Gå til innhold

Bilbelte for gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det man bør bruke dette? Jeg er i uke 25 nå og får låne bil i helgen, men vet ikke helt om jeg skal gå til innkjøp av sånt billbelte. Er det strengt tatt nødvendig eller er det påbudt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendig i det hele tatt, kun for komforten din sin skyld i så fall.

Skrevet

jeg har hørt begge deler ang sånt bilbelte jeg da. Noen mener det ikke er nødvendige, menst andre har eks på at babyen blir hardt skadet uten sånt belte enn med sånt belte.

Jeg bruker det i min bil, men når jeg skal bruke samboer sin bil, så bytter jeg ikke over beltet..

Men jeg føler meg tryggest med sånt belte.

Men vet ikke om jeg hadde brukt 400kr bare for ei helg til et sånt belte.

Men det er iallfall delte meininger ang sikkerheten med et slikt belte da.

Skrevet

Nei, er bortkastede penger etter min mening.

Jeg er i uke 23, kjører bil stort sett hver dag og har aldri brukt et slikt belte.

Hvis du går inn på sidene til Trygg Trafikk, står det der at beltet har ingen virkning i en kollisjon - da det bare er en liten trykknapp som styrer beltet.

Men husk å legge beltet godt under magen, så gjør det samme nytten.

Og det er sikrere å sitte på, enn å kjøre selv, da en kan sette setet lenger tilbake, så blir magen ikke blir klemt inn i rattet hvis man kolliderer.

Skrevet

Som ei over sier, så er det delte meninger om virkningen av dette beltet. Trygg Trafikk påstår det kun er komfort det gir, mens helsepersonell påstår at det kan redde babyens liv. Siden jeg dermed ikke vet sikkert, tar ikke jeg noen sjanser - og bruker det. MEN jeg vet ikke om jeg hadde kjøpt det for bare ei helg. Du kjenner ikke noen som har et du kan få låne i helga da?

Skrevet

Anbefaler helsepersonell dette belte? Hvor da?

Jeg har vert inne på kontroll etter kræsj og gravidbelte ble ikke nevnt med et ord.masse andre spsm ble spurt men jeg hadde trodd de ville nevne det belte viss det ar nødvendig??Ville selvsagt kjøpt dete belte viss en lege hadde anbefalt det til meg..

Skrevet

Ikke alt helsepersonell, men det er flere personer som har blitt anbefalt dette av helsepersonell. Det har vært episoder der noen har fått vite at det er takket være beltet at ungen overlevde kollisjonen.

Men som sagt, det er delte meninger. Både blant fagpersonell og blant gravide. Hver og en får avgjøre hva de ønsker. Selv tar jeg ingen sjanser.

Skrevet

Er det en ting jeg angrer på jeg kjøpte dette svangerskapet så må det være dette "beltet". Bilbeltet ligger like langt nede uten. Det er ikke bevist vitenskapelig at det utgjør noen forskjell om du bruker det eller ei og om du setter på det et vanlig bilbelte riktig skal det likevel gå såpass langt ned.

Skrevet

eg for min del syns det e mye mer behageli å ha d belte på. under sammenstøt så blir presset av beltet lagt på hoftene dine å ikke på magen eller rett under magen som noen sier. for min del så er det betryggende å tenke på.

Skrevet

Hvis man kræsjer, vil ikke gravidbeltet være sterkt nok til å holde selen lengre ned - det vil havne der det SKAL havne uansett, nemlig over hoftene dine. Jeg er 26 uker på vei nå, og ser ikke for meg hvordan i all verden et gravidbelte skal kunne få beltet noe lengre ned enn det allerede er? Der er jo lårene mine!!

Dette har vært diskutert opp og ned og i mente mange ganger her inne, med til dels sterke følelser... Men jeg velger i alle fall å stole på Trygg Trafikk, pluss en dose logikk, og bruker 400kr på noe annet.

Skrevet

jeg kjøpte gravidbelte igår =) hadde ikke sist, men etter å ha hørt mye posetivt om d, valgte vi å prøve d denne gangen =) er fornøyd hittil =))

Skrevet

en slektning av meg jobber på biltilsynet . han har oversikt over skader etter krash med og uten belte/ gravide belte å han annbefaler ALLE gravide å bruke gravidebelte så jeg velger å bruke d..

Skrevet

Jeg ble anbefalt på det sterkeste å bruke et slikt belte - både av JM, fastlegen og venninner som hadde fått barn... kjøpte og har brukt det, fikk jo inntrykk av at det skulle være mer sikkert enn å ikke bruke det... men kjedelig når trygg trafikk sier imot dette da...

Gleder meg til å slutte å bruke det! slitsomt å sette det over på passasjersetet eller over i den andre bilen hele tiden. hehe

Skrevet

jeg kjører bil daglig å kjører ikke en meter uten beltet. det er så vanvitti mye bedre å kjøre med dette på enn uten. å det gir en ekstra trygghetsfølelse selv om mange mener det ikke har noe å si. men for en helg hadde jeg ikke giddet å kjøpt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...