Gå til innhold

Surogatmor...hvordan fungerer det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke noe som helst om det!

Er det feks bare i USA det er lovlig? Og går det ann og være det for noen man er i familie med? ...slik som Phoebe i Friends serien :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov her til lands ihvertfall! Er ikke sikker på hvilke land det er lovlig i, men der det er lovlig så kan man ha familie som gjør det vettu! :) Da blir det satt inn et befruktet egg i livmora di, å blir det som et vanlig svangerskap! :) Bare det at man må gi fra seg ungen etter den har blitt født da...

Skrevet

Hmmm...men hvorfor er det ikke lov her til lands?

Hvem har bestemt det?

Og hva er egentlig argumentene både for og imot?

Noen som har noen meninger om det?

Skrevet

Dette er ikke lov i Norge nei. Hvis du ønsker benytte deg av surrogatmor må du regne med en pris på rundt en halv million. Dette er hvis du ikke har en som stiller opp gratis for deg.

De fleste reiser til USA, noen stater er lettere å få papirene i orden enn andre. Er veldig greit hvis alt det juridiske er i orden før barnet blir født så dere kan nyte tiden og reise hjem så fort dere ønsker etter fødselen.

Andre land som er aktuelle er Russland, Ukraina og India

Tips til sider om temaet:

http://www.rugemor.dk/

http://www.allaboutsurrogacy.com/

Skrevet

Det er lov i England, og det er ikke så dyrt som en over her sier... hvertfall ikke i England da.

Skrevet

I england er det kun engelske statsborgere som kan bruke surrugatmor

Skrevet

Ok! Takk for flere opplysende svar dere :-)

Jeg er forresten ikke på utkikk etter en surogatmor altså, det kan kanskje virke slik i mine spørsmål.

Lurer mer på hvordan det er og være en surogatmor, om dere skjønner ;-)

Syns det skulle vært lov i Norge...

Skrevet

Jeg har lest om damer som har gjort det helt gratis her i USA, jeg. Bare mot betaling av medisinsk oppfølging. Fordi de absolutt ville hjelpe noen.

Hadde ikke vært meg imot, om jeg ikke trengte donere egg. Da hadde det blitt litt feil for egen del. Men hadde gladelig stilt opp som surrogatmor for noen som ikke klarer bære fram sitt eget.

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Det er vel ikke lovlig fordi det er vurdert som en psykisk risiko for den som går gravid, fordi hun kan begynne å kreve ungen etterpå fordi hun har knyttet et følelsesmessig bånd til den osv...

Sikkert også mye fordi situasjonen gjerne er veldig mye tøffere enn hva man hadde regnet med når man gikk inn for det - og man har jo ikke akkurat noe mulighet til å trekke seg...

Syns det er greit at det er ulovlig.

Skrevet

Ja, det er det jeg tenker på...hva om feks en i familien ikke kan få barn, er det da ulovlig for meg i Norge og bære frem barnet gratis for dem?

Skrevet

Syns det er bra det ikke er lov. Mange som gjør det bare for penger, og som nok sliter mye med det i ettertid...

Fins mange unger i verden som trenger et godt hjem.

Skrevet

Dere kunne isåfall reist til en klinikk i utlandet for befruktingen, og siden dna ville vist at barnet er noen andres, går det vel gjerne gjennom etter fødsel som adopsjon?

Det går sikkert an å gå omveier i systemet.

Skrevet

Ja, jeg ønsker selv og adoptere barn, men da må jeg være ferdig utdannet og være økonomisk trygg osv.

Men min bror og hans kone får ikke barn...de kan, men det er vanskelig for dem og de har prøvd noen år nå.

Jeg har et barn, og ønsker ikke fler akkurat nå. Men ville gjerne gitt dem mulighet til å få et barn nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...