Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kviet meg egentlig litt for å skrive fødebrev. Det er jo så travelt St Olavs nå at jeg ser for meg at jordmødrene kommer til å le meg midt i trynet når jeg kommer tuslende med et ark "instrukser", når de ikke har tid til annet enn å løpe mellom rommene uansett.

Meen så er det jo sånn at jeg HAR jo faktisk endel konkrete ønsker, så det skader vel ikke å putte dem sammen med helsekortet mitt, i tilfelle en snill sjel orker å lese det.

Høres dette greit ut? Vil gjøre det så enkelt og kort som mulig, for å øke sjansene for at de faktisk tar hensyn til det som står der.

Ønsker og behov omkring fødselen og barseloppholdet:

* Ønsker å ha så få tilstede som mulig, og helst kvinner

- Vil være tildekt nedentil

* Ønsker en så aktiv og naturlig fødsel som mulig

- Epidural eller annen medisinsk smertelindring hvis behov, men er i utgangspunktet redd for sprøyter

* Er veldig redd for å revne

- Ønsker forslag til stillinger som gir minst mulig risiko for revning, men vil velge stilling selv

- Ønsker klare instrukser fra jordmor angående når presse/ikke presse, samt hjelp til ”det finske grepet”

- Vil bli klippet dersom behov, selvsagt helst med bedøvelse

- Vil ikke vite om klippingen i forkant, og vil ikke se saksen

* Har veldig lyst til å lykkes med ammingen, og ønsker derfor hjelp til å mestre det

* Ved evt KS ønsker jeg å være våken og ha med samboer dersom mulig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var da relativt beskjedne krav, så kan ikke tenke meg at noen reagerer negativt! Kjenner meg litt igjen ndg det med å ikke ville se saksen.. Eller andre instrumenter for den saks skyld. Gjorde et gynekologisk inngrep i lokalbedøvelse en gang der gynekologen absolutt skulle vise meg alle instrumentene, nåler han skulle bruke etc. Ga seg ikke før jeg lukket øynene, he he.

Lykke til!

Skrevet

Dette synes jeg var veldig fine instrukser!

Skrevet

Enkelt og greit det, mine "krav" er ikke like beskjedne akkurat, he he.

Det eneste jeg reagert på som vel kan bli litt vanskelig å gjennomføre er det ang. klipping.

De kan vel ikke sette bedøvelse uten at du er klar over det, og da vet du jo automatisk om klippingen i forkant.........

Bare en liten tanke :o)

Skrevet

Det er det punktet ang klipping jeg er mest usikker på, fordi jeg vet ikke hvordan praksisen er. Har hørt at man _skal_ bedøve først, men at man ofte lar være for å spare tid. Jeg vil selvsagt helst ha bedøvelse først, og da er det ikke så farlig om jeg vet at de klipper, for de kjenner jeg det jo ikke. Men om de må klippe, og jeg vet at de ikke har bedøvd, vil jeg ikke vite det.

Har forøvrig hørt at det er lyden som er verst, så kanskje det er best å få vite det først, så jeg kan be samboeren min rope litt for å overdøve det? :-P

Skrevet

Da skriver du nøyaktig det du skrev her. Er ikke så nøye om det blir kort og perfekt språk så lenge de skjønner akkurat hva du føler.

Men det er som du sier til slutt lyden som skal være det verste, det har jeg hørt også. Klippinga kjenner en minimalt av siden huden er så strekt og øm allerede.......vistnok, men jeg aner ikke.

Jeg skaa iallfell holdes for ørene hvis jeg skal klippes, og vil ikke se saksa.

Skrevet

Ja, det viktigste er kanskje at de forstår hva jeg mener, så får jeg heller strekke det over et par ekstra linjer.

Er det noen her som vil dele noen av punktene sine, i tilfelle jeg har glemt noe som jeg egentlig har en mening om hvordan jeg ønsker det?

Skrevet

Du kan få et av punktene mine:

- Den som maser om pusteteknikk går på hode og ræva ut av vinduet.....

Skrevet

Ble ikke klippet selv sist, men det sies at vanligvis klipper de på toppen av en pressri og da kjenner man ingenting.

Dessuten finnes det bedøvende spray de kan bruke istedenfor lokal sprøytebedøvelse, så dette kan de gjøre uten at du merker det.

Tror ikke du skal bekymre deg. Brevet er kort og konsist, så ta det med deg du. Bare husk at fødselen blir stort sett aldri slik man tror eller tenker. Ta tingene som de kommer, det er det beste rpådet jeg kan gi deg!

Skrevet

søstera mi ble klippa, og mente det var det værste med hele fødselen sa ho.. fikk ikke bedøvelse, og ble klippa pga de måtte ta han med tang da riene gav seg litt og han hang fast..

Så bedøvelse til meg om klipping blir aktuelt ;o)

Likte forresten krava, og har tenkt å skrive noen ord selv. Ikke dumt at det var kort og konsist og stikkordsforma.. :o)

Skrevet

jeg ble klippet forrige gang. jeg var begynt å revne så det sved som F....., så klippingen kjente jeg ingenting til. det opplevdes bare som befriende. fikk ingen smertestillende i forkant av klippet. gruer ikke om jeg må klippes en gang til.

men må nevnes at jeg var glad jeg ikke så saksa i forkant. jordmor klipte uten å informere meg, og det er jeg glad for, for da var det overstått før jeg ante at det hadde skjedd. så jeg merket overhodet ingenting.

Skrevet

Det eneste jeg tror de ikke kan love til 100% å ta hensyn til, er ønsket om å være våken og ha med sambo ved evt KS. Kommer an på når og hvorfor du skulle trenge KS. Håper du slipper det da, det er jo ikke særlig vanlig at det må gå SÅ fort. Men hvis det virkelig haster så har du oftest ikke annet valg enn å få narkose, og da får ikke sambo være med. Resten av kravene så jo helt greie ut synes nå jeg... Det er jo ingen som ønsker å klippes hvis de ikke må f.eks.

Skrevet

Fint med kort og konsist - det øker kanskje sjansen for at de leser det hvis de har det travelt:-9 Jeg skrev laaangt og jeg tviler egentlig på at noen leste det... Men det gjorde ikke å så mye egentlig. For jeg skrev masse tull fordi jeg hadde jo ikke født før og ante ikke hva jeg gikk til, liksom.

Men - tenk litt på studenter - hvorvidt du er positiv eller negativ til at det er studenter til stede, enten i observasjon eller som utøvende under veiledning. Det er helt greit å reservere seg mot det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...