En liten mamma Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Jeg er blitt littegrann gira på fetaost i det siste... Pliiis si at det ikke er en av de ferske ostene en helst bør holde seg unna?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Den står jo ikke listet opp som mykost, så det skal nok gå fint.. Ellers sliter jeg litt, for jeg har blitt veeeeldig glad i salat med fetaost i!
Makko med to små gutter Skrevet 18. juli 2008 #3 Skrevet 18. juli 2008 Det er ikke alle fetaostene som er laget av pasturisert melk, så les innholdsfortegnelsen.
Nagilimia Skrevet 18. juli 2008 #4 Skrevet 18. juli 2008 Jeg gikk inn på hjemmesiden til Arla, der stod det at alle fetaostene til Arla er laget på pasturisert melk
Gjest Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 Det siste jeg leste fra matilsynet, er at man skal være forsiktig med alle typer myke oster... pasturisert melk eller ikke, -hva hvis osten er laga i en beholder som ikke ble 100% ren etter den forrige som ble laget der? Du finner rester etter nøtter i nøttefri sjokolade... Jeg sliter litt med kostholdsregimet på påleggsfronten, det jeg liker aller best på brødskiva er nettopp spekemat, muggoster og røyka/grava laks og ørret... Argh!
*månestråle* Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 hmmm trodde den pasturiserte feta osten fra arla var hellt trygg jeg.. har spist masse av den... noen som har spurt lege eller jordmor om dette ?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Jeg spiser pasteuriserte oster. Man kan jo ikke være helt hysterisk heller. Et tips hvis man er glad i salami/spekemat etc: Frys det ned først, så drepes bakteriene og du kan spise det. Dette gjør jeg også med kjøtt så jeg slipper å spise gjennomstekt hele tiden. Og fisk til sushi.
Babyønske �� Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Bare et lite obs. Det er kun toxoplasmose-bakterien som drepes ved frysing. Listeria-bakterien må varmebehandles for å drepes. Så det er ikke nødvvendigvis helt trygt.
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Jeg snakket med jordmor og fastlegen min om nedfrysing av spekemat, -ingen av dem anbefalte at dette var en helt trygg metode for å unngå listeria. Det eneste de anbefalte som helt trygt er først og fremst å gjennomsteke kjøtt, egg og fisk, uansett om det har vært frossent eller ikke, samt steke oster og spekemat i ovnen på min. 200g i ca 10min. (dvs ostesmørbrød, pizza og annen type ovnsmat/gratinering). Jeg er på langt nær hysterisk, men jeg tar ikke sjansen rett og slett. Prisen for én bit spekemat eller roastbiff på skiva kan bli for dyr...
saltogpepper Skrevet 21. juli 2008 #10 Skrevet 21. juli 2008 Gjennomsteke egg også? Jeg har spise masse bløtkokt egg - er det feil?
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #11 Skrevet 21. juli 2008 Feil og feil... det kommer litt an på hva man skal legge i feil! Men forsiktighetsregelen sier at også egg skal hardkokes eller gjennomstekes, det sa jordmor og fastlegen til meg. Nå er ikke salmonella like utbredt i Norge som ellers i Europa, men så importerer Norge bra mye egg blant annet rundt påsketider og det er fort gjort å ikke tenke så mye på hvor egga kommer fra når man handler. Mange handler med seg egg når de er på shopping i sverige, feks, selv om dette ikke er lov nettopp pga salmonella. Om du ikke er så nøye med norske egg, så ikke ta sjansen hvis du tar deg en tur til utlandet! Mange tror salmonella er ufarlig og bare gir litt maveknip og diaré, men det finnes flere typer salmonella, noen av dem er faktisk ganske alvorlige. Hva slags negative konsekvenser dette kan få for fosteret, vet jeg ikke, men når du selv kan få kroniske skader blant annet i slimhinner/leddfester, så kan det jo tenkes at det ikke er helt bra for babyen. Jeg gjennomkoker og gjennomsteker alt, tenker som så at det er jo bare en kort periode dette, og så gleder meg til jeg kan ete som før:-)
barbabelle Skrevet 21. juli 2008 #12 Skrevet 21. juli 2008 Se denne nettsiden for kostholdsråd til gravide fra offentlige myndigheter: http://matportalen.no/Emner/Gravide Og fetaosten fra Arla (fra Danmark) skal være trygg! Jeg har momset i meg mengder av denne ettersom jeg i en periode hadde dilla på nettopp feta!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå