venter_nr_2 Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 har det blitt slik at det skal være minst mulig svangerskapskontroller. var til min første i dag, selv om jeg bare er 7 uker på vei. dette pga de mente det var nøvendig med kontoll når det begynte nærme seg denne tiden. Under sist svangerskap var jeg ikke før i uke 11. MEN, når jeg skulle gå å få ny time, fikk jeg beskjed om å ringe tilbake å bestille det etter at jeg hadde vært på UL i uke 18??????? fordi det ikke var nødvendig med kontoll før i uke 22-24?! under forige svangerskap hadde jeg min 5 kontoll i uke 25.har det forandret seg så mye siden 2004?
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Etter å ha lest her inne ser jeg man praktiserer forskjellig fra sted til sted. Jeg er 3. gangs fødende og har kontroll hver 4. uke fra uke 8, og annenhver uke fra uke 32 eller 34 også hver uke fra uke 38...Ordinær UL er utenom. Sånn har det vært hver gang jeg har gått gravid, føles bra og trygt.
Gjest Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Jeg syns også det er lite kontroller... var hos legen da jeg var 8+2, men gjorde jo ingenting der kun bekrefte svangerskapet og veie meg. Så var jeg hos jm da jeg var 18+0. Den kontrollen nærmest skrek jeg meg til, for jeg var så nervøs å ville høre hjertelyden. Neste kontroll er ikke før jeg er 26+2. Syns det er fryktelig lenge å vente... men det er vell sånn det er blitt Vurderer og gå til en privat praktiserende lege heller selv om det koster penger...
venter_nr_2 Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2008 da har du lik oppfølging som jeg hadde under forige svangerskap. tror du det er mulig å "kreve" det samme som sist? om ikke annet, så hverfall litt tettere oppfølging. Hvordan skal de klare å fange opp en evt svangerskapsforgiftning om jeg ikke går til kontoll. Synes det liksom er litt rart at neste sjekk skal være den ordinære UL. Jeg går til kontoll samme sted som sist (var riktignok ikke hos fastlegen i dag ettersom han har ferie, og hu i resep. mente at jeg ikke kunne vente med kontroll til han var tilbake)
+Tina+ Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 hei! jeg er førstegangsgravid og jeg vet ikke hvordan dette med svangerskapskontroller foregår, men jeg regnet med at når man blir gravid så sier man i fra til en lege.. jeg ringte til legekontoret og skulle bestille time. assistenten tok telefonen og jeg sa at jeg var gravid og at jeg skulle ha snakket med legen. svaret jeg fikk da, var : hvorfor ringer du hit og sier det? hyggelig mottagelse! jeg dro til volvat med.senter og der var jeg til kontroll i uke 5,8 og 13. nå har jeg vært hos JM på UL, men fikk ikke ny time, selv om jeg sa at jeg skal gå hos JM. Må man bestille det selv på sykehuset? men uansett, jeg syns det var lite, det er mye som kan skje fra uke 7 til 18, greit å få noen oppdateringer underveis! jeg hadde ringt tilbake (eller byttet sted) og krevd å få time fordi det er lang tid i mellom. lykke til! ble litt langt det her.. beklager!
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Jeg syes bare det er så rart at man ikke får likt tilbud. Har aldri vært snakk om noe annet her, men det har kanskje med dekning i forhold til jordmødre og gjøre. Selv om det ikke burde ha noe å si, da man kan gå til fastlege også. Jeg kan også bare ringe og få time raskt om jeg er bekymret, det har hun påpekt flere ganger. Er ikke inne lenge av gangen da, men det er nok mest fordi jeg ikke har så mye å spørre om. Hun tar seg alltid tid til å svare og å snakke om man er bekymret. Bor nå ikke i no bygd heller så hun har stor pågang, det vet jeg, så er jo ikke derfor. Men bor heller ikke i storby. Hvor bor dere med få kontroller?
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Det har kommet noen nye retningslinjer om at det skal være færre kontroller...helt idiotisk... enkelte jm følger dette slavisk,mens andre tar kontroller ved behov. Jeg har nettopp flyttet,den jm jeg hadde fulgte dette slavisk. Mens min nye fikk helt hakeslep da hun så at jeg ikke har vært på noe kontroll siden uke 17(nå uke 25). Bra for meg,for jeg trives med mange kontroller,siden jeg er plaget med mange UVI og jernmangel.
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 17. juli 2008 #8 Skrevet 17. juli 2008 +Tina+ Du går ikke på kontroll til jm på sykehuset, du må høre med legen din om hvor jm-tjenesten i din kommune er
Brillefint - Jadda! Skrevet 17. juli 2008 #9 Skrevet 17. juli 2008 Jeg har kun vært på kontroll når jeg var i uke 9. Nå er jeg 14+6. Skal til jordmor 29.juli. Da er jeg vel 16+4. Hvis hun ikke finner noe hjertelyd som bekrefter at babyen har det bra der inne så veit jeg ikke hva jeg gjør... Kunne tenkt meg å vært hos jordmor litt tidligere, men her i byen er det jordmormangel og flere får ikke jordmor engang så...
Bic&Bac Skrevet 17. juli 2008 #10 Skrevet 17. juli 2008 Stemmer, det er nye retningslinjer som sier det ikke trengs så mange kontroller, særlig når man har født før. Om de følger det eller ikke, er opp til hver enkelt kommune. Men hvis man trenger ekstra kontroller, har man krav på det. Så det er bare å bestille en ekstra time, og si du føler du har behov for det.
trollmamma Skrevet 17. juli 2008 #11 Skrevet 17. juli 2008 Sånn er det her også. Nå er dette mitt 4 barn, så det er greit nok. Men synsest det er få kontroller ja. Det er nok ein del av det å "usjukliggjere" svangerskapet. Men spørrs om det snart har gått for langt. Man skal være like kvikk og rask, jobbe like mykje og helst til fødselen, ta seg av barna sine, huset og mannen, man skal føde, helst være frisk og rask dagen etter og dra heim. Og helst skal me tilbake i jetset-livet med det samme, og gjerne la mannen få overta det meste av permisjonen og heller ta ammepauser på jobben -puh! Når skal mann få hente seg inn igjen? Før i tida lå man ei veke i barsel, folk kom på døra med mat, mor og svigermor kom og hjalp til med hus og tok seg av dei andre barna.
Mayken Skrevet 17. juli 2008 #12 Skrevet 17. juli 2008 Jeg var hos legen min i uke 5, tok alle blodprøvene, GU undersøkelsen og fylte ut søknad om fødeplass. Skal til jordmor neste fredag, da er jeg i uke 8. Går til jordmor på sykehuset da jeg jeg jobber på sykehuset selv og fordi jeg lakk fostervann forrige svangerskap og de har lovet å følge meg grundigere opp denne gangen. Fikk time så fort fordi vi skulle dra på ferie. Eller så blir det nok kontroll hver 4.uke tenker jeg annen hver gang med lege og jordmor. Kan være et blir flere da jeg sliter med kvalme slik som i forrige svangerskap. Kommer nok litt an på hvordan svangerskapet utvikler seg vil jeg tro. Men har ikke hørt noe om færre kontroller.
Bic&Bac Skrevet 17. juli 2008 #13 Skrevet 17. juli 2008 trollmamma, er nok dessverre ikke en del av det å "usykeliggjøre" svangerskapet. Er for å spare penger....
trollmamma Skrevet 17. juli 2008 #14 Skrevet 17. juli 2008 Det var det eg fekk som svar då eg spurte på helsestasjonen om det. At mann som gravid ikkje var sjuk og derfor heller ikkje trengte så mykje kontroller og slikt. Det var ein del av eit landsdekkende prosjekt -eller noko i den dur. Men selvfølgelig ligger det penger bak, gjer ikkje det alltid det?
Gjest Skrevet 17. juli 2008 #16 Skrevet 17. juli 2008 Nutta osv..(eller noe sånt, hehe.) Jeg bor på en ganske liten plass, vet ikke hvordan pågangen er. Kan godt være at det kommer av at det er "for mange om beinet". At jordmødrene ikke har tid til flere kontroller. Begynner jo å lure... Pga at legen som jeg var til førstekontrollen aldri hadde hatt en svangerskapskontroll leverte jeg ikke urin-prøve. Jeg tenkte jo ikke på det. Andre kontrollen hos jm var jo kun for å høre hjertelyden og ultralyd var det heller ingen urin-prøve. Dvs at jeg ikke får testet urinen før jeg er 26 uker på vei...er ikke det rart da? Har jo hørt at i svangerskapet er det ofte man har UVI uten å merke noe til det...
trollmamma Skrevet 17. juli 2008 #17 Skrevet 17. juli 2008 Har heller ikkje sjekka urinprøver endå. Er ehhh....*tenke fort* ca 21 veker på veg. Eg trudde at ul nå var litt som kontroll eg nå ettersom den nå er lagt inn som ein av kontrollene og ikkje i tillegg som det var tidligare. Hadde med meg urinprøve, men den blei ikkje spurt etter. Ein ting er å sjekke etter uvi, men kva med eggekvite og div? Og kva med å sjekke bl-trykket? I dei tidligare sv.skapa mine har eg hatt tendenser til høgt bl.trykk. Det er langt mellom kontrollene på det no.
cabe- fått gutt nr fire :) Skrevet 17. juli 2008 #18 Skrevet 17. juli 2008 Ja, er skåret helt inn til beinet med kontroller. Her i Bodø er det ikke engang jordmordekning til de få kontrollene man får tildelt... Hver helsestasjon tar inn ti nye hver mnd. Er man ikke blandt disse ti ved den første ordinære kontrollen så er det takk og farvel og resten av oppfølgingen hos fastlegen. Han måler magen og sjekker urinprøven og ferdig med det. Tragisk! Selv er jeg jo fjerdegangs, men verst er det jo for de stakkars førstegangsfødende. Stor forskjell på jordmor og lege....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå