Maf og lillemann Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 jeg er så sinnsykt matlei, og er dødsnervøs for alt jeg putter i meg! spiser bare hvitost og makrell i tomat osv.. kan jeg f.eks spise salami?
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 jeg har lest at man ikke bør spise kjøttpålegg som ligger sånn nedpakka. men, ser ikke grunnen til hvorfor det er farlig? så en på 3.trimester som bare MÅTTE ha salami tilslutt, og håpte at det gikk bra den ene gangen. så ikke veit jeg??
Maf og lillemann Skrevet 19. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2008 nei huff, sikkert best å holde seg unna. får spørre jordmor eller lege =)
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 så at det var noen som skrev at salami er no ala spekemat, og DET er visst ikke bra. men kokt skinke o.l er ok
Maf og lillemann Skrevet 19. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2008 ja, så det eg også =) jaja, får bare hive innpå med skinke! kanskje jeg skal prøve kaviar? har sikkert ikke spisst det siden eg var seks,..haha =)
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 sjekk det på matportalen var noen som gav meg linken. fin side! aner ikke åssen kaviar er jeg skal jo passe seg for skalldyr ?
Maf og lillemann Skrevet 19. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2008 matportalen er grei, men kunne ønske det var en liste der, ikke bare sånn generellt... men huff, er nok litt hysterisk også. vi skal vel egentlig bare leve normalt, men ta våre forhåndsregler =)
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 jeg er kanskje ekstra hysterisk. for forrige svangerskap starta problemene i uke 31, riene stoppa aldri til tross for rihemmende. legene forsto ingenting. morkaka sviktet og ramla ut 35, ble hasteks og full pakke. de vet ikke HVORFOR det skjedde. jeg visste ingenting om hva som var trygt og ikke trygt den gangen, og ingen fortale meg noe. så er vel litt paraniod nå fordi jeg føler at jeg gjorde noe galt sist som endte med at morkaka sviktet:(
baby09...:) Skrevet 19. juli 2008 #9 Skrevet 19. juli 2008 Fant ei liste i et gammelt gravid-blad: Kjøtt: dette bør du ikke spise: rått kjøtt ikke-varmebehandlet kjøttpålegg spekeskinke(fenalår,speket storfekjøtt,birkebeinerskinke,parmaskinke) spekepølse(fårepølse,salami,sognemorr,chorizo) roastbeef dette er trygt om du følger rådene: vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holbarhetsdato: kokt skinke hamburgerrygg sevelat leverpostei(hermetisk er helt trygg) dette kan du trygt spise: gjennomstekt eller kokt: kjøtt kylling kalkun pølser bacon
Squirrel79 Skrevet 19. juli 2008 #10 Skrevet 19. juli 2008 Det er ingen grunn til å være veldig hysterisk i matveien. Jeg har kun kuttet ut rått kjøtt (ikke gjennomstekt kjøtt samt spekemat), tunfisk (ikke stort problem siden jeg ikke er så glad i det likevel) og er litt forsiktig med laks og sånn. Ser det er referert til matportalen over. Her er linken til siden om gravide og mat. Om du følger den kommer du veldig langt http://matportalen.no/Emner/Gravide
Squirrel79 Skrevet 19. juli 2008 #11 Skrevet 19. juli 2008 Og sånn apropos forslag til pålegg: Leverpostei (ikke svolværpostei) Baconpostei Kremoster (krydder, snøfrisk etc) kokt skinke Potetsalat Røbetsalat Ost Kaviar Egg Nugatti (kanskje ikke det beste, hehe) Peanøttsmør Banan Syltetøy Pestorull Servelat Falukorv Kylling Karbonade Tja.... Håper det hjalp Hilsen ei som stort sett fortsatt spiser det meste
74skytte Skrevet 20. juli 2008 #12 Skrevet 20. juli 2008 Det er noe med at man skal holde seg unna upasteriserte? oster. Det jeg da lurer på er om kremoster som Squirrel79 nevnte. Kan man trygt spise det?
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #13 Skrevet 20. juli 2008 Tines kremoster er laget av pasteurisert melk, så de er helt trygge å spise. Ellers er et jo bare å lese på pakningen
smilan Skrevet 20. juli 2008 #14 Skrevet 20. juli 2008 Det står bak på tuben om den er pasteurisert.. (muggost og sånn er ikke det) Krydder kremost fra tine, egg, pepperskinke med ost majones og tomat/agurk er det det går i hos meg.
Maf og lillemann Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 20. juli 2008 takk takk =) mange gode tips her.. er førstegangs og og er ikke kommet helt inn i dette her ennå
Parasit Skrevet 20. juli 2008 #16 Skrevet 20. juli 2008 Jeg spiser absolutt alt jeg! Og det gjorde jeg i forrige svangerskap også (til og med rakfisk åt jeg da). Det gikk kjempe bra og det trur jeg at det skal gjøre nå også:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå