Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Generelt er det mye fokus på kosthold. Jeg lurer på om det er en tendens til at barn har bedre kosthold (les: mindre fett og søtt) enn foreldre?

Er dere opptatt av at hele familien skal ha likt kosthold?

Dere som slanker dere: hvordan håndterer dere det overfor ungene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det generelle kostholdet i huset er vel ganske likt for oss alle.

Vi er ikke superstrenge, men de faar ikke alt de vil heller. har man syltetoey til frokost maa man her i huset velge noe annet til lunsj for hvis ikke vil 3 aaringen bare ha syltetoey.

De faar sjkoladepaalegg ca en gang i uka osv....

Vi drikekr vann til maten og i helgene staar det juice paa frokost og lunsjbord, da er det tilgjennegelig for den som vil ha.

Men det er ikke til aa stikke under en sto at jeg og mannen jukser litt naar vi f.eks ser film etter ungene lagte. Da kommer gjerne chipsbollen og sjokoladen paa bordet :)

Mne paa det jevne spiser vi det samme og "faar lov" til det samme.

Skrevet

Våre barn har samme kosthold som oss. Selvfølgelig hender det jeg spiser min posjon "lørdagsgodter" på en tirsdag, men da er det fordi jeg har jobbet lørdagen eller ikke hatt lyst på da.

Vi spiser det samme til middag. Men vi har et generellt sundt kosthold.

Når det gjelder slanking, jeg har en periode nå spist lav karbo. Ungene ser ikke at jeg ikke spiser potet til middagen, evt bare 1/2 potet. Har også brukt karboblokkere, og kan da spise akkurat det samme som jeg pleier/de andre spiser.

Har hendt eldstekaren på 8 år har sagt jeg vil også ha sånn egg og bacon som mamma, uten brødskive... Lilletøtta på 3 år legger ikke merke til at jeg ikke spiser brødskive til.

Og også det å spise litt mindre enn man pleier/har gjort før legger jo ikke barna merke til.

Skrevet

Vi er opptatt av at store og små skal ha et sunt og variert kosthold, og helst økologisk.

Men det er ofte litt lettere å "beskytte" barna mot dårlig mat enn seg selv.

F.eks. om man er borte er det akseptert at man har medbrakt mat til de små allergibarna, men vi voksne spiser jo det som blir servert, så på den måten er jo ungene en bitteliten smule sunnere enn oss ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...