Gå til innhold

Kontroll hos jordmor og Ultralyd i 1.trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!! Ser på mange av innleggene her at det er mange som har vært på kontroll hos lege,,jordmor og på ultralyd allerede i uke 5-10. Har dere bedt spesielt om det eller? Jeg er 9 +6 idag og var på kontroll hos lege igår, men det var bare for å fylle ut svangerskaps-skjema og bestille ultralyd uke 18. Ikke urinprøve, ikke målt blodtrykk, ingen gyn-sjekk, ikke kjenne på magen...bare blodprøve. Skal ikke til jordmor før uke 24.

Syns jeg husker at kontrollene i forrige svangerskap var mye grundigere.. og hyppigere, men har fått med meg at man ikke skal gå så ofte nå..

Hvordan var din første kontroll?

Har forresten nettopp funnet ut at det er ganske kjekt her på barniMagen :) Fint å lese om alle de lykkelige gravide, og dele tanker om det å være gravid...for det er ikke alltid like lett.. Man gleder seg og er livredd på en gang..spes de første ukene..

Lykke til alle sammen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morsomt at du spør.. for jeg undret meg over det samme tidligere idag.

Jeg har også født en gang tidligere, og opplevde det forrige svangerskapet som mye mer "overvåket" enn dette.

Jeg er 10+4 idag, og har vært hos min første legetime. Fylte ut helsekort, tok diverse målinger (blodtrykk/vekt/ferritin+hb/hjertelyd-sjekk), sjekket IKKE urin, symfysemål eller gyn.undersøkelse. Tror hvilke undersøkelser som blir gjort så tidlig avhenger litt av hva legen pleier å praktisere.

Nå skal jeg ikke til kontroll før ordinær ultralyd, og etter det er det jordmor i uke 24. (man må bestille time til jordmor selv!!)

Det er fullt mulig å bestille time til lege og jordmor tidligere enn uke 24, dersom du lurer på noe... :) Dette er bare nye retningslinjer som de tar utgangspunkt i, men som de tilpasser individuelt dersom det er noe spesielt :)

Lykke til, til deg også :) Veldig spennende dette her :)

Skrevet

Jeg er førstegangs, 8+5. Var til første kontroll igår, der var det GU pga obligatorisk klamydia-test ifølge legen, urinprøve, blodprosent, blodprøve for å sjekke antistoff mot røde hunder og fylle ut helsekortet. Jordmor skal jeg til første gruppeinfo i uke 13 el 14, og så blir individuelle timer etter det.

Legen lyttet ikke etter hjertelyd, for det hørte de ikke så tidlig uten innvendig UL. Legen sendte bestilling på ordinær UL i uke 18 for meg.

I ene boken jeg fikk med fra legen stod det om at antall sjekker under svangerskapet er under vurdering, og at de som har hatt et normalt svangerskap forrige gang ikke trengte så mange legetimer i neste svangerskap dersom alt da også foreløp normalt.

Jeg synes at det er så mange her inne som er inne til tidlig UL og legesjekk og jordmor, men det er mulig at det er de som er mest aktive på forumet..

Gleder meg til jeg kommer lengre ut i svangerskapet slik at det blir mer virkelig for meg. Og til jeg får kul på magen :)

Skrevet

Jeg er 10+6 idag, jeg var på første kontroll på tirsdag. Tok diverse blodprøver, blodtrykk, vekt, urinprøve, diverse papirer ble fyllt ut. Hadde og en gu, men det var for å ta celleprøve, så det var jo egentlig tilfeldig.

Jeg skulle bestille time hos jm om en måneds tid. Og han skulle søke på å få en tidlig ul i uke 12, ettersom jeg har hatt en del starttrøbbel i dette svangerskapet (Har vært på ul 3 ganger, men det var pga at jeg hadde stor fare for å miste) Vil få sjekket det i uke 12, for å se "eventuelle feil"

Gleder meg og til å se gravid ut, få mage!=)

Skrevet

Jeg er 6+3 idag og var til innvendig UL igår. Jeg har endometriose, så jm ville jeg skulle gjøre det for at jeg selv skulle føle meg tryggere:) Var på første kontroll idag, målte blodtrykk, hiv testet og chlamydia testet meg og tok en blod og urinprøve. Pluss veide meg. Fikk også informert at man går mer sjelden til kontroll nå enn før, men man får jo time om det er noe man lurer på :) hiv og chlamydia er frivillig og neppe noe jeg har, men tok de nå likevel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...