Gå til innhold

Min fødselshistorie (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei

Jeg fødte endelig min lille jente 13 juli, 4 dager over termin.

Jeg er førstegangsfødende og hadde forberedt meg på en lang fødsel, men den gang ei. Når hun først kom så kom hun i rekordfart. Slimproppen gikk lørdagen i 18 tiden. Hadde hatt mensmurringer i flere dager og hadde det også hele lørdagen. Sa det til mannen min at i dag kom det nok til å skje. I 23-24 tiden kjente jeg at det kom i tak, men det var langt fra vondt. Bestemte meg for å gå å legge meg og prøve å få litt søvn hvis det skulle skje i natt. Fikk ikke sove for å si det sånn, var så spent på om vi endelig skulle få møte jenta som hadde vært i mammas mage så lenge. Fra kl 02 til 03 målte jeg riene, både lengde og hyppighet. På en time hadde jeg hatt 10 rier med over 1 minutts varighet på de. Bestemte meg for å ringe føden. Fikk beskjed om at jeg kunne komme inn siden jeg bare hadde en halv times kjøretur, så kunne jeg jo bare reise hjem igjen hvis det ikke var noe. På vei til sykehuset haglet riene og de ble bare vondere og vondere. Når vi kom inn fikk jeg konstantert 5 cm åpning så det ble ingen bomtur. Fikk tilbud om badekar noe jeg hadde lyst til. Jeg lå i bedekaret i 45 min, da orket jeg rett og slett ikke mer fordi riene var så intense. La meg opp på en seng og fikk plutselig et fryktelig behov for å presse. Jordmor kom stormende inn og sier "jeg hører du presser her inne, du må ikke gjøre det nå" Hun sjekket åpning og joda full åpning. I hu og hast ble jeg trillet inn på en fødestue og pressingen var igang. Pressriene var helt fantastisk. Gjorde ikke vondt i det hele tatt. Var så godt å jobbe sammen med kroppen. Hadde pressrier ganske lenge (jeg synes sev det gikk kjempefort) og jordmor ble bekymret fordi hjerterytmen var så ustabil. På det meste var det 2 leger og 5 jordmødre inne på fødestuen og alt føltes veldig kaotisk. Jormor måtte klippe meg og på neste pressrie var hun ute. Fikk vite i ettertid at det var snakk om å ta henne med tang, men pga klippingen kom hun ut.

Det var en fantastisk følelse å føde. Absolutt ikke så vondt som jeg hadde trodd. Jeg tenkte hele tiden at det skal bli vondere enn dette...

Prinsessen var 3320gram, 50 cm lang og 35 i hodeomkrets. Vi kom inn kl 03.55 og hun var ute kl 05.47.

En virkelig drømmefødsel. Lykke til alle dere andre som venter. Gled dere for dere har noe fint i vente...

Takk for meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med jenta! Blir helt rørt her jeg sitter. Gleder meg stort til det blir min tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...