Gå til innhold

Middager med fisk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode tips til gode og barnevennlige (i mitt tilfelle gubbevennlige) fiskeretter?

Mannen min liker IKKE sjømat, men jeg syns det er viktig å spise litt innimellom. Har hittill funnet 1 rett han liker (men den er sinnsykt god da:).

Hadde vært kjekt med litt flere å velge mellom :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paella er en grei fiskemiddag, spesielt om du lager den selv, for da kan du jo bruke litt mere fisk( jeg bruker en hel seifile i... nam-nam:)

Skrevet

Hvilken fiskerett er det du får i han da?

Gubben min spiser nemlig ikke noe fisk! Ingenting!!!!!

Jeg anbefaler "skomvær fiskesuppe". Lag den sånn som det står på "ekstra godt" på pakken. Men ikke erstatt fløten med creme fraich. Bruk begge deler. Selv bruker jeg ikke blåskjell og reker oppi. Laks eller torsk er best å tilsette i suppen.Server med brød eller baguetter.

Den er knall god!!!!

Skrevet

Seifilet i form

Seifilet i form med kålrot (kålrabi) og gulrot i tynne skiver eller staver med grønnsaksbuljong. Stekes i ovnen på 225 grader. Kjenn etter med med gaffel om det er ferdig kokt etter 15 minutter.Fullkornspaghetti til. Det er veldig godt og metter. Billig er det også.

Smilende laks

Laksefilet med bergensk fiskesaus over, Amerikansk grønnsaksblanding og brokkoli i form. Ost på toppen. 225 grader ca 20 minutter avhengig av størrelsen på fiskebitene.Kokt ris eller poteter.

Skrevet

Fiskegrateng- hjemmelaget selvfølgelig. Min mors er selvfølgelig best, og kan ikke matches, men prøv.

Mamma bruker restefisk, pappa er fisker, og tar ofte med hjem fisk, de har da fersk fisk den ene dagen, mamma koker rikelig med fisk da, og lager fiskegrateng dagen etter.

Hun koker da makaroni(hun bruker masse) lager hvit saus fra bunnen av, har i muskat og eggeplommer, pisker eggehvitene stive, blander fisk og makaroni i sausen og vender inn eggehvitene(aner ikke hvor mange egg hun bruker). Hun har det i ildfast form og strør strøkavring over. Kan selvfølgelig ha ost også, men det bruker ikke mamma.

Så steker hun det en stund, alt er jo ferdig kokt, så det trenger ikke stekes så lenge, prøv deg fram. Server med potet el potetmos og gulrøtter. Du kan selvfølgelig ha gulrøtter i fiskegratengen også, hender mamma har poteter også i den som skal spises samme dag(om hun har rester) Men hun lager alltid så mye at hun får 2-4 former hun kan fryse ned også.

Skrevet

Får i han en rett med stekt kveite med saus og potetstappe (alt hjemmelaga). Den er veldig god :) Si fra om du trenger oppskrift.

Skrevet

Oppskrift. Ja takk:-)

Men kveite har jeg knapt nok hørt om... Er det en god fisk?

Skrevet

forresten x en min spiste ikke fisk, fiskeprodukter som fiskekaker og fiskeboller gikk greit.

han ble presentert for mammas fiskegrateng, og var enig om at det var noe av det beste han hadde smakt.

Skrevet

Den hørtes god ut. Men ville gjerne visst ca. antall egg og ca. hvor mye saus.

Jeg sliter litt med kavring greiene på toppen jeg da...

Skrevet

dropp kavring på toppen, hm det spørs jo hvor stor posjon du skal lage. klarer du ikke beregne saus, fisk og makaroni i forhold til hverandre da?

ca 2 egg pr 3 posjoner tipper jeg, det høres riktig ut.

Skrevet

Ovnsttekt laks i biter med sitron, dill, soyasaus og olivenolje. Grønn salat med avokado, agurk, youghurt naturell.

Skrevet

Kveite er fint. Du kan bruke torskefilleer å da :) Men kveite er best.

Olivenolje og bacon (i små terninger)surres, ha i selleri (i treninger), timian (tørr eller fersk) og løk (i terninger). Stek det til løken blir blank. Ha i noen skjeer mel og stek det litt. Hell så over kyllingbuljong og fløte. Kok opp. Ha i maiskorn og litt chilisaus. La det koke til det blir en tykk saus.

Del poteter i båter og kok de. Hell av vannet, hell over lettrømme, gressløk og persille og mos det.

Kveite(eller torske) filet saltes og pepres på den ene siden og legges med den krydrede siden ned i en varm panne med olivenolje i ca. 5 min. Snu filetene og stek på den andre siden i ca. 3 min.

Legg fisken på tallerken, litt potetstappe ved siden av og masse saus over det hele.

Yummy! :)

Jeg tar det hele bare på ca'n, så det er bare å prøve seg frem :)

Skrevet

Ungene elsker hjemmelaget fiskegrateng. Jeg lager helst med torsk. I tillegg har jeg litt stekt purre ( blir friskere på smak), små kokte gulrotbiter og masse makaroni.

Ellers har jeg prøvd ferdig marinade som man kjøper på butikken, den med Lime og Koriander. Legger tint/fersk fisk sammen med marinaden i en pose. Etter en stund tar jeg fisken ut av posen slik at det meste av marinaden blir igjen og steker den ferdig. Etterpå tar jeg resten av marinade i stekepannen sammen med creme fraiche, det blir en super saus. Smak til hvor mye creme fraiche du vil ha.

Ellers fikk vi sønnen vår til å smake stekt laks som var marinert ved å si at det var en "glad laks". Han var strålende fornøyd og laksen gikk ned på høykant.

Lykke til;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...