tidene forandrer seg fort. Da jeg gikk gravid med førstemann ble det "tilfeldigvis" tatt en prøve av urin og skjede hos meg hos min daværende fastlege i Kristiansand en Svensk lege.

Av den grunn visste de at jeg både hadde oppblomstring og var bærer. Fastlegen skrev i notatet at jeg skulle ha antibiotika under fødsel, noe jeg ikke fikk grunnet sykehusets daværende rutiner (eller jordmors ?) og følgene kunne blitt fatale. Han ble veldig syk i døgnet etter fødsel, og hvis ikke jeg selv hadde reagert så raskt som jeg gjorde og insisterte på at de skulle ta blodprøver av lillegullet mitt, så hadde ikke han vært her idag! Dette var i september 2003, så det er ikke lenge siden!

Med nummer 2 var jeg selvsagt veldig oppmerksom på denne bakterien. Slike opplevelser sitter veldig godt i! Jeg forsikret meg om og om igjen om at de skulle være helt sikre på hvordan de skulle behandle oss den gangen. Jeg gikk også til svangerskapskontroll på sykehuset da jeg har epilepsi og gikk på medisiner, så de skulle være 100% oppdatert på hva jeg skulle ha og ikke under fødsel, likevel følte jeg under fødsel at jeg måtte "lære opp" jordmoren og få henne til å få en lege til å ordinere antibiotikaen slik at vi skulle være sikre. Jeg fikk antibiotika og det gikk også greit med oss. Min neste nydelige gutt fikk tett oppfølging de første døgnene av leger og barnepleiere/sykepleiere.

Nå med nummer 3 har jeg opplevd å måtte halvveis "krangle" med fastlegen min om å få tatt prøven for å sjekke oppvekst av bakterien! Det er svært irriterende å vite mer enn din egen fastlege om hvor viktig dette er og hvorfor jeg skal ha en sjekk. Å få svar som " ja ja, jeg skal sjekke det til neste gang du kommer" og vite at det er 4 - 5 uker mellom hver kontroll har føltes nervepirrende. Jeg vil ikke oppleve sykt barn igjen, og jeg er heldig som vet at jeg er bærer av bakterien.

Jeg har også rikelig oppvekst i både urin og skjede, og har nå fått apocillin i 2 kurer og skal ha under fødsel og rett etter vannavgang. Da jeg ringte føden med et spørsmål her på søndag virket de veldig ydmyke for denne bakterien, så det ser ut som om det sakte men sikkert "trenger" inn her.....

Vel, jeg har aldri hatt tegn på dette med leukocytter. Alltid hatt - på urinprøvene, ingen spor av noe mystisk, ingenting som kunne tyde på at jeg har "noe" som kan være skremmende.

At 20 - 30% av norske jenter har denne bakterien som en naturlig del av sin flora burde være mer enn nok til at myndighetene la inn en sjekk av urin og skjede i svangerskapsomsorgen, på lik linje med det andre de sjekker.

Antibiotikaresistens eller ikke, det er virkelig ikke her de burde være redd for at denne skal oppstå. Etablerte rutiner som sikrer barnet før/under og etter fødsel bør jo være noe "alle" som steller med dette vet om og burde sikre at antibiotikaresistensen ikke skal være et tema.

Det finnes selvsagt mange tilstander som kan være farlige i et svangerskap, og dette har opp gjennom tidene blitt en av de "sikre" og farligere tilstandene som KAN oppstå men som ikke trenger å oppstå selv med rikelig vekst av streptokokkene i skjeden.

Det er overhodet ikke alle barn som blir smittet, det er et fåtall, men hvorfor gamble med det fåtallet? Så lenge man vet? Man gambler ikke med svangerskapsforgiftning eller andre tilstander?

Jeg er også veldig optimist, det har gått bra med begge mine to, men debatten engasjerer og ikke minst gjør det vondt!

Jeg er spent og kanskje litt ekstra nervøs denne gangen pga opplevelsene mine med fastlegen, men jeg vet godt hva jeg skal ha og hva jeg har krav på, og jeg skal love at merker jeg det minste rart med mitt nyfødte barn, så skal de få vite det.

Til dere andre som ikke har fått påvist dette: Det er ikke noe dere skal gå rundt og engste dere for! Det er derfor jeg er så redd for sånne debatter her på "gravid" sidene.... :o(

Skrevet

Hei Sansara,

Jeg er 110% enig med deg i alt du skriver, og er imponert over staapaaviljen din her, selv om det selvsagt skulle vaere helt unoedvendig. Jeg kommer til aa ta en runde med hvert eneste menneske som beveger seg inn paa foedestuen hvor jeg er, jeg har ikke noe til overs for at forskningen skal maatte gaa sin gang og jeg maa respektere midlertidlige retningslinjer. Jeg vet aa bite fra meg og har ikke tenkt aa la det bli for sent med noe som helst, jeg drar tidlig paa foeden nettopp fordi jeg har denne bakterien og skal ikke telle rier lenge hjemme nei, ved vannavgang ringer jeg foeden, ber om en ambulanse og venter i liggende stilling...

Det at du med dine erfaringer skal maatte jobbe med dette i et tredje svangerskap, er helt avskyelig, har du skaffet deg dette skrivet fra Helsedirektoratet? Det det staar sort paa hvitt at du med historie skal ha antibiotika under foedsel.... Haaper du faar tak i det, mitt ligger rett bak helsekortet og funnene fra lab - hvor vi har gulet ut rikelig vekst av bakterier/infeksjon.

Dersom noen vil drive forskning paa dette og holde paa med begrensninger, faar de gjoere det etter at jeg har foedt, jeg skal ikke bli forbigaatt om det smalt i h......... =o) Saa det saa.

Er mektig imponert av, blir ydmyk av og stoetter deg veldig i alle synene dine, du skal bare staa paa, det er saa mange ting i livet man skulle slippe. Det man ABSOLUTT skal slippe er aa havne paa disse englesidene til foreldre av GBSrammede barn som dessverre ikke klarte seg.

Det er ultraliten sjanse for at det skjer med noen av oss, men hvorfor ta sjansen som du sier?

Nei, jeg har mine tanker av og til rundt offentlig forskning osv (som hun som jobber med labproever her over, som har gitt oss veldig god informasjon, sier: "Vi har ikke doegnaapent og kan ikke analysere proever, mye staar paa oekonomi dessverre"

Vel, DET har jeg verken tid eller lyst til aa ta hensyn til.

Jeg har et barn som er superduper og saa har jeg fire grytidlige spirer som ikke klarte seg - de ble bare 5 uker og hjertet begynte aldri aa slaa, 3 av dem maatte jeg ha utskrapning paa selv om det var veldig tidlig - og naa har jeg mest sannsynlig en ny superduper igjen. Da - er ikke jeg interessert i aa bidra som forskningskanin paa OM dette kan gaa bra uten antibiotika, DET er helt sikkert..... =o))

Vi faar rotte oss sammen og heve oss over alt som staar i denne debatten som vi ikke trenger, rent personlig og egoisitisk her, vi faar bare fyre opp hverandre (og partnerne vaare) saa alle prosedyrer som skal foelges - blir fulgt opp.

Masse lykke til til deg! Og til meg, hehe..... Det gaar nok fint, men vi maa innstille oss paa aa vaere forhandlingsdyktige paa vaart mest saarbare, saann er det bare. Velkommen til kvinnelivet sier jeg da!

Ha en flott dag.

Skrevet

Nå merker jeg at jeg blir litt provosert av denne uttalelsen:

"Sitat Femina" Vi faar rotte oss sammen og heve oss over alt som staar i denne debatten som vi ikke trenger, rent personlig og egoisitisk her, vi faar bare fyre opp hverandre (og partnerne vaare) saa alle prosedyrer som skal foelges - blir fulgt opp."Sitat Femina slutt"

Jeg fatter ikke hva som står i denne debatten som man skal heve seg over, men antar det er det jeg har skrevet? Jeg har aldri skrevet at jeg mener at du ikke skal ha profylakse, nettopp fordi du har GBS-UVI-ene som kommer tilbake er du absolutt en av dem som bør få antibiotika ved fødsel fordi at GBS i urinen er tegn på aggressive bakterier. Men jeg sier at du er heldig, for ikke alle i din situasjon (med andre leger/sykehus) ville fått dette uten kamp.

Jeg tar på ingen måte lett på dette, og hvorfor skulle jeg det. Jeg har tross alt to ganger stått på nyfødtintensiv og sett mine barn kjempe med GBS-bakteriene i blodet, uten å vite om de har utviklet hjernehinnebetennelse, uten å kunne være sikker på om de vil overleve eller få permanente skader. Jeg har bedt til høyere makter om at antibiotikaen skal kicke inn og virke. Jeg har bedt om at min sønn skal klare å puste på egenhånd, så jeg kanskje kan få holde ham, og ikke bare bli sendt ut på gangen uten å kunne røre ham eller snakke til ham fordi han skal være i fred. (5 kjipe dager før det skjedde)

Men til tross for dette så mener jeg fortsatt at det er riktig at ikke alle bærere skal behandles, men jeg er en stor advokat for screening, jeg mener at absolutt alle gravide i Norge bør få bli testet (gjerne både tidlig og sent i graviditeten) slik at de som er positive kan få optimal oppfølging både under graviditet og under fødselen. Hvis man bare vet at en fødende er bærer så er det så mye man kan gjøre for å minimalisere risikoen for smitte til barnet uten at man trenger å gi IV-antibiotika til 20.000 fødende i året. Og jeg gidder ikke gjenta meg selv noe mer. Jeg synes det er vanvittig hvis Sansara ikke får tett oppfølging, noe annet ville være galskap og stikk i stid med retningslinjene. Men jeg vet såpass mye om bakterier, antibiotika og dertilhørende resistensproblematikk gjennom min utdannelse og mitt yrke at jeg ser at det ikke er hensiktsmessig å behandle alle.

Skrevet

Kjaere deg Tvillingerimai og alle andre med flotte innlegg paa denne traaden, det var ikke til dere. Det var til evt. mennesker vi moeter paa vaar vei som ikke gir oss det vi har faatt lovet at vi skal ha. =o)

Ingen her inne selvsagt....

Og vi som har denne infeksjonen naa og har kort tid til foedsel, blir kanskje litt saann at vi tar den saklige faglige debatten naar alt er over, ikke akkurat naa kanskje?

Jeg tror ikke du mener noe som helst om MITT tilfelle jeg, jeg tror du har uttalt deg i henhold til generelt hva som gjelder, skal gjelde, er hensiktsmessig aa gjelde osv.

Mitt innlegg var ment som stoette til hun som maa sloss for aa faa noe hun jo har historikk paa at hun trenger.

Ingen vits i aa bruke energi paa aa bli provosert av hverandre heller, fordi man er paa litt ulike sider av bordet noen ganger.

Jeg mente vi boer heve oss over saklige og faglige fakta noen ganger, og be om det vi vet kan vaere mulig for oss aa faa. Det var overhodet ikke noe stikk til dere som har bidratt verdifullt her i henhold til hva som boer gjelde generelt (og politisk kanskje, hva vet jeg? =o)

Vi staar bare paa litt ekstra for egen sak og kunne godt sendt dette personlig til hverandre, bare at jeg ikke driver med PM her inne... ;o)

Lei meg for at jeg traff noe hos deg spesielt, var overhodet ikke meningen, det er de som evt. ikke gjoer det jeg har blitt lovet paa grunn av retningslinjer som gjelder generelt - og de er jo ogsaa nevnt her i traaden - jeg vil heve meg over og kreve det jeg er blitt lovet.

Var nok kloenete skrevet av meg, tekst er farlig, kan lett misfortaaed og mispresenteres ikke minst!

Saa ingen hint til noen her inne og i hvert fall ikke deg. Jeg vet forresten ikke helt hva profylakse betyr, men ut fra sammenhengen er det vel antibiotika under foedsel?

Ok? No harm haaper jeg.....har laert mye av denne traaden jeg. Ville likevel stoette opp om hun med barn nr 3 her. Det maa vaere lov...

Fin kveld til alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...