Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 At det har tatt av SÅ mye som det har med fokus på barns sukker inntak! I barnehagen er det blitrt forbudt å pynte kaken med de tradisjonelle seigmennene og nonstopp! Dette er jo noe av det som er kjempestas for bursdagsbarnet! Greit at mann ikke lager sjokkoladekake til alle på avdelingen sin bursdag! de får jo uansett spise av den! Synes bare dette har blitt litt hysterisk! Det blir da folk av dem selv om vi skeier ut der!? Vi veier da opp med å gi dem masse sund mat ellers? Dette må jo bli litt opp til hver enkelt? Synes det skal finnes en mellomting jeg. men dette er min mening! Synes det virker som det er mere fokus på dette i forhold til barnehagebarn enn til ungdommene (som spiser helt utrolig usundt har jeg inntrykk av!)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Må si meg enig med deg. I barnehagen til minsten kom det forsalg om at ved bursdager skulle de få frukt. Ja det er greit det,MEN det spiser de i barnehagen 2 ganger om dagen fra før. Hva blir da spesielt med bursdagsfeiringen da? Ble heldigvis nedstemt. Tror det faktisk er viktigere å fokusere på matvaner og sukkerinntak i hjemmet,enn den ene muffinsen,sjokoladekakestykket eller den ene pinneisen de får kanskje max 2 ganger i mnd.
blond Skrevet 18. juli 2008 #3 Skrevet 18. juli 2008 På en stor barnehageavdeling kan det bli langt mer enn to ganger i måneden, men det finnes andre måter å feire bursdag i barnehagen som ikke handler om bursdagsmat. Er enig i at det daglige kostholdet er viktigst. Barnehager som har syltetøy, prim og brunost bør kutte ut dette framfor kaker i bursdager, mener jeg.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Er enig med dere over her.... syns det er alt for mye fokus på sukkerinntak i barnehagen...... Problemet bør taes i Hjemmet ikke i bhg....
HegeAE Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Da er det godt vi har den barnehagen vi har. Vi betaler inn kr 50 pr år, så er det barnehagen som lager til eit eller anna til barna. Det har vert valg mellom boller og is. No har dei gått over til smoothie. Og barna elsker det Og vi foreldre slepper å ordne til noko som helst. Det er slik at det er ikkje alle barn som kan ha altfor mykje sukker i seg. Da er det greit at ein kan kose seg når det er sumarsfest og julefest og til påske. Julefesten får barna kose seg mykje med sukker når dei baker julekaker og lefser til julefesten. Og eg reagerer heller for foreldre som putter vognbarna i boller og kjeks når dei er på shopping. Er det for at barna skal sitte i ro? Eg trur vi ikkje tenker på kor mykje barna får i seg sukker på heimebasis. Det er faktisk ganske mykje. Så lenge ein ikkje lager all mat frå bunnen av finnes det mykje sukker i som foreks posemat. Sukker er eit konserveringsmiddel. Sjølvsagt skal ein ikkje vere hysterisk. Men, basere eit måltid på posemat annakvar dag og kjøpe alt ferdiglaga av all type middag får barna i seg mykje skjult sukker som vi nesten ikkje er klar over. Eg skjøner ikkje kvifor at ein skal ha sjokoladekake i barnehager ved bursdagsferinger når det er så mykje anna som er betre.
stemamma Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 det er ikke sukker inntaket som er problemet med dagens barn,det er at de ikke rører på seg.unger nå til dags er late!det er problemet.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 jeg jobber selv i barnehage..og jeg har ikke opplevd noen "late" barn i barnehagen hos meg...de er veldig aktive alle sammen.. hvordan de er hjemme for være en privatsak.... men hos oss så har alle foreldrene stemt på at de ikke skal ha med seg noen kaker på bursdagene i det hele tatt..så det gikk veldig mye i frukt.. og dette syns vi var kjempetrist for barna... så i år har vi forandra litt på det.. foreldrene får selv lov til å velge hva de vil sende med barna sine i bhg på bursdagen deres...men vi oppfordrer de til å ta med noe uten sukker...
ChaNu Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg skjønner at det blir mye når det blir stadig større barnehager/avdelinger og det dermed blir fler og fler bursdager i en måned.. Men joda, jeg ser forskjell på hjemmelagde boller og en sjokoladekake pyntet med sukker-dingser, så litt fleksibilitet kan være greit ;-) Frukt er fint og godt, men hvis de uansett får det daglig blir det jo ikke helt fest av det.. Men kanskje de kompanserer med pynting, krone til barnet (gjør vel de fleste barnehager?), lar det ha en bestemt "bursdagsleke/ting" som det er ekstra stas med, lar barnet få bestemme leken eller noe slikt? Det er jo forsåvidt greit at de lærer at alt som har med feiringer å gjøre ikke nødvendigvis har med mat å gjøre.. og bursdagsselskap hjemme med kaker og slikt har vel de fleste uansett så det er kanskje nok..?
teta Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 Hos oss har de en løsning som er rar synes jeg, i fjor kunne vi ta med det vi vill, men oppfordra til å ikke ha for mye sukker! Synes det var greit, har en liten avdeling med 13 unger så i snitt ble det en gang i måneden. I år derimot har de kutt ut at vi tar med noe som hellst, og de lager heller til middag til barna, som bursdagbarnet bestemmer! - vel og bra det, men dette har ført til at de ikke får varmmat noen annen gang, i fjor fikk de vel fast varmmat 2 ganger i måneden! Så de har endt opp med å spare penger på denne feiringen! - det var jo ikke det som var hensikten med å unngå sukker-bursdag!! - Så jeg tipper iallefall at jeg står opp på neste foreldremøte for å ta denne diskusjoen en gang til!
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 Hvorfor må alt handle om det vi stapper i oss. Feiring bør være så mye mer. Hvorfor må de på død og liv få masse sukker i barnehagen når de skal feire bursdag hjemme. Vi har minst to sammenkomster ved feiring, barneselskap og familie/venner. Skal barnet i tillegg stappe i seg masse sukker i barnehagen. De lærer jo da at alt handler om godteri....ikke saken (nytt år) i seg selv. Tror dere barna reagerer på at de ikke får seigmenn eller nonstop på ei av kakene ved ei av flere feiringer. Det er så misforstått at barna alltid skal utsettes for overflod slik at de kan gledes mest mulig. Tror våre meninger farges mye av hva vi selv har behov for. Barna påvirkes av oss og våre vaner. Det er ikke fra intet av mi datter på snart 3 år heller plukker av druene av kake enn seigmennene. Eller at hun maser om å få svarte oliven i butikken og ikke sjokolade. "Stakkars får hun ikke sjokolade"......hun velger det hun er vandt med, altså frukt og bær......og blir kjempebegeistret for det.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 Hvis du "synes synd" på barna som ikke får masse sukker i barnehagen synes jeg du er på viddene........snakk om feil fokus...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 problemet er nettopp at det er sukker i det meste av matvarer, ifra ketchup til posesuppe.....og vi trenger svært lite sukker og for mye sukker er ikke godt for kroppen dvs. hjernen, humøret, konsetrasjonen, blodsukkeret, evt. vekt osv...... ikke noe hysteri men slik er det bare...
khh024 Skrevet 16. april 2009 #13 Skrevet 16. april 2009 Er egentlig veldig fornøyd med hvordan ting blir gjort i vår bhg. Det er ikke anledning å ta med kaker, men bhg ordner med feringsmateriale, både i forma av mat og bursdagsaktiviteter. Det som serveres er ikke kaker men gjerne godis i form av potetskruer etc og det er veldig populert at de har laget pinjata i bhg som fylles med div karameller (fox etc ((innpakket godt)) Dermed slipper vi kake og slikt til bhg. De fokuserer også på bursdagsaktiviteter som skiller seg fra daligaktivitet og gjerne aktivitet som setter bursdagsbarnet i fokus. Dette er med på å gjøre dagen spesiell for barnet. Vi er iallefall veldig fornøyd med systemet slik. Kake får de hjemme på feiringen:-D
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #14 Skrevet 24. oktober 2009 Ja ja, bare ta sukkeret fra barna på festen og erstatt det med grønnsaker og sunn mat. MEN PRØV SAMTIDIG: FJERN kakene i 80 årsdagen til gamle tante Olga, hun er jo så gammel at sukker er unødvendig. Erstatt med sunn mat. FJERN ALKOHOL Og salt snacks fra foreldrenes fest og erstatt det med vann og grønnsaker. Det jeg vil fram til er at det skal være "litt" forskjell på hverdag og fest. (Jeg mener ikke at man må drikke på fest for å ha det gøy, men det blir ofte til at alkoholen kommer fram da. Bare pass på at ikke barna er til stede.) Litt søtt skader ikke, men alt med måte. Av og til tror jeg at folk tror at barna spiser en kake hver, ikke et lite stykke. Jeg leste at brunost og prim ikke er velkomment i et sunt kosthold, men helsedirektoratet gikk ut og anbefalte disse påleggsortene på næringsinnholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå