bezzy Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 fått konstanter kort livmorhals (2cm) er i veke snart 27. Nokon andre me samme eller liknande situasjon?? Skal ta da mest mulig me ro, til ny kontroll tirsdag. Er det da forandring so blir det sikkert sjukehusinnleggelse. Men ha lest andre plasser at det er dei som ha hatt kort livmorhals heile svangerskapet og ha gått til termin dato:) er det nokon her som har erfaring me dette og kan gi me noko oppmuntring:) Men legane på haukeland seier til meg at eg skal slappe heilt av detta går nok bra, heldivis at eg er komme so langt som eg er. Klem:)
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 18. juli 2008 #2 Skrevet 18. juli 2008 Hei.. jeg lurer også på det samme.. men jeg har ei venninne som også har hatt dette, og hun måtte ligge fra uke 25 og ut... ( Får håpe vi slipper dette, har selv vært inne å fjernet en bit av livmorhalsen to ganger.. så er veldig spent selv ja.. uff.. Ønsker deg lykke til!!! kleem Er 14 uker jeg nå...
HH72 Skrevet 18. juli 2008 #3 Skrevet 18. juli 2008 Jeg har ikke noe peiling på dette dessverre, men kan jeg spørre hvordan de kom på å sjekke deg? Min tante hadde samme problem uten at det var noen kjent grunn til det, de passet veldig på henne men hun gikk til termin og fikk en frisk gutt, så alt gikk bra tilslutt. Jeg ligner veldig på henne og er derfor ørlite bekymret for dette. Lykke til!
MammaTil Hjertebarn+1 gutt til Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 Jeg fikk kort livmorhals i forrige svangerskap pga kynnere. I uke 30 var den 1,8 cm. Det de gjorde da, var å sette på en "gummiring" på livmorhalsen, som skulle holde den lukket. Cerslage kallte de det. Var kjempe fort gjort å helt smertefritt. Dette fungerte bra. I uke 37 ble den tatt av. Jeg fikk beskjed om at babyen kom til å komme ganske kjapt da. Men jeg gikk helt til 2 dager over termin. Er det kynnere eller noe inngrep som gjør at du har kort livmorhals eller? Jeg ble ikke lagt inn på sykehus, men fikk beskjed om å ta det med ro, å gikk ofte på kontroll på sykehuset
bezzy Skrevet 19. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2008 kynnera har eg vert plaga me heile svangerskapet, men er ikkje det som er årsaken trur eg. Har dei vertfall ikkje sagt noko om. Dei vurderte å legge inn cerslage som du fekk men dei meinte at det kunne gjere vondt verre med at det kan før til infeksjon eller sette igang rier. So eg skal gå til tette kontroller. Neste er på tirsdag, so er veeeeldig spent. Har fått besked om å ta da me ro og ikkje løfte, gå for masse osv... so ligg for det meste i ro på sofaen. Grunnen til at dei fant ut av det er at eg mista tvillingane mine ved forje svangerskap pga tidlig vannavgang. Guten min mista eg i veke 22 og jenta mi 23. So derfor blir eg fulgt opp me tette kontroller. Men alt har sett flott ut til no sist kontroll da det viste seg at livmorhalsen var 2cm. Men uten at han trykte på magen var den 3.5 cm som seies at er slik det skal vere, men nmår han la press på magen so minka den til 2 cm. So slik eg ha forstått det so er eg ikkjeinn i noko kritisk stadie enno. Gutten min viser seg å vere ganske stor for "alderen" viste seg at han er 1063 gram, so det er ein bra ting da. At han veks godt. Men håper no han ha tenkt å holde seg i magen min ei good stund enno. So godt å høre at da gjek so fint me deg mammatilhjertebarn+guttimagen:) Kjekt å høre at da ikje treng å vere noko alvorlig ved slikt og. Håper at eg får vere heime og slepp å inn på sjukehus å ligg der..da vil vertfall tida gå seint. Men uansett so er det viktigaste at han held seg her inni. Klem til dokke
MammaTil Hjertebarn+1 gutt til Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Off det var trist å høre. Har gått igjennom masse du.. Ønsker deg masse lykke til!! Stor klem
tcbt Skrevet 25. juli 2008 #7 Skrevet 25. juli 2008 Ja hei jeg har samme problem som deg min er også 2 cm og jeg er 26 uker nå har fått beskjed om å ta det med ro. Jeg fikk vite dette for snart 3 uker siden har vært på kontroll 2 ganger siden jeg fikk vite det,den har ikke gått ned de siste 2 ukene og kan gjerne vare hele svangerskapet ut,men det er veldig viktig at du tar det med ro.jeg ligger for det meste på sofaen er oppe og smører meg en brødskivet og sånn da. Men derfor du skal være for det meste liggende er for å minske presset der nede. Jeg er også veldig bekymret og redd for fortidlig fødsel, så jeg ser fram til å komme meg til uke 27 da skal et foster være levedyktig. Hilsen ei som er veldig redd og bekymret.
høst1979 Skrevet 25. juli 2008 #8 Skrevet 25. juli 2008 Hvor lang skal livmorhalsen være i et "normalt" svangerskap?
bezzy Skrevet 25. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. juli 2008 Hei til deg:) Nesten litt "kjekt" at det er nokon andre i minn situasjon. Var på kontrol igjen tirsdag som var, 2 kontrollen etter dei fann ut eg hadde kort livmorhals, var ingen forandringer. Heldivis:) So vart sendt heim igjen me samme besked som sist om å ta det med ro . Og at det eg hadde gjort forje veke kunne eg fortsette me denna veka, Dvs eg står opp og lager meg frukost, dusjer, går til og fra rom for å hente ting og tang, henter meg mat som du seier, men sitt/ligg mest på sofaen. Er kjedlig i dette fine været, men takler ikkje varmen uansett, so kan like godt holde meg inne me air condition på fult:) Skal på ny kontroll tirsdag som kjem, blir spennande. Ein livmorhals skal vere 3,5-4cm normalt sett. Eg er no 27+5. Korleis er det me deg da? detta skal gå bra:) Har dei hatt vekstkontroll av babyen din??kor stor var den?? Skal ta ny kontroll av den tirsdag, blir spennende å sjå kor masse han ha vokse på 14 dager:)
Heihvordetgår Skrevet 25. juli 2008 #10 Skrevet 25. juli 2008 Jeg hadde for kort livmorhals i forrige svangerskap og ble innlagt i uke 32. Jeg født i uke 36. Har spurt legen om oppfølging av dette i dette svangerskapet også, men skal ikke på en slik sjekk før i midten av august, og da vil jeg være i uke 29, synes det egentlig er litt i seneste laget. Har vurdert om jeg skal ta kontakt med legen og pushe på litt til nå, for jeg synes å merke den samme tendensen som sist. Grunnen til at det ble oppdaget sist var at slimproppen gikk. Har/hadde ikke kynnere, men et veldig nedpress til tider.
bezzy Skrevet 25. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. juli 2008 kor lang var livmorhalsen din sist da? syns det var rart dei ikkje sjekker det før, so det hadde eg villa forlangt at dei skulle...
Heihvordetgår Skrevet 26. juli 2008 #12 Skrevet 26. juli 2008 Jeg husker ikke så nøyaktig, men mener den lå rundt 1,8. De tar det vel ikke så alvorlig siden jeg ikke fødte så alt for tidlig kanskje?
bezzy Skrevet 26. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 26. juli 2008 det kan det jo være. Dei veit nok kva dei driver med, so du kan nokk slappe av. Men eg hadde tatt det me ro. Men syns det var rart at du vart innlagt i veke32?? når du var komme so langt likso. Når eg er komme til veke 32 kan eg begynne med litt meir aktivitet har eg fått besked om:) Men alle leger tenker vel ulikt. Men kor lenge låg du innlagt da? fra 32-36? klem
Heihvordetgår Skrevet 26. juli 2008 #14 Skrevet 26. juli 2008 Jeg var bare innlagt en uke. Fikk modningssprøyte for lungene til lillemann. Ble sluppet ut med streng beskjd om å holde meg i ro, noe jeg ikke klarte;-).
bezzy Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 27. juli 2008 å holde deg i ro, kva kunne du gjere?? og kva gjorde du so det gjekk "gale"? er so redd eg gjere for masse..er vansklig å ligge på sofaen i detta været...
Oliver`s Mamma Skrevet 27. juli 2008 #16 Skrevet 27. juli 2008 Hei!! Kana dele min erfaring..Jeg ble innlagt med prematur rier i uke 29+4, og da var livmorhalsen 17mm med en slags trakt (begynnelse opning innvendig)..ble innlagt på sykehus hvor de klarte stoppe det...livmorhalsen var ned på 6mm, og ved hjemreise i uke 32 var den 24mm (så fikk reise hjem) Uka etter var den 11mm, og det var den på kontroll sist uke også...jeg er nå i uke 35, så det kan gå veldig bra å gå med kort livmorhals også,,,Sliter med kynnere- og har hatt nætter med mye maserier..tviler kanskje på å gå helt til termin- men det kan også skje!! De er ikke helt sikker på hva som startet riene hos meg, en teori er at jeg har hjerteformerlivmor og har hatt sterke kynnere siden uke 17..men samtidig hadde jeg gbs virus, som kan ha satte igang det hele!! Lykke til videre, ta det med ro, så kommer det til å gå veeeldig bra:)
bezzy Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #17 Skrevet 27. juli 2008 so kjekt å høyre, traktforma hals ha eg og. Skal måle livmorhalsen på nytt kommande tirsdag. Håpe den fortsatt ikkje er i endring. Er i veke 28 i morra. So det er bra. Kor mykje aktivitet har du vert i heime??kva ha du tilatt deg å gjere og ikkje gjere??? Eg ha også hatt kynnera sidan veke 16-17 men dette har ikkje legane sagt kan vere grunnen...har egentlig ikkje fått noko forklaring på dette enno... Håper berre prinsen min held seg i magen lengst mulig Klem:)
Heihvordetgår Skrevet 28. juli 2008 #18 Skrevet 28. juli 2008 Skulle vel ligge rett ut på sofaen egentlig. Men jeg tok meg en tur til frisøren, og dagen jeg fødte hadde jeg vært på Ikea. Om det var Ikea som gjorde det eller ikke vet jeg ikke;-)
Heihvordetgår Skrevet 30. juli 2008 #19 Skrevet 30. juli 2008 Da skal jeg på sjekk i dag pga dette. Har hatt noen forferdelige dager nå, håper kanskje på en sykemelding, hadde vært veldig fint nå.
bezzy Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #20 Skrevet 30. juli 2008 hei:) Korleis gjekk det hos legen? korleis har du hatt forferdelige dager?? eg var på kontroll i går, og alt er stabilt enno so fekk reise heim igjen. Babyen min har det veldig bra og er blitt 15oogram no:) so er ikkje mini mini lenger:)
Heihvordetgår Skrevet 31. juli 2008 #21 Skrevet 31. juli 2008 Alt var i orden, så da får vi se hva som skjer videre. Ingen forklaring på hvorofr jeg føler som jeg gjør. Men jeg tror at været har spilt inn en stor rolle, for jeg føler meg litt bedre nå. På sitt verste holdt jeg på å svime av mens jeg forsøkte å legge lillemann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå