Skravlefruen med huleboer Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Er det slik at man ikek skal til jordmor før etter uke 24? Var hos lege i dag, hun sendte henvisning til ordinær ultralyd, men sa at i følge de nye retningslinjene så skal ikke annengangsfødende til jordmor før i uke 24... stemmer det?? Syntes det var så lenge til jeg...?
krabbetrollet Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Jeg er 4.gangs, og jeg fikk beskjed om å bestile meg jordmortime til uke 16, det er visst vanlig. Av eget valg venter jeg til uke 24.
ljre Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Jeg har nettopp flyttet til ny kommune, å der var det vanlig å gå til jordmor imellom uke 9-12. Jeg skal i uke 12. Tror det er forskjellig fra kommune til kommune. Jeg fikk og beskjed av legen at hvis jeg ønsket ekstra kontroll eller lurte på noe, så skulle jeg bare ringe å få time. Du kan kanskje ringe til jordmor å få time før uke 24? Det hadde jeg gjort.
flypapir Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Jeg er 2.gangs og jeg var hos jordmor da jeg var i 12.uke. Ringte for å bestille time og da var det de som satt meg opp så tidlig. Sa at de var kjempeglade for alle som ble gravide... Har tilsammen to kontroller (+ noen hcg prøver) hos lege og en kontroll hos jm før ul. Vet ikke helt om det er fordi jeg har mistet et par ganger eller om det er vanlig prosedyre der jeg bor?!
Skravlefruen med huleboer Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2008 Takk for svar Da forstår jeg det slik at i følge retningslinjene så blir man ikke innkalt til time før i uke 24, men dersom man ønsker time før så kan man få det Da får vi ser.. har hatt ett helt ukomplisert svangerskap tidligere, og er forløpig i fin form.. så da kan det jo kanskej være like greit å vente.. ofte litt "masete" med jordmortimene uansett ;-)
gullunge+1imagen Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Det er vel alt etter hva det er kapasitet til i kommunen der du bor, men som regel ordner det seg bare man tar seg en telefon til jordmor å hører om hun vil ta deg inn, før uke 24 også vil jeg tro:) Jeg ringte helsestasjonen jeg hører til å sa bare "jeg er gravid og vil bestille time hos jordmor", da fikk jeg første time i uke 12, deretter var det ordinær UL og så time hos henne igjen 2-4 uker etterpå(uke 22-24). Går man til lege istedenfor i uke 12, så blir det jo ikke før rundt uke 24, så det stemmer vel egentlig.
Prinsesse juli08 *FØDEKLAR Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Ja, det stemmer... i følge de nye retningslinjene skal ikke andregangsfødende til jordmor før i uke 24.
line## Skrevet 17. juli 2008 #8 Skrevet 17. juli 2008 Jeg trodde det var 1. kontroll mellom uke 8 -12 uansett hvor mange ganger man har vært gjennom det tidligere jeg? Og uansett så bør du da få komme til kontroll dersom du selv vil da, uke 24 er jo ganske sent!
Gjest Skrevet 17. juli 2008 #9 Skrevet 17. juli 2008 Jeg har gått til jordmor hver 4 uke, siden jeg fant ut at jeg var gravid. Vil heller til jordmor enn fastlege. De sa ikke noe på det...
nussie Skrevet 17. juli 2008 #10 Skrevet 17. juli 2008 Mulig det er slik hos de kommunale,men hos private kan du jo bare bestille time når som helst.Jeg har valgt å bare gå til lege denne gangen,det er henne jeg har hatt behov for nå.
Gjest Skrevet 18. juli 2008 #11 Skrevet 18. juli 2008 Jeg skal i hvertfall ikke før i uke 24 ... ringte til jm for å bestille time i uke 5 (må være utrolig tidlig ute for å få noe tilbud i det heletatt her ...), og da satte de meg opp på time i uke 24, uten å spørre om jeg skulle til legen først eller noe. Jaja ... forrige svangerskap fikk jeg ikke gå til jm i det heletatt, så må jo si at det er bedre enn ingenting, og at det overhode ikke er noen hast med den timen for min del.
MrsDior & baby-Dior Skrevet 18. juli 2008 #12 Skrevet 18. juli 2008 er andregangs. var hos jordmor i uke 5-6, og skal tilbake på mandag(14+6) så blir det en gang i mnd etter det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå