Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg rekker (forhåpentligvis) akkurat å bli ferdig med utdannelsen cirka en måned før fødselen! Det betyr at jeg ikke har noen andre rettigheter enn engangsstønaden og at jeg vil helst ut i jobb så fort som mulig etter fødsel. Vet ikke om dette er riktig forum å spørre i, men når kan man tidligst begynne å jobbe - og da tenker jeg i forhold til både babyen og meg selv. Hva er sunt for oss og hva er viktig å tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter loven er du vel pliktig til å ha permisjon i 6 uker etter fødselen.

Hvordan du ordner deg, kommer jo veldig an på hva som er mulig for deg og resten av familien. Hvor langt hjemmefra du jobber, hvordan ungen kommer til å sove om nettene (slik at du er i form om dagen), evt. amming, evt. kolikk, OG, ikke minst, hva hjertet ditt kommer til å føle når det kommer til stykket.

Jeg er selvstendig nær.-drivende og har begynt å jobbe tidlig etter begge fødsler, mannen min jobber i nordsjøen, så det er mulig å kombinere. Etter førstemann, begynte jeg etter 8 uker, etter nr. 2 etter 4,5 mnd. Jeg jobber i nærheten, så jeg tok en pause midt på dagen for amming, begynte litt sent og sluttet litt tidlig. Men ikke alle arbeidsplasser tillater dette...

Og, for alle de som kanskje tenker at jeg er hjerteløs som har gått fra barna mine så tidlig, så vil jeg si at det er GRUSOMT vanskelig å begynne så tidlig, men alt går hvis en er nødt til dette.

Men jeg ville ventet med evt jobbsøknader til ungen er ute og du ser hvilken type h*n er :)

Skrevet

Ikke helt svar på det du lurte på, men siden du er student helt frem til en mnd før fødsel har du vel rett på svangerskapsstipend i ti mnd etter fødsel?!

Skrevet

Ojda, kinkig problemstilling det der, å ha termin like etter at man er ferdig utdannet... Da havner man mellom alle stoler, dessverre. :/ Jeg kjenner ikke til Lånekassens regler i sin helhet, men en klassevenninne av meg hadde termin helt mot slutten av studiet. Hun hadde da ca fire måneder igjen - ingen undervisning, kun tre eksamener. Hun fikk permisjonspenger fra Lånekassen, og tok eksamenene året etter. Det var en perfekt løsning! Hva skjer hvis du har igjen en eksamen, for eksempel? Vil du da fremdeles regnes som student, slik at du kan få penger fra Lånekassen?

Mulig jeg er fullstendig på villspor ang Lånekassens innfløkte regler her altså, men kanskje verdt å sjekke...?

På det egentlig spørsmålet ditt: Jeg vet ikke, men jeg vil tro mye kommer an på hvordan ting går - det er det vanskelig å planlegge på forhånd. Formen din, hvordan ammingen går, og om barnet sover og ellers om ting går (relativt) på skinner... Eller ikke...

Skrevet

Takk for svar! Såvidt jeg har skjønt har jeg ikke rett på noe fødselsstipend fra Lånekassa, da jeg avslutter utdannelsen i oktober og føder i desember. Jeg kunne ha meldt meg opp til et studie i tillegg i vintersemesteret og et studie i vårsemesteret, men det er jeg for sent ute til - og restetorgplasser er visst ikke tillatt. Vi får prøve oss med engangsstønaden og håpe jeg kan ordne meg en fast jobb ganske snart etter alt sammen :-) Det er selvfølgelig ikke noen ønskelig situasjon, men penger må man ha. :)

Skrevet

Nei, må man, så må man. Merkelig at restetorgplasser ikke er lov, da? Jaja, Lånekassen har så mange rare regler... Poenget mitt var om du stryker på en eksamen - da er du ikke ferdig med studiet ditt - vil du da fremdeles regnes som student og ha mulighet til å få penger? Litt kynisk å stryke på eksamen med vilje, i tilfelle, men det havner vel også i kategorien "må man, så må man".

Skrevet

Hmm... Ei studievenninne av meg hadde siste eksamen i juni og hun fikk jenta si i slutten av august. Hun fikk da svangerskapsstipend... Og jeg mener da å ha hørt om mange som har meldt seg opp på restplass fordi de var gravide kun for pengene sin skyld?!? Har du vært inne på gravid og student forumet og sjekket? Der står det nemlig en del gode tips..:)

Lykke til hvertfall!:)

Skrevet

Anbefaler deg å ringe til lånekassen og høre hvilken muligheter du har for fødselsstipend, evt restetorget så du får grunnlag til stipend. Jeg var også veldig usikker på hvordan alt dette foregikk, men tok en telefon og fikk svar på spørsmålene min.

Lykke til da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...