bønni Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 Hei. Jeg har i det siste fått vondt nederst i ryggen, rundt halebeinet og i rompa/øverst bak på lårene. Det er blitt slitsomt å ligge - det blir liksom så mye press på de områdene uansett hvordan jeg snur og vender meg. Det er liksom sånn "sliten-vondt" - kjennes som muskulateren er gjennomsliten, men ikke klarer å slappe av. Da blir det jo dårlig med søvn etterhvert ;-) Jeg tenker at det kanskje går an å trene eller gjøre noen øvelser for å styrke deler av mage/rygg/rompe og tenkte å snakke med en fysioterapeut etterhvert. Men kanskje det er noen her inne som har erfaring med noe tilsvarende? Glad for innspill! Er i 27+3 nå.
Gjest Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Hei. Har ik andre innspill enn at jeg har det samme. Er nå 24+3. Var på kino igår, og var ei pine å sitte seg igjennom 2 timer i kinostolen. Vondt i rompe og halebenområdet... Har kommet snikende i løpet av de siste 2 ukene..
bønni Skrevet 19. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2008 Au au. Vi får håpe at noen har noen kloke ord til oss da! Jeg titter innom senere i dag jeg. Får stikke ut å ordne litt ting - bevegelse er sikkert bra. Men er blitt så forkjøla og slapp at det blir nok mye inneligging i helga. Deilig med helg allikevel, ikke menina å syte for mye!! :-)
Sina med Sprellings Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har bare hatt vondt i halebeinet, ganske ille til tider. Har prøvd å sitte minst mulig, og stå og ligge mye, og det har hjulpet ganske bra. Nå er jeg heldig og kan heve og senke skrivebordet mitt på jobb, kanskje ikke alle som har denne muligheten. Nå har jeg vondt i ribbeina i stedet....
Girlygirl83 Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 Det kan jo være begynnende bekkenløsning. Jeg hadde slike smerter, men så gikk det over til symfysen i stedet. Har litt bekkenløsning der i følge legen min. For min del hjelper det å ta det med ro.
har blitt bleieskifter igjen Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Hei! Ganske vanlig at muskulaturen i setet får gjennomgå når man går gravid, pga at man får et nytt tyngdepunkt, dette kan man tøye men det er jo vanskelig når man får stor mage. Jeg ligger på siden og får min mann til å sette albuen med press i 40 sek mot rompa/setet, det gjør vondt men godt etterpå. Jeg kjenner disse smertene/vondtene spesielt de dagene hvor jeg har gått mye. Hvis det er vanskelig å finne en god stilling om natta kan du prøve å ligge på siden med en god pute mellom knærne, det synes jeg hjelper mye.
Gjest Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Enig i at å ligge på siden med ei pute mellom beina hjelper, det avlaster bekkenet og gjør at du får slappet litt bedre av enn om du ikke har den der. Jeg sover også med ei pute mellom beina om natta, selv når jeg ligger på ryggen -da legger jeg den under det ene låret og finner en god stilling som gjør at ikke all tyngden presser på ett sted baki der. Og det er nok bekkenløsning du kjenner! Har det samme selv, ikke så mye og ikke så mye vondt i lysken, men av-og-på-vondt lavt og langt inni hoftepartiet og halebeinet, pluss at jeg har fått låsning et par ganger (da klarer du ikke legge tyngde på foten på den siden det låser seg. Ikke godt!) Slike låsninger kan komme som julekvelden på kjerringa... det gjorde det på meg... Jeg var hos legen og fikk henvisning til fysioterapeut for bekkenløsning, tenkte at jeg kunne få hjelp med øvelser og tilrettelegging av trening som kunne hjelpe og forebygge. Fysioterapeuten jeg var hos har god erfaring med bekkenløsning hos gravide. Og det eneste som hjelper helt konkret mot dette, er å føde... dessverre! Det eneste du kan gjøre av øvelser som kan hjelpe litt, er å forsiktig tøye de dype muskelene i rompa (som nevnt over) og litt på sidene, siden disse strammer seg ekstra for å avlaste bekkenet som er løsere enn ellers. Kjenn etter, kanskje kjenner du at du er litt stivere og ømmere i muskulaturen enn vanlig? Tøy forsiktig, men ikke hvis du får vondt i bekkenet av det, da er det best å bare la det være det også. Ta deg heller et varmt bad eller dusj deg med varmt vann der du er stiv og øm, det skal også hjelpe musklene til å slappe litt mer av. Evt. kan du få litt behandling hos fysioterapeut i form av massasje som løser opp stive og ømme muskler. Det, pluss å "knekke" opp en evt. låsning, er det de kan gjøre for deg. Du har krav på gratis fysikalsk behandling under svangerskap og inntil 6 mnd etter fødselen (men det visste du kanskje? :-) Bekkenløsning er hormonelt og det eneste som hjelper når dette føles ille, er å ta det med ro. Fysio sa til meg at bekkenvondt er noe du ikke kan gå av deg eller trene bort. Finn en sitte/liggestilling som avlaster bekkenområdet så mye som mulig, og for all del slutt å gjør det som gjør at det blir vondt eller gjør vondten verre! Ellers anbefalte han helt lett trening hvis jeg absolutt ikke ville slutte med det sålenge jeg går gravid. Han sa det var ingen grunn til å stresse med trening sålenge jeg er gravid og plages med bekkenet, dette tar jeg kjapt igjen når ungen er født og kroppen så smått begynner å normalisere seg. Kroppen jobber jo litt mer enn vanlig når den er gravid, så det er nesten litt trening i seg selv. Noen vil kanskje trenge mer tilrettelagt trening etter fødselen hvis bekkenløsningen har vært tøff, ei venninne av meg måtte det. Det får du hjelp til. Trener du mye? Til min sorg ga fysioterapeuten meg totalforbud mot all form for knebøytrening... Og han anbefalte meg å vurdere svømming som alternativ til styrketrening utover i graviditeten. Uansett hvor flink man er til knebøyøvelser, vil man få trykk i bukhulen som kun har én utgang - ned i bekkenet. Da blir det bare verre, og det kan forverre bekkenløsningen mer enn det kanskje ville blitt ellers. Så du kan altså trene bekkenet verre, men ikke bedre... Og når jeg tenker etter, var det etter slik trening jeg fikk låsningen første gangen... Tenk deg, jeg hadde vært og trent og dro på butikken rett derfra, og "klikk", der stod jeg og klarte ikke gå! Gjett om jeg var glad for at kjæresten min var med og hjalp meg å hinke ut i bilen... Glad og forbanna... Ellers anbefalte fysioterapeuten at jeg rørte meg mest mulig normalt i hverdagen. Å reise seg opp med samla bein, inn og ut av bilen opp og ned trapper etc, kan virke som gode råd, men det kan resultere i at du blir verre siden du da belaster musklene i bekkenområdet mer ensidig og bruker enkelte muskler mer enn andre. Når du da blir skikkelig sliten i de du bruker hele tiden, blir det enda verre å ta i bruk de som har blitt isolert og lite brukt. Men igjen, unngå det du kjenner spesifikt at du får mer vondt av, og prøv deg litt fram med forskjellige bevegelser/belastninger før du gir jernet. Oj, dette ble litt langt... Lykke til!
frøet76 Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har også vondt i halebeinet når jeg ligger, men også når jeg går- mest da faktisk. Det kan også låse seg slik at jeg ikke klarer å gå mer. Men fysioterapeuten sier det ikke er bekkenløsning, dette fordi jeg hadde det før graviditeten også, men jeg er blitt mye verre etter at jeg ble gravid. vet altså ikke hva det er, men må vente med ytterligere utredning til etter at ungen er født. Fysiot. lar meg likevel gå til behandling med andre som har bekkenløsning- div. øvelser- fordi smertene er lignende. Fikk ihvertfall beskjed om å prøve å unngå å ligge hardt, og belaste det vonde området minst mulig utover den treningen hun anbefaler på det "kurset"jeg går på. Men kanskje litt massasje rundt halebeinet/rumpen kan hjelpe for å løse opp harde muskler.
bønni Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. juli 2008 Takk for innspill og kommentarer. Jeg skal prøve å gjøre litt uttøyningsøvelser framover, tror det har noe for seg! Ellers har jeg også funnet ut at jeg synes det hjelper hvis jeg legger meg med noen store, myke puter under magen, sånn at jeg orker å ligge mest mulig forovertippet sånn at magen ikke hviler mot ryggen i det hele tatt. (Ligge helt på magen klarer jeg jo slett ikke lenger...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå