Gå til innhold

Jeg kom inn på sykepleien!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er 5,5 mnd på vei da studiet starter....

Verst blir det kanskje økonomisk... må jo jobbe litt i helgene så jeg får rett til svangerskapspenger, men da blir det kanskje problemer med studielånet???

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:

Jeg vet ikke for sikkert jeg, men jeg ble gravid da jeg gikk på høyskole. Jeg fikk da svangerskapspenger av Lånekassen. Er egne regler for dette der inne. Fikk ingenting av NAV utenom engangsstøtten. Sjekk dette på lånekassen sine sider. De regnet ut hvor mye jeg fikk i mnd i forhold til hvor mye mannen tjente i mnd. Sjekk lånekassen.no. Håper du finner ut av det..

Skrevet

Ja, i følge nav har jeg rett på svangerskapspenger derfra hvis jeg har jobbet 6 av de siste 10 månedene før fødselen... men da må jeg jobbe til og med 2. september. Skolen begynner 19. august. Hvis ikke det teller med litt mindre stillingsbrøk de to ukene etter at skolen begynner, da...

Skjønte ikke helt hvor mye jeg kan tjene ift lånekassa og hva som skjer med lån/ evt stipend om jeg tjener for mye...

Skrevet

Nei det er ikke enkelt slike ting.. Jeg skjønner langt fra alt jeg heller. Du kan kanskje få til en avtale slik at NAV betaler det du har gjort rett på der. Så betaler lånekassen resten?? Grunnen til at jeg fikk bare fra den ene, var at jeg var student med lån og stipend, noe du blir etterhvert.. Hvis du skjønner. Men både nav og lånekassen er jo staten begge to, så skal vel være noe som kan gjøre at du får det du har rett på? Jobber du fult nå? Kanskje skolen kan telle som fult? Er jo ikke mange dagene du mangler da for å jobbe det du må i forhold til nav..

Skrevet

Jeg jobber nesten 110 % nå og har gjort det de siste 4 månedene. Har opparbeidet meg et godt lønnsgrunnlag for svangerskapspenger, så det MÅ jeg bare beholde. Får vel kanskje ikke noe støtte fra lånekassa under permisjonen, det ville nesten vært å misbruke ordningen, he he... er bare glad om jeg får permisjon ett år fra studiet og klarer å fullføre 1. termin:-)

Må nok høre med nav om deltidsjobbinga kan telle. Står jo bare at du må ha vært i jobb i 6 av de siste 10 mnd før fødsel.

Skrevet

Når jeg så du hadde kommet inn allerede så måtte jeg jo sjekke hvordan det sto til med søknaden min.. Og jeg hadde også kommet inn.. På Internasjonal Markedsføring da :)

Men hva gjelder lånekassen så tror jeg ikke vi får noe derifra - for du har vel termin i november du også da!? Sånn kjapt i hodet så mener jeg det, og for å få noe fra lånekassen så må man ha hatt rett på stipend/lån de siste 6mnd før fødselen. Så har du gått vgs frem til sommeren så er du innafor - har du derimot jobbet så er du ikke. Det er sånn jeg har forstått det i allefall... Men tror du får fra NAV - det står ingenting om at du må ha full stillingsprosent - men at du må hatt jobb 6 av de siste ti mnd før fødselen og tjent over en halv G (ca 34000kr tror jeg). Da er det også noe greier om at hvis du er vikar så må det ikke gå over 14 dager mellom hver vakt., Men det lureste er sikkert og ringe både nav og lånekassen - så er du sikker :)

Lykke til med studiene - jeg gleeeeeder meg til å begynne på mine :D

Skrevet

Det ser ut til at jeg oppfyller kravene fra nav, da. Jeg har ikke termin før 25 des. så hvis jeg føder på termin, er jeg innenfor jobbkravet sånn tidsmessig den dagen skolen begynner, så da spørs det hvor firkanta de er på akkurat fødselsdato, da...man vet jo ikke om man går på overtid...???

Reglene til nav og lånekassa er nok nøye regulert slik at man ikke skal kunne benytte seg av begge mulighetene, ser det ut til;-)

Lykke til du også, lille spira!

Skrevet

Da var ikke regnekunnskapene mine helt på topp allikevel :P haha.. Og jeg som skal ha matte en tredjedel av første semester ;)

De regner vel ut ifra termindatoen tror jeg - siden alle søknader og sånn går ut ifra den i allefall :)

Skrevet

Er ferdig med førsteåret på sykepleien nå, og håper på å få fullført et semester til før junior kommer(har samme termin som deg). Har pratet med NAV og har i likhet med deg krav på penger derfra siden jeg har jobbet i tillegg til skolen. Har også sjekket reglene til lånekassen, og funnet ut at jeg kan ta permisjon i 42 uker og under denne få utbetalt det jeg ellers får i mnd(har til vanlig fullt lån og stipend, utgjør ca.6200 i mnd+1 større beløp ved semesterstart)som rent stipend. Noen har i tillegg krav på fødsels- og forsørgerstipend, men dette kommer litt an på samboers/BF inntekt o. l.

Men her gjelder også det at du må ha hatt krav på lån/stipend 6 av de 10 siste mnd, så vet ikke om du kommer innenfor grensen.. men ta kontakt med lånekassa, så får du et helt rett svar.. håper det ordner seg=)

Skrevet

skal igang med siste året på sykepl. Har termin 18.02

Fødsels- stipend fra lånekassen på 9800 ca får jeg i mnd.

Men det opphører og går tilbake ( 6200 ca )den mnd jeg begynner på skolen året etter igjen..

Er det ikke slik for alle da... ?

Fikk opp den summen når jeg søkte om stipend nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...