Gå til innhold

Dere med litt større barn (4-5 år +)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann er 5,5 år og vi har merket en stor endring her i det siste med barn som kommer å ringer på døren og vil ha ham ut for å leke eller vil komme inn. Her vi bor er det få barn på hans alder, faktisk ingen, men det er noen som er litt eldre (og yngre, men de kommer ikke) og så kommer det av og til unger som er på besøk hos besteforeldre ol.

Jeg er ikke helt vandt med dette og lurer bare litt på hva som er vanlig å gjøre. Altså når er det egentlig greit å si at en ikke vil ha andre barn inne? Kan man gjøre forskjell (si ja til noen og ikke andre)? Hva gjør dere når et barn som har fått komme inn er småfrekk, ikke leker med barnet ditt og bare med lekene til barnet?

Jeg synes dette er utrolig vanskelig av og til jeg. F.eks har jeg ikke lyst å ha andre barn her når vi skal spise, og av og til ringer de på kanskje 10-15 minutter før maten er klar. Hva da? Hva gjør dere? Får de være inne de 10-15 minuttene da og så må du ut? Hva når det kommer et barn å ringer på og dere alt har en inne og synes det er (mer enn) nok? "Må" en ta inn alle? Eller hva når deres eget barn sier "bare kom inn!" etter du nettopp sa før han åpnet at vi skulle ikke ha noen inne nå? Uff, mye nytt å holde rede på dette her, hehe... Har følt meg SÅ slem i dag ovenfor en gutt på 7 år som kom flere ganger, men alltid på galt tidspunkt og som jeg synes er litt frekk og bare vil leke med lekene og ikke med ungene liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså slem fordi jeg hele tiden måtte si nei, eller kaste ham ut etter en kort stund fordi vi skulle spise, mini skulle sove osv.

Skrevet

Det er greit når som helst å si at en ikke vil ha barn inne - men det bør være det samme hvem det er. Kanskje bør en heller prøve å veilede litt i leiken, hjelpe til så de finner på noe koselig å gjøre sammen?

Et skikkelig godt alternativ er jo å si at dersom de ønsker å leike sammen, kan de være ute.

Ellers har jeg tro på å si til 7-åringen (evt avtale med foreldrene) at dessverre passer det ikke i dag, men du kan gjerne komme en tur på torsdag etter middagen...

Skrevet

Ja jeg har prøvd dette, altså si at han må si det ikke passer, men når barnet står utenfor og trygler, så klarer ikke han å motstå det og sier enten at de kan komme inn likevel eller begynner å mase på meg han også. Synes det er vanskelig å si nei jeg da, men gjør det likevel.

Hva gjør du om dere har en inne da og det kommer en til men du synes det er nok? Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er overrikelig med mine egne 3 + 1 inne når jeg er alene med barna, speiselt hvis barnet som er inne ikke er noe flink å leke seg.

Skrevet

Kanskje er det bedre at du sier fra? Lettere for han å forholde seg til at en voksen sier nei, muligens?

Når de er 3 er det best at de går ut :-)

Skrevet

Jeg sender ungene hjem når vi skal spise, ellers har vi gjerne besøk hele dagen...og jeg har mer enn nok med mine egne 3 små barn =P Deilig med litt pause fra andres barn innimellom. Er de frekke, snakker jeg til dem - godtar ikke hva som helst i vårt hus. Kan de ikke oppføre seg får de gå ut. Om det ikke passer(feks vi skal ete snart) sier jeg bare at det ikke passer. Får ikke dårlig samvittighet =P

Skrevet

Ja det er lettest :-) Men det er ikke alltid jeg har mulighet, de har det med å komme akkurat når jeg må bli stående ved komfyren og røre i sausen, er midt i et bleieskift på mini osv og ikke kan gå fra. Kanskje de er utstyrt med sensorer? Hehe... Ikke alltid de vil ut de som alt er inne og vil ikke kaste ut mitt eget barn heller liksom, spesielt ikke siden han ikke har eller kan klokken og det kanskje bare er 20-30 minutter til jeg vil ha ham inne igjen.

Men tusen takk for svar, er veldig greit å se hva andre gjør!

Skrevet

Dersom det bare er 10 min til vi skal spise, sier jeg at de må komme tilbake om en stund, så kan de leke etter at vi har spist. Dersom det er flere barn sammen, tar jeg inn hele gjengen. Synes ikke at en skal holde noen utenfor. Dersom et barn er "frekt" synes jeg det er bedre å kanskje leke litt sammen med dem og "veilede" i leken, som noen andre også sier over her.

Ellers så sier jeg ofte at det ikke passer at det kommer inn noen, og det aksepterer de. Og dersom det er fint vær ute, så synes jeg de kan leke ute!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...