Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å unngå tunge løft så godt jeg kan, men glemmer meg innimellom og tar noen løft på jobb eller handler alt for mye mat så bæreposene blir veeeldig tunge. Kan det være farlig for babyen når jeg løfter tungt, eller er det "bare" min egen rygg det går utover? Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var litt usikker på det her jeg også, så jeg spurte jordmor. og hun sa at det kan i noen tilfeller gjøre så morkaka løsner.... ble litt skremt, og har vært veldig forsiktig etter det :)

masse lykke til med svangerskapet... hvor langt er du på vei?

Skrevet

oi det hørtes jo veldig skummelt ut da :/ burde vel være ekstra forsiktig da ja... Jeg er 19+6 i dag.

Skrevet

så moro :) er 22+3 her.... hvor er du ifra?

Skrevet

HeI!

Jeg kjører ambulanse og i sist svangerskap kjørte jeg til uke 26. løftet tungt hver gang jeg var på jobb, gikk ut i sykemelding p.g.a bekkenløsning. Denne gangen er jeg ikke i jobb, da bekkenløsningen er der enda.

mangen av dem som jobber på ambulansen jobber fram til permisjon, de får litt avbelastning med å ha lærling med deg, men det blir mange tunge løft for det. Så noen bæreposer av og til gjør nok ingen ting.

Man vil få bedskjed av lege/jordmor som har ansvar for svangerskapskontrollen når evt man skal ungå dette.

Men p.g.a tyngdepnkte flyttes er det mangen som sliter med ryggen og derfor sliter mere under svangerskapet enn andre. Nå er enkelte yrkesgrupper bedre grunnlag for tunge løft enn andre som gjør det av og til. Vi trener styrke min 2 ganger i uken i tillegg til all den løftingen som er gjennom jobben.

Sliter det på ryggen eller du merker sterke kynner ved tunge løft, skal man unngå dette.

Skrevet

isj, jeg løfter masse! føler ikke at det gjør noe - prøver å oppføre meg så normalt som mulig, men hvis morkaka kan løsne (?) bør jeg jo kanskje ikke.

Skrevet

det jeg fikk vite hvertfall.... noen andre som har mer peiling på det her?

Skrevet

jeg er veldig forsiktig med å løfte tungt.

En va grunnene er at jeg mest sannsynlig begynte svangerskapet med to babyer i magen. Nå er det bare en der.

en annen grunn er at jeg bar noen tunge benker i barnehagen for en tid tilbake, og dagen etter begynte jeg å blø.. Så redd for å løfte tungt igjen..

Men alt er fint med babyen min da:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...