Gå til innhold

hva spiser dere på skiven/knekkebrødet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er så sinnsykt matlei, og er dødsnervøs for alt jeg putter i meg!

spiser bare hvitost og makrell i tomat osv..

kan jeg f.eks spise salami?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har lest at man ikke bør spise kjøttpålegg som ligger sånn nedpakka. men, ser ikke grunnen til hvorfor det er farlig? så en på 3.trimester som bare MÅTTE ha salami tilslutt, og håpte at det gikk bra den ene gangen. så ikke veit jeg??

Skrevet

nei huff, sikkert best å holde seg unna. får spørre jordmor eller lege =)

Skrevet

så at det var noen som skrev at salami er no ala spekemat, og DET er visst ikke bra. men kokt skinke o.l er ok

Skrevet

ja, så det eg også =) jaja, får bare hive innpå med skinke!

kanskje jeg skal prøve kaviar? har sikkert ikke spisst det siden eg var seks,..haha =)

Skrevet

sjekk det på matportalen :) var noen som gav meg linken. fin side! aner ikke åssen kaviar er jeg :P skal jo passe seg for skalldyr ?

Skrevet

matportalen er grei, men kunne ønske det var en liste der, ikke bare sånn generellt...

men huff, er nok litt hysterisk også. vi skal vel egentlig bare leve normalt, men ta våre forhåndsregler =)

Skrevet

jeg er kanskje ekstra hysterisk. for forrige svangerskap starta problemene i uke 31, riene stoppa aldri til tross for rihemmende. legene forsto ingenting. morkaka sviktet og ramla ut 35, ble hasteks og full pakke. de vet ikke HVORFOR det skjedde.

jeg visste ingenting om hva som var trygt og ikke trygt den gangen, og ingen fortale meg noe.

så er vel litt paraniod nå fordi jeg føler at jeg gjorde noe galt sist som endte med at morkaka sviktet:(

Skrevet

Fant ei liste i et gammelt gravid-blad:

Kjøtt:

dette bør du ikke spise:

rått kjøtt

ikke-varmebehandlet kjøttpålegg

spekeskinke(fenalår,speket storfekjøtt,birkebeinerskinke,parmaskinke)

spekepølse(fårepølse,salami,sognemorr,chorizo)

roastbeef

dette er trygt om du følger rådene:

vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holbarhetsdato:

kokt skinke

hamburgerrygg

sevelat

leverpostei(hermetisk er helt trygg)

dette kan du trygt spise:

gjennomstekt eller kokt:

kjøtt

kylling

kalkun

pølser

bacon

Skrevet

Det er ingen grunn til å være veldig hysterisk i matveien. Jeg har kun kuttet ut rått kjøtt (ikke gjennomstekt kjøtt samt spekemat), tunfisk (ikke stort problem siden jeg ikke er så glad i det likevel) og er litt forsiktig med laks og sånn.

Ser det er referert til matportalen over. Her er linken til siden om gravide og mat. Om du følger den kommer du veldig langt :)

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Skrevet

Og sånn apropos forslag til pålegg:

Leverpostei (ikke svolværpostei)

Baconpostei

Kremoster (krydder, snøfrisk etc)

kokt skinke

Potetsalat

Røbetsalat

Ost

Kaviar

Egg

Nugatti (kanskje ikke det beste, hehe)

Peanøttsmør

Banan

Syltetøy

Pestorull

Servelat

Falukorv

Kylling

Karbonade

Tja.... Håper det hjalp :)

Hilsen ei som stort sett fortsatt spiser det meste :)

Skrevet

Det er noe med at man skal holde seg unna upasteriserte? oster. Det jeg da lurer på er om kremoster som Squirrel79 nevnte. Kan man trygt spise det?

Skrevet

Tines kremoster er laget av pasteurisert melk, så de er helt trygge å spise. Ellers er et jo bare å lese på pakningen :)

Skrevet

Det står bak på tuben om den er pasteurisert.. (muggost og sånn er ikke det)

Krydder kremost fra tine, egg, pepperskinke med ost majones og tomat/agurk er det det går i hos meg.

Skrevet

takk takk =) mange gode tips her.. er førstegangs og og er ikke kommet helt inn i dette her ennå ;)

Skrevet

Jeg spiser absolutt alt jeg! Og det gjorde jeg i forrige svangerskap også (til og med rakfisk åt jeg da). Det gikk kjempe bra og det trur jeg at det skal gjøre nå også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...