Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, kjæresten min og hans sønn på 12 år har bestilt ferietur til Tyrkia lenge før jeg visste jeg var gravid. Vil være i uke 20-21 når turen skal være. Vil det være trygt å dra da, eller burde jeg holde meg hjemme?

Om jeg drar, hva burde jeg passe på? Gjøre/ikke gjøre?

Var i Tyrkia i fjor sommer og, og da spiste vi IDO-FORM hver dag for å holde magene våre i sjakk. Vil det være lurt eller bra å spise det i år og? Eller burde jeg finne noe annet?

På forhånd, tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Skal selv reise til portugal i ca uke 23 og har ikke fått noen beskjed om at jeg ikke kan reise. De fleste gravide kan fly frem til 4 uker før termin, avhengig av flyselskapet.

Hva IDO-FORM angår, bør du lese på pakningsvedlegget og/eller rådføre deg med lege.

Det jeg fikk beskjed om var at jeg kun måtte spise gjennomstekt/kokt mat. Til og med salaten bør være kokt med tanke på toxoplasma i sydligere strøk er mer bærende.

Skrevet

Det burde ikke være noe problem... Man må passe på maten etc som nevnt tidligere. IDO-FORM vet jeg ikke, ta det opp med legen?

En ting som står nevnt i Lonely Planets reishåndbøker (generelt, ikke ang Tyrkia, for den har jeg ikke lest) når det gjelder reising under graviditeten, er hva som skjer hvis fødselen skulle starte for tidlig. Hvis fødselen starter f.eks. i uke 24 har barnet en sjanse til å overleve, men KUN hvis det har tilgang på optimal behandling. Mao ikke så lurt å dra til Kambodsja eller Irak eller noe sånt... Hvor Tyrkia havner når det gjelder kvalitet på helsevesen, i alle fall på mindre steder, vet jeg ikke. Jeg tenkte faktisk litt på dette nå i sommer, jeg var i Kroatia fram til uke 23 ca. Jeg vet ikke hvordan deres helsevesen er utbygd mtp for tidlig fødte, men for meg føltes det som en sikkerhet at vi dro hjem til Norge akkurat på det tidspunktet da det begynte å bli mulig å gjøre noe for barnet HVIS man nå skulle ha så maksimal uflaks at det ble født for tidlig. Samboeren min er lege, og han sa det samme - vel og merke etter at vi var trygt hjemme igjen. Det høres fælt ut å si det, men hvis barnet blir født i uke 20-21, vil det ha svært liten sjanse til å overleve, selv om det blir født i Norge. Så ja, jeg ville ha reist, men jeg hadde kanskje tenkt meg litt nøyere om hvis jeg hadde vært et par uker lengre på vei.

Det er kanskje litt hysterisk å tenke slik, men Lonely Planet har endel gode poenger av og til... De anbefaler faktisk at man reiser i 2tri hvis man skal ut og reise under graviditeten, men gjør oppmerksom på faren ved for tidlig fødsel. I 1tri legger de vekt på abortfaren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...