Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Jeg har dysleksi og sliter veldig med å skrive. Bruker lang tid, er innom mange ordbøker og googler i vei for å se om ting er rett. Nå leser jeg rundt, for og prøve og finne gode hjelperegler, feks, "hva, hvem og hvor", "da og når" De og dem" "Og/å" osv. Noen som har noen tips til meg? En annen ting jeg lurer på, når noen her inne spør HVA en ting koster, kan man ikke da bare svare penger? For det heter vel HVOR mye en ting koster? Jeg mener ikke å kritisere noen, men jeg prøver og lære meg selv hva som er riktig og ikke. Tusen takk til de av dere som har mulighet til å hjelpe meg.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 ja det heter hvor mye en ting koster og ikke hva. Men må si jeg ikke kunne se noen feil i innlegget ditt jeg
Gifteklar:0)) Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Har du dysleksi?? Jøss, var jo ikke mye skrivefeil der ivertfall. :0)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Ja, riktig.. Du er vel av dem som skriker dysleksi hvis noen skulle komme til å påpeke en å/og-feil i innlegget ditt.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Hva? Jeg skal begynne på skole til høsten så derfor tvinger jeg meg selv til å prøve og få til dette! Er det feil også nå? Til dere som har skrevt over her, tusen takk. veldig koselig, nå ble jeg veldig veldig glad:)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Da og Når: Da bruker du om en ting allerede har skjedd: Da jeg kjørte til butikken i dag, så tok jeg på belte først. Når bruker du når det er generelle ting (ikke i spm. da :-) Om du spør om en tid, så bruker du Når som vanlig, hehehe): Når jeg kjører til butikken, så tar jeg alltid på beltet først. Og / Å: I gamle dager sa de ofte At i stedet for Å. Så det kan jo være en enkel regel. Jeg elsker at tegne/ jeg elsker å tegne. Og brukes til å binde sammen ord i en setning. Å er hjelpeordet til et verb når det står i infitiv. Å hoppe, å leke, å spise. Noen ganger kan det være litt forvirreende. Eks.: Jeg liker å hoppe og å lese. Da er det både OG og Å :-) De/ dem har med setningsanalyse å gjøre. Om personene du snakker om er subjekter eller objekter. Eks på der personene er SUBJEKTER (de personene som er Aktive, de setningen gjelder): De liker alle leker. (her kan du teste med å sette hevm det er etter De.eks: De barne liker å leke ute. Dem brukes når personene er objekter i setningen. Eks: De barna liker å leke med DEM. Dette er vanskelig, og det er mange i Norges land som ikke kan disse reglene. Men dette var det ene faget jeg var god i :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå