Gull1 Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Da jeg var ca. 8 uker på vei ble jeg kvalm og uvel og ble sykmeldt i tre uker, jeg følte meg skikkelig gravid. Var på tidlig UL i uke 12, og så hjerte slå og at alt sto bra til med fosteret. Problemet nå er at jeg føler meg ikke gravid lenger, er nå 16+2 uker på vei. Magen kom fort, og mange syntes at jeg ble fort "stor", nå synes jeg magen har stagnert og at den ikke er så stor som tidligere. Er redd om det er liv nå......har ikke kjent liv enda heller, noe som også selvfølgelig gjør meg nervøs. Noen som har hatt samme følelsene?
birrisj05.02.09 Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Jeg er 13 uker på vei, og kjenner heller ikke noe. Er i tipptopp form. Sover mye gjør jeg uansett når jeg har ferie.. Vises på magen, men kjenner ikke noe uansett. Klarer ikke finne livmora engang. Men vet at det er liv der, har jo sett det på UL. Og magen blir som oftest større fordi muskulaturen slipper. Jeg får større mage bare hvis jeg spiser meg stappmett. Så godt vises det. Og det er vel for det meste bare væske og luft enda. Derfor føles det som om det "står stille" av og til.. opp med hodet, alt er nok fint og vel :-) Husk at mini enda har stor tumleplass!
AO3 Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Jeg hadde det også slik... Bare at mine symptomer ga seg i uke 8 (bim 9). Det virker som om det du føler er ganske vanlig - at symptomene gir seg i begynnelsen av 2tri, og at man dermed "ikke føler seg gravid". Magen min var egentlig ganske konstant fra uke 6-7 til uke 16-17 - inntil da var det mest luft som utgjorde magen (eller valken :S ). Kanskje er det slik for deg også? Heldigvis kunne både jeg og samboeren min palpere livmora hele veien, og vi kjente jo at den vokste. Det er forøvrig mange som ikke har kjent liv enda i uke 16... Men jeg skjønner godt bekymringen din! Den blir nok delt av mange gravide, dessverre. Jeg kjenner meg godt igjen...
Girlygirl83 Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Dere er like fullt gravide, og dere er bare heldige! Først nå i uke 24 kan jeg si at jeg ikke "føler meg gravid", utenom litt bekkenplager. Dere skal bare være glad at de værste symptomer har gitt seg for dere så "tidlig".
Gull1 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2008 Det er supert med disse chatte-sidene, man ser at det er flere som føler og har opplevd det samme. MAn blir jo tiltider helt tullerusk i hodet, og selvfølgelig tenkter men det værste Gleder meg til å kjenne små spark i magen slik at man virkelig får konstantert graviditeten hver dag;) Har ikke prøvd å kjenne etter livmora, må man klemme hardt for å lete/kjenne???
AO3 Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Du har nok rett i det, Girlygirl83. Jeg var så lykkelig da kvalmen og utmattelsen ga seg, jeg fikk livet mitt tilbake... Jeg var nok griseheldig som ble meg selv igjen allerede i uke 8!
AO3 Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Neida, du trenger ikke kjenne hardt, men det kan ta litt tid å finne ut hva man skal kjenne etter hvis man aldri har kjent det før. Jeg var vant til å palpere dyr fra før, og i tillegg er samboeren min lege, så han viste meg hvordan det kjentes ut første gang. Deretter var det lett å finne den selv. Forøvrig kjenner du det i selve livmora også når du palperer den - merkelig følelse, og ikke til å ta feil av, synes jeg. Noe du aldri har kjent før.
Gull1 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2008 Dumt spørsmål kanskje? , men: meg 80-med oktober baby, er livmora langt oppe eller nede i uke 16, hvor starter jeg å lete....hehe mange lure spørsmål her nå
AO3 Skrevet 18. juli 2008 #9 Skrevet 18. juli 2008 Du kan starte ved navlen og jobbe deg nedover, kjenn med begge hendene. Litt dypt, men ikke press hardt. Da vil du kjenne noe som helt sikkert ikke er tarmer eller noe annet... Sammenlign med mann/samboer sin mage hvis du er i tvil. Det er ganske mykt eller litt hardt ettersom du har kynnere eller ikke, treffer du riktig (på toppen av livmora), kan du liksom kjenne en kant som går innover, som en slags ballong. Vanskelig å forklare - når du kjenner det vil, du skjønne hva jeg mener! Jeg er ikke helt sikker på hvor langt oppe livmora er i uke 16 - den har vel ikke nådd opp til navlen enda, den er antagelig et stykke under? Hvis du ikke finner den, kan du be jordmor/lege om å vise deg neste gang du er på kontroll. Det er ikke alltid så lett å finne livmora hvis man ikke har kjent den før, men den er der, helt sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå