Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått det enda? Hva gjør dere for å ikke få det? Noen ganger kjennes magen min så stram ut at det føles som om den skal sprekke, sjekker hver dag om jeg har fått strekkmerker.. Smører meg med strekkemerkekrem selv om jeg vet at det ikke har dokumentert effekt, men da føler jeg hvertfall at jeg gjør noe aktivt for å unngå å få strekkmerker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk et tips; smøre babyolje på mage, rompe og lår, så blir huden mer tøyelig etterhvert, jeg skal begynne nå selv om jeg ikke er mer enn 13 uker på vei, for da er vel huden litt mer tøyelig :-)

Skrevet

Jeg har ikke fått strekkmerker (enda)... Jeg er 26+0 i dag. Jeg smører meg også med (latterlig dyr) antistrekkmerkekrem, selv om det visstnok ikke virker, og legesamboeren min bare himler med øynene. Om ikke annet så føles det deilig å skjemme seg selv litt bort med dyre hudpleieprodukter! Dessuten var det gøy å handle på taxfree. *hehe*

Skrevet

Er førstegangs så aner ingenting om dette, men sluker alle tips jeg kan få, for dette vil jeg gjerne unngå ;)

Jeg har stadig hørt at Omega3 kan hjelpe til å forebygge strekkmerker, så det har jeg begynt med nå. Eller, det har jeg gjort hele tiden, men nå er jeg ekstra flink med å huske å ta de ;)

Skrevet

Jeg har fått høre om d ene og d andre.,

Noen anbefaler å smøre med kakaosmør, nattlysolje, mandelolje, body butter, babyolje, osv..mens andre sier; strekkmerkene vil komme uansett... Og jeg vil nok desverre tro det er den siste som stemmer!

Har nemlig lest uttalelser fra flere hudleger at d går ikke an å bekjmpe strekkmerkene, de kommer og sånn er d bare. Senest i går i den nyeste utgaven av "gravid" leste jeg om "skrekkmerkene", som aller helst bruker å komme på slutten av sv.skapet leste jeg dette..at d nyttet ikke å smøre seg..men fortsett å smøre, det er jo kjempebra for huden!

Det man kan gjøre for å unngå strekkmerker er å unngå for rask vektøkning rett og slett.

Jeg smurte meg de første månedene med bodybutter fra boyShop, så gikk jeg over til 2 mnd med sv.skapsolje, nå smører jeg med jordnøttolje på magen( ble d billigste!!), og vanlig bodylotion på reten av kroppen, for å holde huden myk og smidig...Å ha nok fuktighet på huden lindrer for en del kløe man kan få spesielt når man er gravid..

Jeg tar også trankapsler med jordbærsmak..men er ikke sååå flink til å huske dem... men var en som sa her at tran kunne være bra mtp strekkmerkene...tror d var mintcondition..:)

Skrevet

Jepp, det er helt riktig at det eneste som kan(og da understreker jeg ordet kan!) hjelpe mot strekkmerker er tran/omega3. Dette er fordi det er det underste hudlaget som sprekker og forårsaker strekkmerker, og ingen kremer trenger inn dit. Men tran "smører" jo kroppen fra innsiden, så det kan hjelpe å gjøre hudlaget smidigere og kansje mer fleksibelt.

Men det er ingen garantier, noen har utrolig elastisk hud og vil ikke oppleve noen strekkmerker i det hele tatt, mens andre desverre ikke har den elastiteten og får fort strekkmerker.

Men har hørt rykter om en krem/behandling som skal bleke strekkmerkene raskere, slik at de blir nesten usynlige..? Men dette er bare noe jeg har hørt, så hvor pålitelig det er vet jeg ikke.

Uansett så er jo det verd det da, vi tenker nok ikke på strekkmerkene når vi holder den lille i armene:)

Skrevet

Men fete kremer gjør jo huden mer elastisk og kan jo da redusere strekkmerker?

Jeg smører meg med e-vitaminkrem fra Bodyshop og kakaobodybutter fra bodyshop..

Skrevet

C- vitaminer har en funksjon på elastisiteten i huden, å massere magen kan gjøre underhuden mindre stram(men kan også bli slappere hvis man tar i litt- men man slipper rødblå streker...) Da er det mange som mener ulikt om hva man evnt kan massere med, men jeg har fått tips fra min søster om avokadoolje...

Så det er en jungel- Til syvende og sist er det vel flaks og arv som avgjør.

Skrevet

Joda fete kremer gjør huden mer elastisk, men ikke underhuden.

Det er jo tre hudlag, de to øverste trekker til seg disse kremene og oljene som blir smørt på og blir da mer elastisk. Men desverre så trekker det ikke inn i underhuden. Og det er rett og slett underhuden som sprekker når man får strekkmerker, og elastiteten i underhuden er genetisk bestemt..

Dette er det alle hudleger sier, men det er jo selvfølgelig masse vi ikke vet om huden enda og hva strekkmerker angår så det skader jo iallefall med kremer og div oljer. Men ikke få håpet opp for så å bli kjempe skuffet dersom det kommer strekkmerker, for det er nok bestemt på forhånd om du vil få dem eller ikke.

Huff, nå høres jo jeg ut som en skikkelig gledesdreper..

Skrevet

min mor hadde ikke strekkmerker, mens min søster hadde strekkmerker veldig tidlig og overalt.

Legen min sier at jeg antagelig ikke vil få noen strekkmerker pga hudtypen min. På grunn av sykdom gikk jeg opp 40kg på 3mnd for endel år siden, for deretter å gå ned 30kg på 4 mnd etter det igjen. Jeg fikk ingen løs hud av det, ingen strekkmerker og ellers når jeg går ned i vekt så er huden like stram. Det er visst dette legen basserer sin tro på :)

Jeg smører meg nå og da med kakaobutter sticken fra body shop, men det er stort sett fordi den lukter godt, og det virker som om bebissen liker den :) Resten av kroppen bruker jeg body butter fra body shop, for å unngå kløe i huden rett og slett.

Skrevet

det med å smøre seg inn med div strekkmerkekremer ,oljer osv har så å si ingen effekt. Ikke annet enn å tømme lommeboka fortere enn å kjøpe en billig krem på butikken. Det holder på fuktigheten på kroppen, men har ingen effekt på strekkmerker. Endten så få man dem eller ikke.

Kjenner de som smører seg med kremer dag ut og dag inn, men har fått MYE merker, og de som ikke har rørt noen typer kremer som ikke har fått ett eneste merke.

Selv har jeg hatt strekkmerker siden jeg var ca 6 år gammel så er vant til å ha dem, men nå er dem jo blitt litt mer synelige igjen. Men de "trekker" seg ganske mye tilbake etter fødsel.. Er ikke på langt nær så synelige etterpå som i svangerskapet..

Skrevet

Denne diskusjonen har jeg vært med på før, og gir meg ikke... jeg mener at strekkmerker ikke kan forebygges, og dte er heller ingen forskning som støtter opp om at kremer og div hjelper.. er utdannet hudterapeut og ila 2år var vi heller aldri inne på fagstoff som bekrefter at strekkmerker kan forebygges/behandles.. men men, alle må få ha sin tro.. kan si at selv har jeg gått kraftig opp og ned i vekt ila et par mnd uten et eneste merke, men da jeg ble graivd (flere år etter at jeg gikk opp og så ned i vekt) gikk det bare noen uker før jeg fikk det jeg vil kalle mange strekkmerker på rompe, lår (inn og utside). Og det uten at vekta varierte... dette støtter vel opp under teorien om at strekkmerker også kan være hormonellt betinget under svangerskap.. for på mageskinnet, som nå begynner og bli strukket, har jeg ingen strekkmerker..

vil også føye til at strekkmerker oppstår i underhuden og det er faktisk ikke mulig for en krem å trenge dit etter påsmøring...

selv synes jeg strekkmerker er forferdelig stygt, men dette hører med hos de fleste under et svangerskap, så sånn er det vel bare... ;/ ;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...