Gå til innhold

Jeg tror jeg har gjort en tabbe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt ting og tang fra babyornot.no, og tenkte ikke på at det kunne være fra utlandet jeg bestilte. Bestilte for over 200 kr, og ser nå at det står at jeg må betale moms og evt. gebyrer...

Hva vil skje nå? Vil pakken min bli stoppet i tollen? Hva skal jeg gjøre? Skjer ting og tang automatisk? Jeg skal jo selvølgelig betale det jeg skal, men må jeg gjøre noe selv? Er det teoretisk mulig at pakken min bare blir sendt til meg, uten videre? Har ikke bestilt ting fra utlandet før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig kjedelig med den latterlig lave tollgrensen!! Den har visst ikke blitt endret siden slutten på 70-tallet eller noe... *sukk*

Jeg har bare gjort dette en gang, det var for noen år siden. Da fikk jeg pakken som vanlig på postkontoret (den var veldig stor, så den hadde ikke gått i postkassen uansett), med en giro (toll + gebyr) fra tollvesenet. Jeg husker ikke i farta om jeg måtte betale den før jeg fikk ut pakken, eller om jeg fikk betale den i etterkant. Det er mulig ting gjøres annerledes nå da, men... Det var ikke noe stress, altså, det kostet bare litt penger. :)

Skrevet

Tollgebyret betales når man henter pakka på posten/butikken,altså før ein får ta pakka med seg heim..

Da måtte hvertfall eg,då eg henta bilsete eg bestilte frå Danmark..Var vel borti ein 100 lapp,då kosta bilsete 899+frakt+tollgebyret...

Skrevet

Det varigjerer hvordan det gjøres...

Noen firma legger faktisk inn det ekstra som skal betales inn i prisen som du betaler, og de fikser alt. Har vært bort at jeg må betale tollgebyr på posten når vi henter pakken, siste varianten er at jeg får pakken på døra/posten, og får tollgebyret i posten senere...

Skrevet

Visst avsender har skrevet hvor mye innholdet koster, så blir den fortollet og sendt videre til deg. Og du vil bet tollen på posten når du henter pakken, eller få et brev senere med kontonr, kid og beløp. Jeg har opplevd begge deler.

MEN visst avsender ikke har skrevet nok opplysninger, så kan den bli stoppet, og du vil få et brev fra de der du skal opplyse hva pakken inneholder og hvor mye den koster. HAr ikke opplevd det selv, så vet ikke helt akkurat . Men noe sånt.

Skrevet

Ok, ikke le nå... Spiller darts aktivt, og bestilte en elektronisk skive gjennom ebay fra statene. Det kom på 1400kr pluss frakt.

Jeg betalte med VISA på postkontoret, og regnet med at alt var fortollet.

Det tok bare over 2 uker etter den ankom Norge før jeg fikk den i posten pga fortolling o.l. Har ikke sett om jeg betalte moms, det lå vel i prisen på postkontoret og kan ikke ha kostet mye da jeg betalte ca 1550kr...

Skrevet

Da har jeg vært inne på tollvesenet sine sider og fortollet pakken min selv! Satser på at alt ble gjort riktig, og at jeg ikke må betale noen ekstra gebyrer eller noe slikt. Var litt vanskelig å finne en kategori som kunne inkludere både febertermometer og graviditetstester, men jeg får vel beskjed dersom det ikke er ok.

Skal holde meg under 200 kr grensen neste gang i allefall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...