august o8 Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Hei! Jeg er gravid med nr. 2 nå, går i uke 35. Forrige gang jeg var gravid begynte vannet å lekke i uke 36, pga GBS- bakterien. Jeg visste ikke at jeg gikk med den bakterien før da. Jeg ble satt på antibiotika og etter tre dager ble fødselen satt i gang. Denne bakterien er det jo faktisk ganske mange damer som har, 30% faktisk, den er ikke farlig for oss voksne, men barna kan bli smittet under fødselen hvis vi har en innfeksjon akkurat da. Denne gangen får jeg tettere oppfølging, men i uke 32 hadde jeg innfeksjon igjen og ble satt på penicilin, så ikke vannet skulle begynne å lekke igjen. Sist jeg var på kontroll ringte legen min til føden og forhørte seg, der fikk han greie på at det ikke er nødvendig å sette meg på fler kurer for uansett skal jeg ha antibiotika under fødselen. Nå lurer jeg på om det er noen andre som har vært borti liknende tilfeller. Legen min mente det var stor sjans fot å føde litt før denne gangen også, så nå går jeg bare å tenker på at noe snart kommer til å skje.. litt ekkelt, klarer liksom ikke slappe av...
jente Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Hva står GBS for?? Har ikke hørt om den bakterien jeg..
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har også denne og har blitt behandlet med selexid en gang da det hadde blomstret opp i urinen! Blir ikke behandlet med dette nå (37+4), men vet at de er klar over dette på sykehuset. Er usikker om jeg får behandling under fødselen. Har vært innlagt i uke 32 med strengt sengeleie pga. premature rier, forkortet livmorhals og tegningsblødning. Dette har nå normalisert seg. Mulig at dette startet pga. denne bakterien. Kommer uansett til å ta opp dette på nytt på sykehuset når jeg skal føde, da jeg vet at dette kan behandles intravinøst under fødselen!
Lillebror Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 De iskalde fakta her er foelgende: 1. Har man streptokokkene i skjeden og bare der, saa SKAL man ha antibiotika intravenoest under hele foedselsforloepet. Ref. nye retningslinjer fra Helsedirektoratet av 2006. 2. Har man streptokokkene ogsaa i urinveiene, saa SKAL man ha antibiotika under foedsel, og man SKAL HA antibiotika under svangerskapet, ref samme direktorat. Dersom din lege sier at det ikke er bevist at dette fungerer, saa er det selvsagt fordi forskriftene er fra 2006 og vi er bare i 2008. Dessverre er Norge litt treg paa dette og dessverre er det saann noen ganger i helsevesenet at man er litt blind paa hva som er vitenskapelig bevist og hvor lang tid det tar aa finne ut av ting, men har vi foedekvinner tid til aa vente paa det? Ikke jeg i hvert fall.... =o) Flott at du faar en kur naa, veldig bra. I Sverige sjekkes alle gravide for dette i uke 12, absolutt alle. I Tyskland sjekkes man 4 ganger i svangerskapet. I USA enda oftere. Det er bare "Norge er best, ingen protest" som henger litt etter. Henvis til offentlig skriv (3 A4sier, fikk det av legen min) til din lege og be om en kopi av dette. Han har i sine systemer dette liggende og vet utmerket godt at du SKAL ha antibiotika, slik din diagnose er naa. Masse klemmer og lykke til! skrevet av feminina høygravid i en tidliger tråd. har det nemlig jeg også og går egentlig å venter på babyen i løpet av 2,5 uker
jente Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Hvordan merker man at man har denne bakterien da?? Jeg hadde utslag på urinprøven min, med 3+ på laucosytter og litt blod. Men, jeg har ikke urinveisinfeksjon, og jeg har ikke mer utflodd en vanlig. Jeg går med truseinnlegg... Men, jeg vet at laucosytter kan jo utslag om man har økt utflodd..
2 fine små Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 Flott at du sakset mitt forrige innlegg Pernille, usj, litt smaahormonell da jeg skrev det tydeligvis, hehe..... =o) jente Man merker ikke noedvendigvis at man har dette, men man kan gjoere det. Man kan men trenger ikke lekke fostervann. Man kan men trenger ikke ha tidlige rier/masse kynnere, gjerne rundt uke 25-35 allerede. Det finnes sikkert en del andre tegn, men det er riktig at hoeyt nivaa av leucocytter (da mener jeg L3 L4 evt oppover) KAN men ikke trenger vaere en indikasjon. Hos meg fant de det fordi jeg tok hyppige urinproever, grunnet at de ga saa mange rare utslag. Alt fra helt rene altsaa negative, til L3 og L4, og mye annet rart grums som de ikke fant ut av. Proevene ble saa sendt til dyrking. Foerst fikk man ikke utslag, men legen ba meg ta en skjedeproeve ogsaa for sikkerhets skyld. DER slo det ut. Da vet man nemlig at jeg ogsaa KAN men ikke trenger ha det i urinen. Saa sendte man inn en ny urinproeve og da slo det jammen meg ut med rikelig vekst av begge typene de maaler. Legen ringte meg og ba meg komme inn umiddelbart for aa faa antibiotika. (tror jeg faar litt ekstra oppfoelging fordi jeg har mistet 4 veldig tidlige spirer i uke 5 - og fordi man tenker at har jeg kommet saa langt, saa skal vi faa meg i maal.... =o) Herlig med den type oppfoelging) Naar man faar antibiotika (som man altsaa i Norge endelig SKAL ha naar man har GBS i skjeden) saa er det fordi babyen ikke skal bli smittet i foedselsforloepet - som igjen er det eneste mulige oeyeblikket den kan bli smittet. Naar man faar antibiotika underveis i svangerskapet, saa er det av to grunner: - man skal unngaa aa gaa i tidlig foedsel, spesielt ikke foede prematurt. - man skal dempe oppblomstring av infeksjonen, for aa stabilisere, antibiotikaen tar ikke bort streptokokkene, men demper altsaa toppen av infeksjonen. Dette er igjen fordi GBS streptokokker type B er en del av normalfloraen til 30% av norske damer. Saa.....jeg fikk altsaa en 10 dagers antibiotikakur i uke 34 som ikke tok toppen. Saa fikk jeg en ny 7 dagers og mer spesifikk kur i uke 37, som jeg naa i slutten av uke 38, leverte inn en urinproeve paa - for aa sjekke om kur 2 tok toppen av infeksjonen. Det faar jeg vite naar jeg er 40 uker gitt, og vet du hva? Jeg skal paa ny kur jeg, 40 uker gravid - vel og merke dersom ikke den forrige kuren tok toppen av infeksjonen, som altsaa er i urinveiene. Man vil ikke at jeg skal gaa over termin med en hissig infeksjon i urinveiene. At jeg har dette i skjeden, det tar intravenoes antibiotika under foedsel seg av. Det er ogsaa viktig at jeg er rask med aa komme til sykehuset dersom vannet gaar (men ikke saa viktig dersom foedselen starter med rier) fordi det da er "aapent" innover, og babyen er mer eksponert = da skal jeg paa antibiotika intravenoest ganske raskt. Legger til at jeg er ganske anti antibiotika i utgangspunktet og naa faar mer av dette enn jeg har tatt i hele mitt liv, men i noen tilfeller i livet saa er det ikke saa mye aa diskutere. Vil ogsaa si at jeg hoerer til paa Rikshospitalet, saa dette er Rikshospitalets retningslinjer, jeg har faatt inn i protokollen min at jeg SKAL ha intravenoes antibiotika, det er ikke noe som skal staa og falle paa hvem som er paa vakt eller noe saann. Som sagt, retningslinjene er nye i Norge og det er en bittebitteliten minisjanse for trist utfall som er grunnen til at de har kommet. 50% smitter nemlig babyen under foedsel, og 49-49,5% av disse klarer seg utmerket og det skjer ingen verdens ting. For de siste, og da snakker jeg altsaa om 0,5-1% AV de 50% som blir smittet, saa er altsaa diagosen for babyen av typen blodforgiftning, ymse alvorlige betenneler osv osv. MEN, ikke gaa videre og les paa nettet om dette, det er innlysende at de som har mistet barnet sitt - og de er veldig veldig faa som sagt - skriver mest om dette, forstaaelig nok. Men man vil ta forholdsregler, og det er ikke ofte Helsedirektoratet skriver 3 A4 sider med informasjon som ALLE med GBS skal faa av sin lege, sitat min lege.... Saa at man skjerper inn rutinene her er innlysende, for aa unngaa at fatale utfall forekommer, selv om det er ytterst sjelden altsaa. Man skal som gravid ikke vaere avhengig av aa gaa til en lege som er oppdatert, det skal nemlig legen vaere - print ut dette her, samt det Pernille skrev litt ovenfor, og ta det med til legen din dersom du ikke klarer huske alt.... =o) Masse lykke til, husk - det vil helst gaa godt! Jeg er ikke bekymret. Og husk at det er STOR forskjell paa GBS i skjeden (da skal man bare ha antibiotika under foedsel) og GBS i skjeden (da skal man altsaa ogsaa ha antibiotika underveis, samme hvor naer termin man er) Faar jeg en kur til, vil jeg vaere 40+0, likevel skal jeg paa kur. Og godt er det. Lykke lykke til! Det ordner seg nok, bare sjekk om du skal eller ikke skal paa kur i henhold til de nye retningslinjene.
2 fine små Skrevet 19. juli 2008 #9 Skrevet 19. juli 2008 Her rotet jeg det litt til: Og husk at det er STOR forskjell paa GBS i skjeden (da skal man bare ha antibiotika under foedsel) og GBS i U R I N E N (da skal man altsaa ogsaa ha antibiotika underveis, samme hvor naer termin man er)
Mor på Finnskogen Skrevet 28. juli 2008 #10 Skrevet 28. juli 2008 Min første, en gutt, døde 6 mnd gammel og obduksjonsrapporten konkluderte med gbs som dødsårsak. Min andre, en jente, ble syk tre dager etter fødselen og fikk antibiotika. Min tredje, også en jente, ble født mars 08 og er frisk som en fisk... Det ble ikke tatt noen prøver i svangerskapet, men jeg fikk antibiotika under fødselen. Er veldig forskjell på hvem du spør om hva som bør gjøres og hvor farlig det er. Lykke til...
2 fine små Skrevet 29. juli 2008 #11 Skrevet 29. juli 2008 Forferdelig trist aa hoere Mor paa Finnskogen. Slik jeg forstaar deg var det ikke noe antibiotika paa foerste mann som dessverre ikke klarte seg eller? Altsaa verken til deg i svangerskapet, under foedsel eller til han i etterkant? Paa nummer to fikk du heller ikke noe antibiotika under svangerskap/foedsel, men barnet klarte seg grunnet antibiotika etter foedsel? Og paa nr 3, fikk du noe antibiotika under svangerskap og/eller foedsel da? Haaper det er greit jeg spoer, foeler veldig med deg og forstaar GODT dine synspunkter i denne saken. Selv har jeg baade GBS i skjede (ergo faar jeg antibiotika under foedsel naa snart forestaaende) og saa har jeg hatt to infeksjoner i urin ogsaa i slutten av svangerskapet, begge ble jeg satt paa antibiotika for, den foerste kuren bare dempet mens den andre (eller restene av foerste infeksjon) forsvant godt med antibiotikakur nr to, som var mer spesifikk enn den foerste. Saa tok man tester av meg en uke etter ferdig kur nr 2, sendte dem til dyrking og de var helt negative, saa ingen infeksjon paa dager 40 uker gravid. Legen valgte aa ikke gi mer mer kurer da, siden dyrkede urinproever var helt rene etter to kurer, og jeg uansett skal ha antibiotika under foedselen. Jeg ser at jeg er utrolig heldig som er "fanget opp" her, faar behandling og har lege og sykehus som tar dette alvorlig. Det jeg lurer mest av alt paa er om du fikk noe behandling i forkant av foedsleen/under foedselen - da du gikk med nr 2 og 3, eller hvordan var det? Dersom du ikke vil svare, saa er det helt i orden. Haaper det er greit jeg spoer. Klem fra meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå