Gå til innhold

Ang dette med hva vi kan spise og ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo skrevet av en grunn men når jeg gikk med første mann så spiste jeg masse rart og drakk masse brus.......

Men han er jo blitt helt fin for det han. Jeg er blitt avhengig av pepsi max denne gangen. prøver jo å begrense meg og tar å drikker masse saft i tillegg. men det er så godt med pepsi max.......

Og jeg tenker egentlig ikke så mye over hva jeg spiser og ikke spiser, spiser jo det jeg har lyst på. men holder meg så klart unna en god ting også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er colaholiker, men prøver å kutte ned litt nå... mest pga sukkeret, egentlig. Har ikke så lyst på en unge på fem kg! Sånn sett er vel Pepsi max bedre. Sjefen min fortalte at de gangene hun var gravid, var hun så utrolig kvalm fram til ca uke 16 at det eneste hun klarte å få ned, var loff og cola. Da må det vel være bedre å drikke over en liter cola per dag - selv om det ikke er anbefalt i utgangspunktet - enn ikke å få i seg hverken energi eller væske i det hele tatt? Hun har i alle fall fått tre fine unger. :)

Jeg spiser egentlig som før, med et par unntak, som diverse oster og spekemat. Det gjør meg absolutt ingen ting - for å være helt ærlig vet jeg altfor mye om både toxo og listeriose til å ønske å ta noen sjanser med fosterets helse, selv om sannsynligheten er klart større for at det skal gå bra enn at det ikke går bra hvis jeg nå skulle spise f.eks. mykost. Poenget er at de aller, aller fleste som spiser f.eks. spekemat gjør det uten at det går ille, men med noen få blir det problemer - problemer det er så enkelt å unngå i utgangspunktet. Min filosofi er egentlig at jeg vil ikke gjøre noe jeg kan komme til å angre bittert på senere - særlig når det koster meg så lite å kutte ut den røkelaksen... Jeg føler ikke at det å være gravid setter noen spesielle begrensninger på meg i det hele tatt. Jeg erter sikkert på meg diverse folk her inne nå, men det får bare være...

Skrevet

Jeg kan jo legge til at jeg er dyrlege, jobber i Mattilsynet + samboeren min er lege, så jeg/vi tenker vel mer på både helse og mattrygghet i det daglige enn de fleste. :)

Skrevet

Som oftest går det jo helt bra, er veldig mange gravide her i verden som ikke har matportalen å forholde seg til. Røyker i svangerskapet, kjører en gamel rustholk uten bilbelter osv. og det går bra.

Men det beste er vel å følge de rådene som er gitt. Slipper i alle fall å ha dårlig samvittighet for at en har gjort noe en ikke burde så lenge en vet bedre.

Skrevet

Må legge til at jeg har mine synder jeg også. Drikker pepsi max opptil 1 liter om dagen, og har ingen bedre grunn enn at jeg syns det er godt. Men må si tanken på at det kanskje kunne vært unngått hadde slått meg om jeg fikk en MA/SA i 1. trimester, selv om sansynligheten for at det skulle være grunnen er minimal.

Skrevet

Dette har jeg tenkt mye på også... Stort sett er det ikke noe problem, for jeg liker hverken spekemat, saltpølse eller røykalaks. Og smøreoster klarer jeg meg uten enn så lenge :) Men, fisk derimot sliter jeg med.... I og med at ferskvannsfisk over 1 kg står på lista regner jeg med at omtrent all ørret og laks er fy fy? Hva hvis man blir bedt på middag og får servert ørret eller laks, sier man da høflig "nei takk", eller kan man spise det innimellom? Hvorfor er det egentlig farlig? Regner med at det har noe med opphopning av diverste miljøgifter å gjøre,men hvilke og hvorfor skal man holde seg unna som gravid men ikke ellers?

Skrevet

Det handler om miljøgifter slik jeg har forstått det. Får man servert slik mat når man er på besøk en eller to ganger i svangerskapet er det ikke noe stort poeng i å si nei takk. Det viktigste er å redusere inntaket av miljøgifter til et minimum gjennom hele svangerskapet.

Skrevet

Godt å høre at det er flere her som ikke er hysteriske i matveien. Jeg har kun kuttet ut rått kjøtt (som i ikke gjennomstekt kjøtt samt spekemat som chorizo, serrano etc..) og fersk tunfisk. Samt oster, men det spiste jeg minimalt av før, så det er ikke noe problem. Det med laks og ørret etc har ikke vært så stort problem da det ikke går i så mye av det. Men må inrømme at blir jeg tilbudt det så spiser jeg det helt sikkert. Ellers har jeg blitt flinkere til å vaske frukt og grønt, hvertfall skylle det litt, og drikker ikke noe alkohol. Må inrømme at alkohol ikke smaker noe godt heller nå. Merket det faktisk før jeg testet positivt, at jeg ikke hadde lyst på vin.

Ellers ble jeg sjeleglad når jeg leste at sushi er det ingen fare å spise :) Holder meg bare unna tunfisken.

Skrevet

Godt det er flere som ikke er så altfor "hysteriske". Føler egentlig ikke at det er så mange begrensninger, hvertfall ikke som ikke er overkommelige. Jeg er ikke veldig glad i spekemat, så er bare glad jeg har en unnskyldning om jeg skulle bli servert det:p Man spiser jo ikke spekemat og røykelaks hver dag ellers heller, så så ille tror jeg ikke det er for noen?! Laks og ørret på over 1 kg er vel ferskvannsfisk, er ikke snakk om laks fra havet tror jeg (håper ikke det, er i finnmark hos familien og har spist laks vi har fått sprellfersk fra laksebrukene på over 2-3 kg) Det er vel som nevnt over pga miljøgifter osv. Vi kan da spise reker og kose oss, er godt med alkoholfritt øl til det:) Savner innimellom å ta et glass vin,men det er jo ikke no problem. Litt klarer vi alle og ofre, man ser jo selv hva det er lurt å holde seg helt unna, mens noe kan nytes i små mengder i ny&ne. Jeg er heller ikke noe flink til å holde meg unna pepsi max, er jo så godt med iskald pepsi max i sola:) Godteri spiser jeg også. Bare man nyter med måtehold må det vel være greit??:)

Skrevet

spekemat er jeg ikke noe glad i. så der er det probleme borte! he he

men jeg prøver å drikke masse vann og saft i tilegg til pepsi max så jeg prøver å veie opp med for all brus drikkinga. he he

De sier jo også disse forskerne at man skal spise som før og variert.

Skrevet

Ang ørret og laks: Jeg diskuterte dette med en venninne. Det står jo *ferskvannsfisk* over en kg, gjør det ikke? Laks/ørret du kjøper i butikken er oppdrettsfisk, og står i havet store deler av livet. Vi fant dermed ut at det måtte være trygt å spise det, på lik linje med saltvannsfisk som torsk og sei.

Skrevet

det med laksen er fordi det er så masse gifter å slikt som fisken tar til seg.. Noe de tilfører i oppdrett av en eller annen grunn som jeg ikke husker nå:P

Men jeg spiser laks. Spiser røklaks også. namnam

Skrevet

Min svigermor hadde lest at man ikke måtte drikke lettbrus pga av alle tilsetningsstoffene. Det er vel sikkert proppfullt av E-stoffer:) Ellers så gidder jeg ikke ta noen sjanser, men spiser stort sett som vanlig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...