Sjokoladefrik Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 Har en på 2 år og 3 mnd som alltid har krevd mye oppmerksomhet - og fått det. Det har selvfølgelig resultert i at han er innmari dårlig til å leke på egen hånd. Nå skal han bli storebror, og det hadde vært fint om han kunne holde på litt alene! Men han roter stort sett bare utover alle lekene sine, og kommer sutrende og spør -hva skal jeg gjøre nå da? Leker en stund med togbanen sin, kan sitte litt med bøker, og pusle litt rundt, men ikke lenge av gangen. Må jeg kjøpe masse interessante leker, eller hva er det jeg kan gjøre for å venne han på å leke mer selvstendig? Hvor mye kan jeg egentlig forvente at en 2åring holder på alene??
Gjest Skrevet 18. juli 2008 #2 Skrevet 18. juli 2008 Her går det i fotball og biler! Han blar også litt i bøker.. Vi har bevisst latt barna måtte leke litt på egenhånd nettopp for å unngå at vi må aktivisere dem hele tiden. Når han leker med fotballene sine er han opptatt i evigheter =) Det vi har gjort er at vi lar han få ha lekekrok i stua. Da ser vi han hele tiden, men samtidig får han pusle litt rundt på egenhånd. Han er forresten 22 mnd, men har lekt på egenhånd siden han begynte å bevege seg rundt. Mitt tips til dere er å følge litt med på reaksjonen han har til div. barnetv-figurer o.l.. Er det noe han er spesielt opptatt av, kan dere kjøpe litt leker ut ifra det? Lykke til da=)
moder3 Skrevet 18. juli 2008 #3 Skrevet 18. juli 2008 Lillejenta her er to i oktober. Hun leker med dukker, klistremerker, roter ut av kjøkkenskapene og kan leke ei god stund med det hun finner der (hun fikk f.eks ta strykejernet ut av skapet en dag og brukte det som hund, hehe), setter seg i gangen og kler av og på seg sko, tegner, hopper på trampoline, disser, klatrer.. Hun er egentlig veldig flink til å holde på selv, men må selvfølgelig voktes GODT over da hun er veldig aktiv.. Har sikkert mye med at hun er nr 2. Førstejenta mi måtte aktiviseres hele tida, og er fortsatt litt slik at hun ikke "gidder" å finne på selv.. Her har det har i allefall ikke noe å gjøre med lekene. Holder på å flytte nå, og merker ingen forskjell på aktivitetene disse ukene hvor vi ikke har hatt mer enn èn bærepose med leker igjen i huset. Lekene er over hodet ikke etterspurt verken fra hun på 4 eller minsta på snart 2..
Gjest Skrevet 18. juli 2008 #4 Skrevet 18. juli 2008 Sønnen min er 2 år og er ganske så flink til å aktivisere seg selv. Sambo er snekker, så lillegutt elsker alt som har med verktøy og Byggmester Bob å gjøre. Han har et verkstedbord med drill, hammer, spikre, skruer, arbeidslys +++++ og det elsker han å drive på med. Han har også en elektrisk motorsykkel som er kjøpt på biltema for 299,- og den kjører han masse rundt med. Ellers er det moro med ball, biler, bygge togbane, bygge med klosser og lage mat med kjøkkenutstyr som han har. Bøker er bare morsomt i perioder. Har en haug med bøker, men sjeldent han gidder å se i de.
allegodetingertre Skrevet 18. juli 2008 #5 Skrevet 18. juli 2008 Da hun var to år gikk det mye i duplo (nå er hun 3.5 år og leker enda mer med duplo), fisher price bilgarasje, dukke og vogn (mest trilling), puslespill (elsket å pusle) og lekekjøkkenet sitt.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Jenta mi leker med dokker, togbane, koppestell, tegner, maler, modelleire, leser bøker, legger puslespill:)
petiteM's Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Ikke noe kløpper til å leke alene jenta vår på 2 år og 3mnd heller. Det gøyeste er dukker/bamser ut og inn av vogn og seng, og dertil av om på med tepper. Dettsuten kan hun gjerne lage mat/dekke til kaffeselskap en god stund. Tegning og bøker er gøy i kortere perioder. Det samme er duplo og klosser. Aller helst vil hun involvere oss i leken, men når vi er utendørs kan hun godt løpe frem og tilbake på lekeplassen eller i hagen på egenhånd mens vi får litt "pause".
mor_til_2_84 Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 Du sier ikke noe om hvordan dere bor, men her hos oss er guttungen på 2 år stort sett ute og leker. Elsker sandkassen og sklien sin. Og så har han en trillebår som er veldig stas. Gutten min er veldig flink til å leke selvstendig. Men hvis han først begynner å mase om oppmerksomhet, er han lett å avlede igjen. Jeg kan f.eks spørre han om han kanskje vil ta med traktoren på trilletur i trillebåren, eller om han kan prøve å se om lastebilen klarer å kjøre ned sklia. Er det fint vær, henter jeg ofte en 10 liters bøtte med vann. Da kan han stå i evigheter og fylle kopper og skåler med vann, frem og tilbake. Eller han kan rusle hit og dit og vanne hekken. he he. (praktisk liten fyr) Har han først fått en rutine på å kreve mye oppmerksomhet, så er det viktig at dere gir masse ros når han ordner på egenhånd. Forteller at han er en flink, stor gutt osv. Tror igrunn ikke du trenger å kjøpe inn så fantastisk mye leker, for unger kan ha det utrolig gøy, med veldig lite.
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 19. juli 2008 #9 Skrevet 19. juli 2008 Jenta mi på 2,5 år elsker bøker...hun kan sitte og bla i dem lenge, mens hun snakker for seg selv. Hun er blitt skikkelig flink med pusslespill, og har seks forskjellige pusslespill. Hver kveld skal hun pussle Hakkebakkeskogen(35 brikker)!! Hun er også veldig på å tegne og male...(men maling er forbeholdt stunder der vi kan sitte sammen med henne). Så går det litt i duplo, babydokke, klistremerker og Kaptein Sabeltann. Ellers er hun veldig glad i å være ute, men vi må være ute med henne, siden vi bor i tettbygd strøk, og hun stikker av gårde. Ute liker hun å sykle på trehjulssykkel, spille ball, lete etter marihøner og å leke i sandkassen.
Mamma mjaua Skrevet 19. juli 2008 #10 Skrevet 19. juli 2008 min lillesøster på 2 år leker med dukker, barnevogner, sånn kjøkkenlekegreie, vesker, sko, kjoler, i sandkassen, hoppe på trampoline osv. vet ikke alt, siden jeg er ikke på besøk så ofte så ofte, bare ca 3 ganger i uken(jeg har ikke bil, så må ta banen og det er litt stress:P)
Lille Lu Skrevet 20. juli 2008 #11 Skrevet 20. juli 2008 Jenta mi er 2,5 år, og det varierer veldig hva hun synes er interessant å holde på med. Vi kjøpte en Brio komfyr og noe kokekar og matlagingsgreier for en stund siden, og den var lenge veeeldig interessant. Nå kan det gå dager uten at hun leker med den i det hele tatt. Akkurat nå er det maling og klipping som er det store. Første dagen etter vi hadde kjøpt saks og malerskrin satt hun dypt konsentrert i flere timer med dette. Hun er ellers mest glad i å være ute egentlig, men med en høygravid mamma som ikke orker så mye og ferie fra bhg blir det dessverre litt mye tv-titting og inne aktiviteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå